Absurde terroranklager mod Amnesty-chefer i Tyrkiet

Menneskerettighedsforkæmpere i Tyrkiet nu har siddet 100 dage bag tremmer og står til 15 års fængsel for absurde terroranklager. Anklageskriftet rummer groteske og selvmodsigende påstande, som ikke bør finde vej til et retslokale, mener Amnesty, som gennemfører globale protester i de kommende dage.
Tegning, som blev fundet i det mødelokale, hvor de ti blev arresteret. Deltagerne i workshoppen blev bedt om at tegne det, de frygter mest. En tegnede den militære konflikt i de kurdiske områder i Tyrkiet. Ifølge anklageren er det bevis på terrorplaner.

Hundrede dage efter deres anholdelser i Tyrkiet fører Amnesty International nu an i en global protest med krav om at løslade 11 fremtrædende menneskerettighedsaktivister omgående. Ti af aktivisterne, heriblandt Idil Eser, der er leder af Amnesty International i Tyrkiet, blev arresteret den 5. juli, mens Amnestys bestyrelsesformand, Taner Kilic, blev anholdt en måned tidligere. I denne uge offentliggjorde myndighederne et anklageskrift, der kræver fængselsstraf på op til 15 år for alle 11 menneskerettighedsforkæmpere for støtte til terrorisme, og Amnesty kan løfte sløret for de absurde og ubegrundede anklager.

”For 100 dage siden blev vore kolleger fængslet for at forsvare menneskerettighederne. For hver dag, der går, bliver det tydeligere for enhver, hvor vidtgående en klapjagt Tyrkiet fører efter kupforsøget, og hvor råddent det tyrkiske retssystem er”, siger Amnestys europæiske direktør, John Dalhuisen.

Amnesty kan nu fremlægge centrale dele af anklageskriftet mod de 11 fængslede og konkluderer på den baggrund, at tre måneders efterforskning ikke har frembragt skyggen af beviser, der kan underbygge anklagerens fantasifulde påstande. Det er heller ikke påvist, hvordan det såkaldte Buyukada-møde, som de 11 aktivister deltog i den 5. juli, på nogen måde var hemmeligt eller kan relateres til terrorisme. Tværtimod var mødet, som blandt andet handlede om digital sikkerhed, annonceret på sociale medier, og mange andre organisationer var inviteret med.

”Anklageskriftet er en giftig blanding af insinuationer og usandheder, som ikke tåler at blive kigget efter i sømmene. Det rummer groteske og selvmodsigende påstande, som ikke bør finde vej til et retslokale, hvis dommerne har den mindste selvrespekt”, siger John Dalhuisen.

Aktivisterne beskyldes for at bistå en række ”væbnede terrororganisationer”, som indbyrdes har diametralt modsatte ideologier, og de risikerer at blive straffet med op til 15 års fængsel. Anklageskriftet bygger blandt andet på påstande om, at selv helt normale aktiviteter for menneskerettighedsforkæmpere så som appeller om at stoppe salg af tåregas til Tyrkiet, ansøgninger om fondsmidler eller arbejdet for at få løsladt sultestrejkende tyrkiske lærere, har fundet sted på vegne af terrororganisationer. Tilsvarende er nogle af anklagerne mod Amnestys generalsekretær Idil Eser baseret på gamle Amnesty-dokumenter og udtalelser, som ligger forud for hendes egen ansættelse i organisationen.

”Masseanholdelserne af menneskerettighedsforkæmpere er tydeligvis beregnet på at sende et signal om, at kritik af styret ikke vil blive tolereret. Men det mod, som Idil Eser og hendes kollegaer udviser, og den støtte og opbakning, de har fået fra hele verden, har sendt et endnu klarere budskab tilbage: De kritiske stemmer kan ikke bringes til tavshed”, siger John Dalhuisen.

Anklageskriftet viser også, at det var en oversætter, som aktivisterne havde hyret gennem et bureau til mødet den 5. juli, der kontaktede politiet, som derefter afbrød mødet og arresterede deltagerne. Ifølge oversætterens anmeldelse havde aktivisterne drøftet, hvordan man krypterer beskeder og lagrer informationer sikkert på mobiltelefoner.

”Havde deltagerne haft til hensigt at diskutere terrorrelaterede aktiviteter, ville de formentlig have hyret en oversætter, som de kendte og stolede på, og ikke en fra et tilfældigt oversætterkontor”, siger John Dalhuisen.

Et centralt bevis for politiet er et håndtegnet kort, som blev fundet i mødelokalet. Kortet var en del af en øvelse, hvor aktivisterne skulle tegne det, de frygtede mest. Özlem Dalkiran fra organisationen Citizens’ Assembly havde tegnet et kort over de kurdiske områder, der bliver angrebet af militæret, samt mennesker på flugt fra Syrien.

”De tyrkiske myndigheder skal omgående og betingelsesløst løslade de fængslede aktivister og stopper den brutale klapjagt, der er i fuld gang med at rive det tyrkiske samfund i stykker”, siger John Dalhuisen.

I de kommende dage vil Amnesty-aktivister i 25 lande holde mere end 200 fester og events for at fejre Idil Esers 54 års fødselsdag, som hun tilbringer bag tremmer i den mest sikre afdeling af det mest sikre fængsel i Europas største fængselskompleks, Siviliri-fængslet i Istanbul. I København sker det med en enorm lysprojektion på Amnestys husfacade på Gammeltorv 8 under kulturnatten fredag den 13. oktober klokken 18-21. Amnesty håber, at så mange som muligt vil deltage og via sociale medier sende fødselsdagshilsner i solidaritet med de fængslede menneskerettighedsforkæmpere.

Pressechef Ole Hoff-Lund, telefon 26 83 81 84

Billeder

Download
Kort over de sproglige forskelle på Irak, Tyrkiet og Iran, som blev fundet på den ene af de anklagedes computere. Kortet bruges som bevis på terror, selv om det er et akademisk kort, som findes på internettet og bruges til undervisning.
Download
Anklageskriftet omtaler workshoppen som en hemmelig sammensværgelse, som havde planer om at "skabe kaos i samfundet". Men en af deltagerne fortalte åbent på Instagram, at mødet fandt sted på Hotel Astor.