Advarer: Bilferien kan blive markant anderledes i år

Hos biludlejningsselskaberne er der for få lejebiler til sommerens store efterspørgsel, så hvis det overhovedet er muligt at få fingre i den ønskede udlejningsbil, bør man forberede sig på, at det i år bliver væsentligt dyrere end normalt.
Sidste sommer var den gennemsnitlige lejepris i forvejen 40 procent højere end i 2019, og ifølge brancheorganisationen for biludlejningsvirksomheder i Danmark, Dansk Mobilitet, der er en del af Dansk Erhverv, er der sat yderligere turbo på prisstigningerne i år.
– Den gennemsnitlige daglige lejepris er steget med 30 procent i forhold til sidste år. Manglen på mikrochips, stigende stålpriser og lange ventetider på reservedele gør, at langt størstedelen af biludlejningsselskaberne ikke kan få nok biler, og de er tvunget til at sætte prisen op, hvis forretningen skal løbe rundt. Vi ser endda, at nogle selskaber tager en vis andel af udlejningsbilerne ud af den samlede flåde for at bruge dem til reservedele og dermed holde de øvrige kørende, siger Christoffer Greenfort, Sekretariatschef i Dansk Mobilitet.
Hos biludlejningsvirksomheden Sixt genkender Fleet & Procurement Director Per Henrik Brask udviklingen:
– Først COVID-19 og siden krigen i Ukraine har medført, at priserne er stigende og udvalget begrænset. Vi kan ikke få så mange biler, som vi gerne vil have – sidste år købte vi eksempelvis 12 Mazda MX-5, men i år kunne vi kun købe to af disse. Vores kunder kommer ikke til at opleve, at vi mangler biler i Danmark, men man må forvente lidt ældre biler og lidt dyrere leje end normalt, siger Per Henrik Brask.
Tag dine forholdsregler
De høje priser på udlejningsbiler er blot et af flere benspænd, danskere risikerer at snuble over på årets sommerferie.
Forsikringsselskabet If forudser, at mange danskere kan komme i knibe, hvis ikke der vises ekstraordinært omhu.
– Bilferien kan let gå hen og blive markant dyrere end normalt, og der er rift om de få udlejningsbiler, der er til rådighed. Det skaber også en ekstraordinær situation for os som forsikringsselskab i forhold til at skaffe låne- eller reservebiler til de kunder, som får brug for assistance, hvis deres bil bliver defekt på ferien, og de får brug for hjælp fra bilforsikringen. Vi gør selvfølgelig vores yderste for at finde løsninger, men der er ikke tvivl om, at efterspørgslen på de biler, som er til rådighed, er markant større end ellers, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Forsikring.
Book nu
Mangler du stadig at booke bil til sommerferien, anbefaler If, at man hurtigst muligt undersøger markedet grundigt og får booket nu.
– Mange har det med at vente til de ankommer til destinationen med at leje en bil, især hvis det kun er nogle af feriedagene, at man planlægger at leje bil. Men i år er det ekstra vigtigt at være i god tid. Man kan ikke regne med, at der er en bil, som modsvarer familiens behov eller økonomi, hvis man venter. Tilkøb også de relevante forsikringer hjemmefra, så du undgår at blive overrasket over pris og dækning ved afhentningen, siger Birgitte Ringbæk, og understreger:
– Og så anbefaler vi at filme bilen eller tage billeder hele vejen rundt om den ved overtagelsen, så du kan dokumentere over for biludlejningen, hvis der har været ridser eller buler på bilen, allerede da du fik udleveret den.
Bør tjekkes inden kør-selv ferie
Har du egen bil og derfor ikke afhængig af udlejningsbil, bør du også udvise ekstra agtpågivenhed. Manglen på reservedele vil nemt også kunne mærkes, hvis uheldet er ude, når man kører på ferie i egen bil.
– Hvis ens egen bil bryder sammen på bilferien, er der stor risiko for, at man skal vente længe på en reservedel, inden man kan komme videre eller begive sig hjem igen. Den generelle mangel på transportchauffører ventes også at kunne påvirke de hjemtransporter, som skal hjælper med at bringe defekte biler hjem til Danmark igen. Det kan derfor forlænge perioden, inden bilen er klar igen, siger Birgitte Ringbæk.
Derfor er rådet fra If at få tjekket bilen ekstra godt igennem, inden man kører sydpå. Og bestille tid til værksted allerede nu.
Gode råd om bil på ferien:
|
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder



Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver femte husstand i Norden er forsikret i If. 10.000 medarbejdere tager sig af vores mere end 4,5 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor milepæl: Nu er Topdanmark en del af If1.7.2025 07:46:35 CEST | Pressemeddelelse
1. juli markerer en vigtig milepæl: Topdanmark er nu officielt en del af If, Nordens største forsikringsselskab. Med integrationen samles to stærke selskaber i én fælles nordisk struktur. Integrationen betyder ikke noget for kunders forsikringer og dækninger – de vil fortsat have de samme gode dækninger og services. Med integrationen bliver If Danmarks næststørste forsikringsselskab med en markedsandel på cirka 21 procent og en ledende position i flere segmenter – for eksempel inden for sundhedsforsikringer til erhvervskunder. ”Det er en stor milepæl, at integrationen af Topdanmark nu er gennemført. Vi står med et stærkere fundament end nogensinde for at hjælpe vores kunder. Vi ønsker at være til stede, når det virkelig gælder, og tilbyde stabile og pålidelige forsikringer, der skaber reel værdi i hverdagen – for privatpersoner, virksomheder og samfundet som helhed,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Forsikringskoncernen Sampo gennemførte i september 2024 et købstilbud på Topdan
Her er den vigtigste faktor, når danskerne vælger job – det er ikke lønposen30.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
En attraktiv lønpakke står højt på ønskelisten hos mange danskere, når de er på udkig efter et job. Flere faktorer er dog vigtigere end en høj løn, når danskerne skal pege på, hvad der gør en arbejdsgiver attraktiv, og højdespringeren er fleksibelt arbejde. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport udarbejdet af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. 58 procent af de 1.065 adspurgte danskere peger på fleksibelt arbejde som en faktor, der gør arbejdspladsen attraktiv. Kun 33 procent af de adspurgte danskere peger på ”høj løn”. ”Undersøgelsen understreger, at det ikke længere er nok at tilbyde høj løn og goder til sine ansatte. Som virksomhed skal man også være klar til at tilbyde fleksibilitet, hvis man vil tiltrække de dygtigste kandidater,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg i If. Kan give bagslag Fleksibelt arbejde kan blandt andet indebære, at medarbejdere har mulighed for at arbejde hjemme eller uden for almindelig arbejdstid. Denne arbejdsform
If og Topdanmark: Det dækker din rejseforsikring ved hedebølge eller skovbrand25.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere sydeuropæiske lande er ramt af en hedebølge, netop som mange danskere gør sig klar til sommerferie. Det rejser naturligt spørgsmålet: Hvordan er man dækket som forsikringskunde, hvis feriedestinationen rammes af ekstrem varme eller skovbrand? De senere år har særligt Sydeuropa oplevet gentagne hedebølger og naturbrande, og det har fået kunder hos If og Topdanmark til at henvende sig med spørgsmål om rejseforsikringens dækning. "Vi forstår godt, at det kan føles utrygt at rejse til et område ramt af skovbrand. Som udgangspunkt dækker afbestillingsforsikringen ikke i sådanne tilfælde. Men hvis myndigheder fraråder indrejse eller anbefaler evakuering på grund af naturkatastrofe, kan der være mulighed for dækning – forudsat at kunden har de rette dækninger,” siger Lama Chehade, skadeschef i Ifs danske forretning. Hvornår dækker afbestillingsforsikringen? Især forældre med små børn og ældre borgere har henvendt sig med et ønske om at gøre brug af afbestillingsforsikringen på grund af
Mange danskere arbejder, selvom de er syge: Kan bidrage til usund kultur16.6.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker fortsætter med at arbejde, selvom de føler sig syge. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport gennemført blandt 1.065 danskere af analysebureauet Verian for If, Nordens største forsikringsselskab. “Man bør ikke arbejde, når man er syg. Arbejde under sygdom kan både have konsekvenser for den enkelte og arbejdspladsen, og derfor er det et problem, at så mange danskere arbejder trods sygdom,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. 51 procent af de adspurgte danskere svarer i undersøgelsen, at de arbejder, selvom de er syge. 24 procent tilkendegiver, at de møder fysisk op på arbejdspladsen under sygdom, mens 12 procent arbejder hjemmefra. 15 procent svarer, at det varierer, om de møder ind på arbejdspladsen eller arbejder hjemmefra under sygdom. Kun 39 procent vælger at lade arbejdet ligge, når de er syge, mens ti procent ikke svarer på, om de fortsætter med at arbejde under sygdom. "Man risikerer at smitte sine kolleger, hvis man tager på arbejde, når man
Danskere stresser i stilhed: Husker dårligere og sover ringere15.5.2025 13:09:15 CEST | Pressemeddelelse
Selvom Danmark er det land i Norden, hvor færrest oplever hyppig stress, viser en ny, omfattende rapport fra Nordens største forsikringsselskab, If, at mange danskere lever med skjulte symptomer på mental belastning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum