Team Danmark

Åbent brev til partiformænd og idrætspolitiske ordførere

Det langsigtede talentarbejde er hårdt ramt af nedlukningen af indendørsidrætterne. Der er risiko for at miste mange talenter, og det sætter fødekæden til eliteidrætten under pres.

De seneste måneder har været en svær tid for mange af vores unge atleter, der har været afskåret fra at gå i skole, mødes med vennerne og udfolde deres sportslige talent.

Team Danmark vil gerne kvittere for genåbningen af udendørsidrætten, der har givet mange atleter mulighed for at vende tilbage til idrætten. Det har stor betydning for den enkeltes trivsel samt for det langsigtede talent- og eliteudviklingsarbejde i Danmark.

Team Danmark henvender sig fordi vi sammen med de specialforbund, som vi samarbejder med, oplever stor bekymring for de konsekvenser de nuværende restriktioner har for indendørsidrætten.

Der er fortsat en stor gruppe unge atleter, der er afskåret fra at dyrke deres idræt. Det afleder i stigende grad mistrivsel blandt de unge talenter og en bekymring for konsekvenserne for det langsigtede talentarbejde og dermed også udviklingen af fødekæden til dansk eliteidræt med risiko for helt eller delvist at miste en hel årgang. Det har dansk eliteidræt ikke råd til.

Team Danmark appellerer til, at der er fokus på indendørsidrætten i de kommende forhandlinger om en yderligere genåbning af det danske samfund. De ansvarlige specialforbund har i flere omgange vist, at der er forsvarlige løsninger og modeller for større eller mindre genåbninger af indendørsidrætten, der gør det muligt for de unge atleter at vende tilbage til deres idræt.

Vi står naturligvis til rådighed, hvis der skulle være spørgsmål i forbindelse med en genåbning af indendørsidrætten, og bidrager gerne - sammen med de relevante specialforbund – til at identificere og beskrive forslag til en kontrolleret genåbning af indendørsidrætten.

For yderligere oplysninger og eksempler på problemstillingen kontakt:

Lars Balle Christensen, chef for forbundssamarbejde, Team Danmark, tlf. 2514 5640

Morten Henriksen, sportschef, Dansk Håndbold Forbund, tlf. 2140 8567

Olaf Eller, talentchef, Danmarks Ishockey Union, tlf. 2122 2071

Lars Green Bach, sportschef, Dansk Svømmeunion, tlf. 2920 6160

Jens Meibom, elite- og sportschef, Badminton Danmark, tlf. 4027 2326

Thor Hyllegaard, eliteansvarlig, Brydning Danmark, tlf. 2046 6740

Information om Team Danmark

Team Danmark
Brøndby Stadion 20

43 26 25 00https://www.teamdanmark.dk/

TEAM DANMARK ARBEJDER FOR AT GIVE DANSKE ATLETER BEDST MULIGE RAMMER OG VILKÅR FOR, AT DE KAN UDLEVE DERES POTENTIALE OG PRÆSTERE PÅ HØJESTE INTERNATIONALE NIVEAU.

VI OPTIMERER HELE VEJEN RUNDT OM ATLETEN - BÅDE PÅ OG UDEN FOR BANEN.

Følg pressemeddelelser fra Team Danmark

Flere pressemeddelelser fra Team Danmark

Overvældende interesse for konference om spiseforstyrrelser i elitesport11.3.2024 09:59:52 CET | Pressemeddelelse

Spiseforstyrrelser i dansk idræt har gennem de seneste år været et vigtigt fokusområde for Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund (DIF). Nu er de to organisationer gået sammen med behandlingsstedet Askovhus om en konference, der skal give viden og redskaber til talent- og elitetrænere, så de er i stand til at forebygge spiseforstyrrelser hos atleterne. Konferencen afholdes den 12. marts.