ADP A/S

ADP A/S med – endnu et - solidt og historisk godt halvårsresultat

Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S

Havneselskabet fortsætter væksten og leverer for andet år i træk tocifrede vækstrater i omsætningen og et meget stærkt driftsresultat.

Med en samlet omsætningsfremgang på 16,5% svarende til 14,4 MDKK og et ekstraordinært godt driftsresultat på 49,1 MDKK, som er 7,6% bedre end første halvår af 2021, leverer ADP et historisk godt halvårsresultat. Omsætningsfremgangen sker bredt i flere forretningsområder, hvilket vidner om en sund og effektiv kerneforretning.

ADP A/S kommer ud af 1. halvår 2022 med et ordinært driftsresultat (EBITDA) på 49,1 MDKK, hvilket er 3,5 MDKK bedre end 1. halvår 2021. I første halvår af 2022 har ADP haft en vækst på 16,5% i den samlede godsomsætning, der i første halvår 2022 udgjorde 4,0 mio. tons – 0,4 mio. tons mere end samme periode sidste år. Fremgangen i godsomsætningen skyldes især meget stor aktivitet på containerforretningen, på agri-bulk, recycling produkter og flydende bulk samt en fortsat stor udlejningsaktivitet i Taulov Dry Port.

Containerforretningen har således gennem første halvdel af året ligget på et ”all time high” niveau og slutter samlet set på i alt 52.269 TEU og med en samlet fremgang i tonnagen på 9%. Fremgangen i bulk-forretningen tilskrives især store udskibninger med agriprodukter samt rekordstor aktivitet på især stål og recycling produkter, som samlet set har udfordret kapaciteten på vores havneterminaler. Agribulk har haft en fremgang i godsomsætningen på 22,2% og recycling produkter en fremgang på 64,9% sammenlignet med samme periode sidste år.

”Det historisk gode halvårsresultat med høj vækst i omsætningen og et solidt driftsresultat er et stærkt afsæt i vores videre strategiske udvikling af det grønne transportknudepunkt, hvor især efterspørgsel efter containertransport og centralt beliggende lager-og logistikejendomme vil stige i takt med vores omverdens fokus på klimavenlige transportformer. Særligt væksten i containerforretningen er ganske flot, og derfor er den kommende havneudvidelse i Fredericia afgørende for vores udvikling og kommende indsatser inden for den grønne omstilling” siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S.

Erik Østergaard, Bestyrelsesformand i ADP A/S, supplerer: ”Vores forestående havneudvidelse i Fredericia samt udvidelsen af Taulov Dry Port, skal sikre, at vi har kapaciteten og fortsat er konkurrencedygtige i et benhårdt marked for store volumener af gods og containere. ADP skaber vækst og arbejdspladser ved at udnytte vores centrale infrastruktur til gavn for nærområder og ejerkommuner. Det er derfor glædeligt, at ADP fortsætter væksten, således at vi – som prognosen viser – direkte og indirekte skaber mere end 11.000 arbejdspladser frem mod 2030”.

ADP A/S forventer et marginalt bedre resultat før skat for 2022 end årsresultatet for 2021, som lå på 104 MDKK.

Erik Østergaard

Bestyrelsesformand i ADP A/S

eoe@dtl.eu

Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S

Information om ADP A/S

ADP A/S
Vendersgade 74
7000 Fredericia

79 21 50 00https://www.adp-as.dk/

ADP ejer og driver Fredericia Havn og Nyborg Havn og driver Middelfart Trafikhavn. Vores havne har en unik central beliggenhed, gode logistiske betingelser samt internationale standarder, hvad angår kapacitet og vanddybde

ADP A/S og PFA A/S indgik i oktober 2017 et joint-venture samarbejde, og de to parter udvikler i fællesskab Taulov Dry Port.

Taulov Dry Port er et multimodalt transport- og logistikcenter ved Fredericia med en central beliggenhed tæt på havn, motorvej og jernbane. Gennem kobling af Fredericia Havn og Taulov Dry Port bliver området omdrejningspunkt for udvikling af moderne lager- og logistikfaciliteter, der understøtter fremtidens intelligente og multimodale transportløsninger.

Følg pressemeddelelser fra ADP A/S

Flere pressemeddelelser fra ADP A/S

ADP A/S investerer massivt i PtX infrastruktur29.8.2022 09:00:09 CEST | Pressemeddelelse

ADP A/S etablerer datterselskabet ADP Energy Infrastructure A/S og styrker sine markedsorienterede indsatser i udvikling af central infrastruktur til gavn for Danmarks grønne omstilling. Med estimerede investeringer på mere end 1 mia. kroner frem mod 2030 bliver det nye datterselskab det næste strategiske skridt i videreudviklingen af Fredericia og Trekantområdets infrastruktur til fremtidens knudepunkt for PtX, CO2-fangst og -lagring samt produktion af grønne brændstoffer. Kombinationen af den rette infrastruktur, Danmarks store virksomheder inden for energi og forsyning, et raffinaderi, varmetransmission og en kommende brintfabrik samt aftagere af grønne brændstoffer inden for luftfart, skibsfart og vejgodstransport giver Trekantområdet og især Fredericia de absolut bedste forudsætninger for at blive ét af Danmarks førende CO2-hubs samt knudepunkt for produktion og afsætning af grønne brændstoffer. ”Etablering af datterselskabet ligger i naturlig forlængelse af ADP’s strategiske udvi