Hillerød forsyning

Administrerende direktør i Hillerød Forsyning Søren Støvring fylder 60 år den 4. november

I corona-tider fejres runde fødselsdage i afdæmpet stil. Således også når adm. direktør for Hillerød Forsyning den 4. november 2020 fylder 60 år. Det skal fejres i den kommende weekend, hvor han og hustruen Jane får besøg af Sørens børn.
Adm. direktør for Hillerød Forsyning Søren Støvring fylder 60 år den 4. november. Foto kan frit benyttes ved omtale af Hillerød Forsyning og skal krediteres Hillerød Forsyning.

Søren Støvring drømte oprindelig om at læse astronomi eller atomfysik, men indså, at han ikke ville forske alene på et kontor men helst arbejde sammen med andre mennesker.

Han begyndte at studere på DTU, og da han først havde stiftet bekendtskab med elproduktion, valgte han det som sin karrierevej. Unge Søren Støvring blev først civilingeniør og siden også ph. i elforsyning, og da han ville gå efter at arbejde med ledelse, tog han endnu en uddannelse, der både gav økonomisk forståelse og kendskab til personaleledelse. Det blev til en bachelor fra Copenhagen Business School.

Fra 1988 arbejdede Søren Støvring med elforsyning i virksomheder som Elkraft, SK Energi og E2 Energi. Han kom til NESA og blev ansvarlig for drift og planlægning af højspændingsnettet. Samtidig var han formand for arbejdsgruppe om drift af det nordiske elnet. Han blev hentet til firmaet Powercom som administrerende direktør for at arbejde med fibernet. Under hans treårige ledelse tidobledes virksomhedens overskud.

Efter dét eventyr blev Søren Støvring hentet til Telia Fastnet, hvor han prøvede kræfter med ledelse på højt niveau som ansvarlig for en virksomhed med 1.000 ansatte. Han kom herefter blandt andet til Butler Networks og Sydenergi. I 2014 blev han hentet til Hillerød Forsyning af daværende administrerende direktør Alaa Barky, som han i 2015 efterfulgte på posten som administrerende direktør i Hillerød Forsyning.

Søren Støvring har været med til at ændre Hillerød Forsyning til et moderne forsyningsselskab, der betjener Hillerød Kommune i Nordsjælland. Hillerød får 1.200 nye indbyggere hvert år, og forsyningen skal løbende udvikles til at kunne servicere det stigende antal borgere og virksomheder. Og det skal ske på en miljømæssigt forsvarlig måde, så området overleveres til de kommende generationer i så god en tilstand som muligt.

Selvom der gøres plads til mere industri og blandt andet et supersygehus, skal denne udvikling understøttes effektivt – så det ikke bliver for dyrt at få rent vand, renset spildevand, varme og affaldshåndtering i miljøklasse A.

Søren Støvring tror på værdibaseret ledelse og har omstillet organisationen fra regler til rammer – og til at have kunderne i centrum. Det er hans filosofi, at enhver beslutning træffes bedst så tæt som muligt på, hvor tingene sker, og i tillid til at ledere og mellemledere gør det rigtige.

Det seneste års blæst om Hillerød Forsyning har også lært Søren Støvring, at uanset hvor godt en virksomhed gør det, kan der altid sættes en finger på det. Men det er hans overbevisning, at Hillerød Forsyning skal være åben overfor kritik, synspunkter og spørgsmål fra borgere og virksomheder i lokalsamfundet, fordi de ofte er værdifulde og kan være med til at gøre forsyningen endnu bedre.

Når Søren Støvring holder fri, går han til italiensk for begyndere. Han og hustruen har et fristed i Italien, hvor de nyder både maden og kulturen. Desuden følger han altid med i Formel 1. Han mener, det er ingeniøren i ham, der kan lide de toptunede maskiner og imponeres over, hvad de hidsige biler kan levere.

Yderligere oplysninger:

Søren Støvring, Adm. direktør i Hillerød Forsyning på ssh@hfors.dk

Agnete Dybro Stoffregen, Grønbech PR og kommunikation, på +45 2880 0555 eller ads@groenbech.com

Billeder

Information om Hillerød forsyning

Hillerød forsyning
Solrødgårds Alle 6
3400 Hillerød

Om Hillerød Forsyning
Hillerød Forsyning består af et holdingselskab, som er ejet af Hillerød Kommune, og ejer/driver Hillerød Vand A/S, Hillerød Varme A/S, Hillerød Fjernkøl A/S, Hillerød Kraftvarme ApS, Hillerød Affaldshåndtering A/S (og 50 procent af Fælles Affaldsindsamling A/S), Hillerød Spildevand A/S og Hillerød Service A/S (samt 20 procent af Nordkøb A/S).

Tilsammen har Hillerød Forsyning i 2020 en budgetteret omsætning på ca. 421 mio. kr. og ca. 150 medarbejdere.

Hillerød Forsyning sammenlignet med resten af Nordsjællands forsyning
Baseret på 2020-taksterne er prisen for en standard fjernvarmekunde i Hillerød den laveste i de nordsjællandske varmeforsyninger (11.889 kr./år mod 14.052 kr. hos Halsnæs Forsyning, 15.569 kr. hos Forsyning Helsingør og 17.504 kr. hos Norfors).

Hillerød Vand A/S er underlagt den økonomiske regulering for vandselskaber, der producerer over 800.000 m3 vand pr. år. Det betyder, at selskabets indtægtsramme og takster er styret af reguleringen. Selvom vi var nødt til at hæve priserne i 2020 ligger den årlige pris for en standard vandkunde i Hillerød omkring gennemsnitsprisen for en vandkunde i 11 sammenlignelige vandselskaber i Nordsjælland (2.258 kr./år).

Hillerød Spildevand A/S er underlagt de samme regulatoriske regler som Hillerød Vand A/S. Trods øget takst i 2020 er den årlige pris for en standard spildevandskunde i Hillerød omkring gennemsnitsprisen for en spildevandskunde i Nordsjællands 11 spildevandsselskaber (4.042 kr./år).

Hillerød har, sammenlignet med nabokommunerne, en række services inden for affaldshåndtering, som gør Hillerød Affaldshåndtering en smule dyrere end nabokommunernes løsning (4.318 kr./år). Disse ekstra services er eksempelvis afhentning af affald på borgernes og virksomhedernes grund, flisning af hækaffald, grene og træer, affaldssortering i otte fraktioner ude i husstanden/virksomheden - og Hillerød er således tæt på at opfylde regeringens strategi om, at affald skal sorteres i 10 fraktioner.