Åbent brev til undervisningsministeren: Stop nedskæringer på gymnasier

Gymnasielærernes formand har sendt åbent brev til undervisningsminister Ellen Trane Nørby med appel om at få fjernet de bebudede nedskæringer i finanslovsforslaget og få sikret, at der er afsat midler til at implementere gymnasiereformen.

Brevet kommer på baggrund af en ny undersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening, som viser, at der er 1.000 færre lærere i dette skoleår end sidste skoleår til at undervise eleverne, selv om antallet af elever er uændret.

"Fortsætter nedskæringslinjen tør jeg slet ikke tænke på de yderligere konsekvenser for eleverne og for uddannelsernes kvalitet. Især har jeg svært ved at se, hvordan gymnasiereformens overordnede politiske ambition, om at styrke elevernes faglighed, kan blive en realitet med markant færre lærere og betydeligt færre midler på skolerne til at investere i kvalitetsudvikling," skriver GL-formanden.

Annette Nordstrøm Hansen henviser til, at hvis man indregner nedskæringerne i 2016, mister de gymnasiale uddannelser i alt 1,6 mia. kr., hvis regeringen kommer igennem med den varslede dagsorden i finanslovsforslaget for 2017 og frem til 2020. Hun henviser til, at Venstre i opposition tidligere har vist vejen. I 2013 indgik V og K finanslovsaftale med den daværende regering og tilbageførte den bebudede besparelse på 2 procent til gymnasierne for at sikre gode uddannelser. Den øvelse opfordrer GL-formanden på det kraftigste til at gentage i finansloven for 2017.

Læs mere: http://www.gl.org/uddannelse/institutioner/Sider/Brev-til-ministeren-om-1000-faerre-laerere.aspx

Fagligheden er hverken steget eller faldet i gymnasiet de seneste 50 år25.5.2018 08:54pressemeddelelse

viser undersøgelse fra EVA. Gymnasielærernes formand, Annette Nordstrøm Hansen: "Jeg er meget tilfreds med, at undersøgelsen dokumenterer, at de gymnasiale uddannelser er fleksible og i stand til at honorere skiftende krav til det, vi bliver bedt om at levere fagligt. Det viser, at gymnasiet ikke er en statisk størrelse, men en uddannelsesinstitution, der er i stand til at flytte sig og følge med tiden og indfri de politiske krav. Det er en vigtig lære af undersøgelsen."

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse