ACT.Global A/S

ACT.Globals kommentarer til mediedækning i februar 2020

Pressen har i februar 2020 fokuseret på ACT.Globals resultater, drift samt på stifter og CEO Carsten Jensen. Anledningen var, at 2019-resultatet var negativt (minus 121 mio.kr.). Carsten Jensen indikerede i et interview med Børsen d. 24. okt. 2019, at resultatet ville overgå 2018-resultatet (plus 5. mio.kr.). Det har ført til bekymrede vurderinger af ACT.Globals partneraftaler og partnerselskabers betalingsevne samt værdiansættelsen af ACT.Global og ledelsens ansvarlighed over for investorer.

Ledelsen i ACT.Global forsikrer, at virksomheden har en solid økonomi med en fornuftig egenkapital og opbakning fra engagerede investorer. Det negative resultat for 2019 skyldes en konservativ vurdering af indtægtsførte licenser. Fra december 2019 indførte ledelsen i samarbejde med statsautoriseret revisor Grant-Thornton, at indtægter bogføres ved aktivitet, dvs. at der skal være en produktregistrering samt et etableret partnerselskab i et lokalt marked. Der skal derudover foreligge en aftalt betalingsplan for licensen. Denne beslutning blev truffet på anbefaling af CFO Simon Hove, som tiltrådte d. 1. oktober 2019. Værdien af de indgåede kontrakter med partnere er uændrede og gældende.

Værdiansættelsen af ACT.Global er opgjort til 625 mio.kr (feb. 2020). Selskabet er unoteret, og aktier er solgt til 194 investorer. Ved seneste udstedelse (okt. 2019) var kursen 448, og det var forsat kursen ved seneste registrerede handel i februar 2020.

På generalforsamling d. 29. januar 2020 tiltrådte Brian Mollerup som bestyrelsesformand i ACT.Global. Dermed har ACT.Global etableret en korrekt ledelsesstruktur.

ACT.Global har opnået afgørende tilladelser fra myndigheder bl.a. i USA og EU for virksomhedens innovative løsning til at sikre bæredygtig hygiejne. ACT.Global er i en god udvikling med etablering i mange lokale markeder gennem partneraftaler. Fokus er på scale-up i Asien og Europa. Corona-virus har eskaleret interessen fra markante partnere i USA og Kina. Den seneste uge har ACT.Global fået omfattende positiv mediedækning i USA (se fx FoxBusiness, FoxNews og CNBC).

FoxBusiness

FoxNews

CNBC

CEO Carsten Jensen vurderer: ”Med udgangen af 2020 er ACT.Global ikke blot en start-up under etablering. Med den interesse vi oplever, er vi om et år en ung, innovativ virksomhed, der ekspanderer og er i drift.”

ACT.Global beklager, at informationen til medier og investorer ikke har været tilstrækkelig fyldestgørende eller rettidig. Investorer blev informeret på en velbesøgt generalforsamling d. 29. januar 2020, hvor 76% af stemmeberettigede investorer var repræsenterede. Investorer har i dag også modtaget information som svar på den danske pressedækning.

Kontakter

Kontakt CFO Simon Hove på mail SH@act.global samt kommunikationsdirektør Louise Damgaard-Bochlas (træffes fra fredag d. 21. feb.) på mail LDB@act.global eller tlf. 23341033.

Information om ACT.Global A/S

ACT.Global A/S
Kajakvej 2
2770 Kastrup

ACT.Global A/S er en dansk virksomhed, som fremstiller bæredygtig desinfektion. Vores teknologi Premium Purity™ benyttes de steder, hvor lavmikrobielle miljøer er vigtige fx inden for sundhedssektoren, hotel- og servicebranchen samt fødevare- og drikkevareindustrien. Med Premium Purity™ er det muligt at reducere brugen af giftige kemikalier, vand og plastik.

Find yderligere information på vores hjemmeside