Åbent brev til undervisningsministeren: Stop nedskæringer på gymnasier

Gymnasielærernes formand har sendt åbent brev til undervisningsminister Ellen Trane Nørby med appel om at få fjernet de bebudede nedskæringer i finanslovsforslaget og få sikret, at der er afsat midler til at implementere gymnasiereformen.

Brevet kommer på baggrund af en ny undersøgelse fra Gymnasieskolernes Lærerforening, som viser, at der er 1.000 færre lærere i dette skoleår end sidste skoleår til at undervise eleverne, selv om antallet af elever er uændret.

"Fortsætter nedskæringslinjen tør jeg slet ikke tænke på de yderligere konsekvenser for eleverne og for uddannelsernes kvalitet. Især har jeg svært ved at se, hvordan gymnasiereformens overordnede politiske ambition, om at styrke elevernes faglighed, kan blive en realitet med markant færre lærere og betydeligt færre midler på skolerne til at investere i kvalitetsudvikling," skriver GL-formanden.

Annette Nordstrøm Hansen henviser til, at hvis man indregner nedskæringerne i 2016, mister de gymnasiale uddannelser i alt 1,6 mia. kr., hvis regeringen kommer igennem med den varslede dagsorden i finanslovsforslaget for 2017 og frem til 2020. Hun henviser til, at Venstre i opposition tidligere har vist vejen. I 2013 indgik V og K finanslovsaftale med den daværende regering og tilbageførte den bebudede besparelse på 2 procent til gymnasierne for at sikre gode uddannelser. Den øvelse opfordrer GL-formanden på det kraftigste til at gentage i finansloven for 2017.

Læs mere: http://www.gl.org/uddannelse/institutioner/Sider/Brev-til-ministeren-om-1000-faerre-laerere.aspx

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden