ABBA er næste rockgigant på RAGNAROCK

RAGNAROCK skruer op for festlighederne, når sommerens udgave af ”Rockgiganter og Mikrobryg” skal handle om den svenske og storhittende popgruppe ABBA. Det sker på RAGNAROCK torsdag den 2 juni kl. 18.30.
ABBA placerede sig solidt i musikhistorien og har opnået et samlet pladesalg på ca. 380 mio. plader. Nu kan du svælge en hel aften i ABBA-fortællinger, når Jan Eriksen står bag Rockgiganter og Mikrobryg på RAGNAROCK. Foto: AVRO, Wikimedia CC BY-SA 3.0 NL

Indimellem taler man om en ABBA-revival. Men har Agnethas, Björns, Bennys og Anni-Frids musik nogensinde været væk? Et samlet pladesalg på ca. 380 mio. plader taler sit eget sprog om en vedvarende succes. I november 2021 udkom albummet ”Voyage”, der blev et af de mest solgte fysiske album samme år. Inden bandets gendannelse sidste år, havde kvartetten kun været aktive i årene 1972-1982, men på trods af de få år sammen, præsterede de alligevel at sikre sig selv en stensikker plads i musikhistorien.

Tilfældigheder, succes og knirkende sammenhold

I foredraget ’Thank You For The Music’ fortæller journalist og forfatter Jan Eriksen historien om tilfældighederne, der i slutningen af 60’erne førte de fire succesfulde svenskere sammen med Stig 'Stikkan' Andersson – og om det, der skulle blive kvartettens triumftog efter sejren i Melodi Grand Prix 1974. Undervejs bliver der selvfølgelig spillet en masse ABBA-klassikere – og så får publikum historien om, hvad der egentlig foregik i studiet, da bl.a. Waterloo blev skabt. Det er også en fortælling om det sammenhold, der skabte eventyret, men som allerede begyndte at knirke, da succesen var på sit allerhøjeste.

Aftenens musikekspert, Jan Eriksen, har arbejdet som journalist og redaktør siden midten af 80’erne. Først på det dengang nystartede Gaffa, hvor han var redaktør i 1986-88. Fra 1988 til 1994 var han drivkraften bag etableringen af ungdomsmagasinet Chili, og siden har han arbejdet på B.T. bl.a. som kulturredaktør. I dag er han musik- og podcastredaktør på POV International, foredragsholder og forfatter, og så har han udgivet, redigeret og fungeret som konsulent på flere bøger.

The Show Must Go On..

Når sidste ABBA-tone er klinget ud den 2. juni, venter allerede næste omgang Rockgiganter og Mikrobryg i programmet. Tirsdag den 30. august står den nemlig på udødelige hits som ’Bohemian Rhapsody’, ’The Show Must Go On’ og ”Don’t Stop Me Now”, for da skal det handle om en af de bedst sælgende bands på verdensplan, nemlig Queen. Billetterne kan allerede nu købes på billetto.dk.

Rockgiganter og Mikrobryg

Til Rockgiganter og Mikrobryg fortæller landets skarpeste musikformidlere om musikkens allerstørste navne. Volumeknappen bliver vredet godt rundt, når historierne udfolder sig i ord, billeder og musik på museets eventscene. Med til oplevelsen hører hver gang et godt glas øl, fra det ultralokale Musicon Mikrobryggeri, som brygger med håndkraft og høje mål for kvaliteten.

TID, PRIS, STED

ABBA - Thank you for the music

02 juni 2022 kl. 18.30-20.30

130 kr. (+ billetgebyr) via billetto

RAGNAROCK, Rabalderstræde 16, 4000 Roskilde.

Dørene åbner kl. 18.15

Med i billetten hører én øl, sodavand eller vand, og der vil i pausen være mulighed for at købe vand i museets butik.