Adserballe & Knudsen A/S vinder Arbejdsmiljøprisen 2019

Entreprenørvirksomheden Adserballe & Knudsen A/S har forbedret det psykiske arbejdsmiljø og nedsat stressbelastningen hos virksomhedens medarbejdere markant ved at indføre en ny stresspolitik. Det har givet pote, og derfor vinder Adserballe & Knudsen A/S Arbejdsmiljøprisen 2019 i kategorien ’Psykisk arbejdsmiljø’.

Oplysning og dialog er to centrale punkter i Adserballe & Knudsens plan for at sænke stressniveauet for medarbejderne. Tidligere var det ikke en naturlig del af arbejdsdagen, at kollegerne talte om trivsel på byggepladsen med hinanden. Men det har ændret sig på Adserballe & Knudsens byggepladser, hvor der nu er plads til at kunne tale om, hvordan man går og har det.

-Det er super flot, at Adserballe og Knudsen A/S løber med Arbejdsmiljøprisen, og så ovenikøbet i kategorien Psykisk Arbejdsmiljø. Det viser, at bygge- og anlægsbranchen er fyldt af virksomheder, der går nye veje og finder løsninger, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Stresspolitik der virker
Adserballe & Knudsen har beskrevet sin stresspolitik i en medarbejderhåndbog, som skal give hele virksomheden et fælles udgangspunkt i kampen mod stress på arbejdspladsen. I håndbogen kan man finde konkrete værktøjer, der viser, hvordan man kan hjælpe en stressramt kollega, og gode råd til hvordan man selv kan håndtere bekymringer om stress. Derudover har virksomheden indført en tidsramme for, hvornår medarbejderne må sende mails, nemlig mandag-torsdag kl. 7-17 og fredag kl. 7-16. Det skal være med til at skabe et balanceret arbejdsliv.

Den nye stresspolitiks resultater taler for sig selv. 98 procent af medarbejderne i Adserballe & Knudsen A/S vil anbefale en god ven at søge arbejde i virksomheden, og hele 88 procent af byggepladsfunktionærerne har læst håndbogen. Det vidner om, at medarbejderne i virksomheden er stolte af deres indsats - og det samme er Arbejdsmiljørådet.

- Det er positivt at se, at Adserballe & Knudsen A/S har taget fat om problemstillingen, og at det er lykkedes at bryde tabuerne om noget, mange har svært ved at tale om. Jeg synes derfor, at det er meget velfortjent, at de vinder årets arbejdsmiljøpris. Det at kunne tale åbent om stress er nemlig en vigtig forudsætning for at kunne skabe mere trivsel på arbejdspladsen, siger Cristina Lage, formand for Arbejdsmiljørådet.

De fire vindere
Arbejdsmiljøprisen uddeles af Arbejdsmiljørådet til fire arbejdspladser, der gør noget særligt for at fremme det gode arbejdsmiljø. Der er 12 nominerede fra arbejdspladser i forskellige erhverv. Og fire vindere i forskellige kategorier.

I år gik Arbejdsmiljøprisen 2019 til:

Arbejdsmiljøprisen i kategorien ’Psykisk arbejdsmiljø’

Adserballe & Knudsen A/S

Arbejdsmiljøprisen i kategorien ’Arbejdsulykker’

Lemvigh-Müller A/S

Arbejdsmiljøprisen i kategorien ’Muskel- og skeletbesvær’
Odense Kommune Dagtilbud

Arbejdsmiljøprisen i kategorien ’Unge og nyansattes arbejdsmiljø’
Fødeafsnittet Hvidovre Hospital

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, mmn@danskbyggeri.dk, telefon 22 45 47 72
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02