Advarer: Bilferien kan blive markant anderledes i år

Hos biludlejningsselskaberne er der for få lejebiler til sommerens store efterspørgsel, så hvis det overhovedet er muligt at få fingre i den ønskede udlejningsbil, bør man forberede sig på, at det i år bliver væsentligt dyrere end normalt.
Sidste sommer var den gennemsnitlige lejepris i forvejen 40 procent højere end i 2019, og ifølge brancheorganisationen for biludlejningsvirksomheder i Danmark, Dansk Mobilitet, der er en del af Dansk Erhverv, er der sat yderligere turbo på prisstigningerne i år.
– Den gennemsnitlige daglige lejepris er steget med 30 procent i forhold til sidste år. Manglen på mikrochips, stigende stålpriser og lange ventetider på reservedele gør, at langt størstedelen af biludlejningsselskaberne ikke kan få nok biler, og de er tvunget til at sætte prisen op, hvis forretningen skal løbe rundt. Vi ser endda, at nogle selskaber tager en vis andel af udlejningsbilerne ud af den samlede flåde for at bruge dem til reservedele og dermed holde de øvrige kørende, siger Christoffer Greenfort, Sekretariatschef i Dansk Mobilitet.
Hos biludlejningsvirksomheden Sixt genkender Fleet & Procurement Director Per Henrik Brask udviklingen:
– Først COVID-19 og siden krigen i Ukraine har medført, at priserne er stigende og udvalget begrænset. Vi kan ikke få så mange biler, som vi gerne vil have – sidste år købte vi eksempelvis 12 Mazda MX-5, men i år kunne vi kun købe to af disse. Vores kunder kommer ikke til at opleve, at vi mangler biler i Danmark, men man må forvente lidt ældre biler og lidt dyrere leje end normalt, siger Per Henrik Brask.
Tag dine forholdsregler
De høje priser på udlejningsbiler er blot et af flere benspænd, danskere risikerer at snuble over på årets sommerferie.
Forsikringsselskabet If forudser, at mange danskere kan komme i knibe, hvis ikke der vises ekstraordinært omhu.
– Bilferien kan let gå hen og blive markant dyrere end normalt, og der er rift om de få udlejningsbiler, der er til rådighed. Det skaber også en ekstraordinær situation for os som forsikringsselskab i forhold til at skaffe låne- eller reservebiler til de kunder, som får brug for assistance, hvis deres bil bliver defekt på ferien, og de får brug for hjælp fra bilforsikringen. Vi gør selvfølgelig vores yderste for at finde løsninger, men der er ikke tvivl om, at efterspørgslen på de biler, som er til rådighed, er markant større end ellers, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Forsikring.
Book nu
Mangler du stadig at booke bil til sommerferien, anbefaler If, at man hurtigst muligt undersøger markedet grundigt og får booket nu.
– Mange har det med at vente til de ankommer til destinationen med at leje en bil, især hvis det kun er nogle af feriedagene, at man planlægger at leje bil. Men i år er det ekstra vigtigt at være i god tid. Man kan ikke regne med, at der er en bil, som modsvarer familiens behov eller økonomi, hvis man venter. Tilkøb også de relevante forsikringer hjemmefra, så du undgår at blive overrasket over pris og dækning ved afhentningen, siger Birgitte Ringbæk, og understreger:
– Og så anbefaler vi at filme bilen eller tage billeder hele vejen rundt om den ved overtagelsen, så du kan dokumentere over for biludlejningen, hvis der har været ridser eller buler på bilen, allerede da du fik udleveret den.
Bør tjekkes inden kør-selv ferie
Har du egen bil og derfor ikke afhængig af udlejningsbil, bør du også udvise ekstra agtpågivenhed. Manglen på reservedele vil nemt også kunne mærkes, hvis uheldet er ude, når man kører på ferie i egen bil.
– Hvis ens egen bil bryder sammen på bilferien, er der stor risiko for, at man skal vente længe på en reservedel, inden man kan komme videre eller begive sig hjem igen. Den generelle mangel på transportchauffører ventes også at kunne påvirke de hjemtransporter, som skal hjælper med at bringe defekte biler hjem til Danmark igen. Det kan derfor forlænge perioden, inden bilen er klar igen, siger Birgitte Ringbæk.
Derfor er rådet fra If at få tjekket bilen ekstra godt igennem, inden man kører sydpå. Og bestille tid til værksted allerede nu.
Gode råd om bil på ferien:
|
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder



Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum