Åbner chatrådgivning om natten takket være Twitch-streamers millionindsamling

1.225.541 kroner. Nu åbner Psykiatrifonden sin chatrådgivning torsdag og fredag nat som det første konkrete resultat af det vilde beløb, Twitch-streamer Jacob ”Jaxstyle” Krull og hans følgere samlede ind til Psykiatrifonden.
Jaxstyle streamede uafbrudt i fire døgn mellem jul og nytår og samlede 1,2 mio. kr. ind til Psykiatrifonden.

Takket være den 21-årige streamer og hans følgeres donationer udvider Psykiatrifonden nu sin chatrådgivning. Fremover kan du hver torsdag og fredag chatte med en rådgiver fra klokken 22 til klokken 02. Det er et vigtigt og nødvendigt skridt, siger rådgivningsleder i Psykiatrifonden Liza Johnson.

”Behovet er stort, og det bliver ikke mindre. Jacobs helt vilde indsamling gør det muligt for os at åbne for chatrådgivning om natten, og vi kan se, at mange har et behov. Der er især mange unge på chatten, som har brug for at få råd om deres egne erfaringer med psykisk sygdom, tunge tanker og følelser og sårbarhed, som de har svært ved at tale om med venner eller familie om. Dem kommer vi endnu bedre i møde nu. Og vi er klar til at åbne for mere chatrådgivning på alle tider af døgnet”, siger Liza Johnson.

Fantastisk at se pengene omsat til konkret tiltag

Jaxstyle fortæller, at han synes, det er stærkt og enormt glædeligt, at en del af indsamlingen betyder længere åbningstider i chatrådgivningen. Twitch-streameren synes især, at det er helt fantastisk at se pengene blive omsat til et konkret tiltag, som mange mennesker kan gøre brug af.

”Det er SÅ fedt, at pengene kommer til at gøre en reel forskel ift., at mange tror, at når de donerer penge, så ender de bare nede i et bundløst hul… Men at kunne se, at pengene faktisk gør en konkret forskel, og der faktisk er økonomi til at forlænge åbningstiderne… Det er så fedt! Og med den viden om, at der højst sandsynligt er nogen, som bliver hjulpet på den tid af døgnet, hvor de måske ikke kunne få hjælp før, det betyder rigtig meget.”

Gennem sin livestreaming har Jacob ”Jaxstyle” Krull set mange eksempler på, at hans følgere kan have det svært, og at de savner nogen at tale med om det.

”Når jeg streamer, kommer vi tæt på hinanden, og jeg har lagt mærke til, hvordan nogle slås med forskellige udfordringer i hverdagen, som de tør udtrykke i chatten. Jeg kan mærke, hvordan det fællesskab gør en forskel for den enkelte person, og forhåbentlig kan det rum være med til at forebygge mistrivsel,” siger han.

87% flere chatsamtaler på kort tid
Data fra Psykiatrifondens rådgivning understreger, at der er et stort behov for at udvide chatrådgivningen. Antallet af chatsamtaler i rådgivningen er vokset med 87 procent fra 2020 til 2022. Helt præcist blev der i 2020 begyndt 980 samtaler, mens tallet i 2022 lød på 1.829 begyndte samtaler.

Det er især børn og unge mellem 13 og 29 år, som benytter sig af chatrådgivningen. Faktisk stod aldersgruppen for 63 procent af alle begyndte samtaler i chatten i 2022.

Jaxstyles mål for indsamlingen mellem jul og nytår i 2022 lød i første omgang på 150.000 kroner, men hans uafbrudte livestreaming i fire døgn endte med at blive den største personlige indsamling til Psykiatrifonden nogensinde. Klippet, hvor han nåede én million kroner, var lige før påske blandt de nominerede til TV2 EchoPrisen.

Psykiatrifondens rådgivning

• Gratis, anonym rådgivning på telefon, chat og brevkasse
  • Alle rådgivere har en fagligt relevant uddannelsesmæssig baggrund for at rådgive mennesker om psykisk sårbarhed, psykisk sygdom og krisesituationer.
  • Rådgivningen er for alle

Chatrådgivningens åbningstider fra 13. april

Mandag klokken 18-22

Tirsdag klokken 14-22