Åbenhed om løn er et generationsspørgsmål

Hver tredje dansker betragter løn som en privat sag. Og jo ældre man er, jo mere tilbøjelig er man til at holde lønsedlen tæt til kroppen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Åbenhed om løn er et af de bedste værktøjer til at komme uligeløn og diskrimination på arbejdsmarkedet til livs, mener IDA.

Alle vil gerne uligeløn og diskrimination på arbejdsmarkedet til livs. Alligevel er det så som så med begejstringen for åbenhed om løn, som ellers er et af de værktøjer, der for alvor kan ændre på uvæsnet. For omtrent hver tredje dansker betragter løn som en privat sag. Kun 27 pct. deler deres lønforhold med kollegerne, mens færre end hver femte, 18 pct., arbejder på en arbejdsplads, hvor der er fuld åbenhed omkring løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for IDA.

For Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA, er tallene trist læsning.

”Vi har behov for en kulturændring, så lønåbenheden breder sig til flere dele af arbejdsmarkedet. Det er absolut et af det bedste værktøjer, hvis vi skal uligeløn til livs. Der er alt for meget hemmelighedskræmmeri på alt for mange arbejdspladser. Det er ærgerligt, for uden åbenhed omkring vores lønforhold kommer vi hverken diskrimination eller underbetaling til livs,” siger han.

Morten Thiessen mener dog, at vi går bedre tider i møde. Undersøgelsen viser tydeligt, at lønåbenheden er væsentligt større blandt de yngste generationer på arbejdsmarkedet. 37 pct. af de 30-39-årige taler om løn med deres kolleger, mens det samme kun gør sig gældende for 20 pct. af de 50-59-årige.

”Det er positivt, at de yngre generationer taler åbent om deres lønforhold i højere grad end deres ældre kolleger. Det er sandsynligvis et tegn på, at vi går mod bedre tider, og det vil forhåbentligt også skubbe lidt til de allermest forstokkede chefer, brancher og arbejdspladser, så vi får mere transparens, og arbejdsgivere forpligtes til at forklare deres medarbejdere, hvorfor lønkronerne falder, som de gør,” siger Morten Thiessen.

I undersøgelsen svarer 9 pct., at det ikke er velset at tale om lønforhold på deres arbejdsplads, og 3 pct. svarer, at deres arbejdsgiver ikke tillader, at medarbejderne taler om deres lønforhold. Og det er uacceptabelt, mener Morten Thiessen.

”Det er og bliver en myte, at dine lønforhold er en fortrolig aftale mellem dig og din arbejdsgiver. Det dur ikke, når arbejdsgivere forsøger at forbyde deres medarbejdere at tale om løn og dermed bryder loven om ligeløn eller ligefrem skriver selvopfundne fortrolighedsklausuler om den enkeltes lønforhold ind i en ansættelseskontrakt. Det støder vi af og til på i vores rådgivning af medlemmerne. Det er med til at fastholde et tabu om åbenhed om løn mellem kolleger, og det er et klart benspænd i bestræbelserne på fx at skabe lige løn mellem kønnene for lige arbejde,” siger Morten Thiessen.

Hvilke af disse udsagn passer bedst på dig i forhold til, om du taler om løn med dine kolleger?

Under 30 år

30-39 år

40-49 år

50-59 år

60-70 år

I alt

Der er fuld åbenhed omkring løn på min arbejdsplads

Jeg diskuterer løn med mine nærmeste kolleger

Jeg betragter løn som en privat sag

På min arbejdsplads er det ikke almindeligt man taler om løn

På min arbejdsplads er det ikke velset, at man taler om løn

Min arbejdsgiver tillader ikke at man taler om løn

Kilde: Userneeds for IDA.
Note: Undersøgelsen er gennemført blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning mellem 18-70 år. I alt har 2.000 personer svaret på spørgsmålene. Respondenterne har kunnet sætte kryds flere steder. Hver celle viser, hvor mange der procentvis har valgt at svare ja til den respektive kategori.

Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA, tlf: 51 85 17 64 / e-mail: slr@ida.dk