AAU-professor vinder Den Nordjyske Ledelsespris 2016

Den Nordjyske Ledelsespris er her til eftermiddag uddelt ved en konference i Aalborg. Professor og leder af Center for Sanse-Motorisk Interaktion ved Aalborg Universitet, Lars Arendt-Nielsen, får prisen for sine beundringsværdige resultater og motiverende ledelsesstil.

Medarbejdere på de nordjyske arbejdspladser har de seneste måneder indstillet i alt 27 ledere fra både offentlige og private arbejdspladser til Den Nordjyske Ledelsespris. Juryen bag prisen lykkedes med at snævre det stærke felt ind til tre kandidater, og nu er vinderen kåret.  Lars Arendt-Nielsen modtog den prestigefyldte pris i dag ved Lederne Himmerlands efterårskonference på Hotel Comwell Hvide Hus i Aalborg.

Lars Arendt-Nielsen er professor og direktør ved Aalborg Universitet, hvor han gennem de seneste 30 år har opbygget og ledet det verdenskendte forskningsmiljø ved Center for Sanse-Motorisk Interaktion. Bag indstillingen står hans medarbejdere samt dekanen for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. De begrunder indstillingen med hans dygtige evne til at lede et hold af både danske og internationale forskere, skabe resultater for centeret ude i verden og på samme tid lykkes med at være en nærværende og tillidsfuld leder, som får det bedste frem i sine medarbejdere.

Formand for Lederne Himmerland og medstifter af prisen Steen Knørr forklarer, hvorfor juryen har peget på lederen fra AAU:

- Valget er faldet på Lars Arendt-Nielsen, fordi der ingen tvivl er om, at det kræver sin mand at lede et forskningscenter af den kaliber. Under hans ledelse er centeret vokset fra to til 100 medarbejdere. Han har opbygget et helt unikt arbejdsmiljø, som medarbejderne er stolte af. Forskningscentret leverer flotte resultater og har et stærkt brand udadtil, og det tiltrækker de bedste medarbejdere fra hele verden, siger Steen Knørr.

Han peger på, at feltet af de indstillede har været særdeles stærkt i år. CEO ved GomSpace ApS, Niels Buus, og orlogskaptajn ved Center for Sergent og Maritim Uddannnelse, Lars Munch Frederiksen, var sammen med Lars Arendt-Nielsen de tre juryudvalgte kandidater.

- Den Nordjyske Ledelsespris er for mig at se med til at sætte spot på, at vi her i Nordjylland har en masse dygtige og kompetente ledere. Der er rum for ledelse i Nordjylland, og god ledelse kan været med til at tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere og bidrage til vækst i vores region, siger Steen Knørr.

Prisvinderen Lars Arendt-Nielsen får sammen med æren overrakt en statuette med en personlig inskription lavet af kunstneren Thorvald Odgaard samt en gavecheck til kompetenceudvikling til en værdi af 25.000 kroner.

Om prisen

• Den Nordjyske Ledelsespris blev stiftet i 2008, og Lars Arendt-Nielsen er dermed den niende modtager af prisen.
  • Partnerne bag Den Nordjyske Ledelsespris er Lederne Himmerland, UCN act2learn, Nordjyske Bank og Erhverv Norddanmark.

Om juryen

• Direktør Anders Thorup, advokatfirmaet HjulmandKaptain
  • Områdedirektør Carl Pedersen, Nordjyske Bank
  • Formand Steen Knørr, Lederne Himmerland
  • Direktør Torben Abildgaard, Curia Aalborg, udvalgsformand Erhverv Norddanmark
  • Udviklingsdirektør Søren Samuelsen, UCN act2learn
  • Politidirektør Elsemette Cassøe, Nordjyllands Politi
  • Forstander Iben Hostrup, Rehabiliteringscenter for Flygtninge, Region Nordjylland

Tidligere modtagere af Den Nordjyske Ledelsespris

2015: Forstander Iben Hostrup, Rehabiliteringscenter for Flygtninge, Region Nordjylland.

2014: Områdeleder Birgitte Kvist, Sundhedsfremme i Frederikshavn Kommune.

2013: Adm. direktør Henrik Bruun Nielsen fra Im. Stiholt A/S i Sæby.

2012: Adm. direktør Søren Rathcke fra Hedegaard A/S.

2011: Områdedirektør Marianne Holmsgaard fra Post Danmark, Postområde Nordjylland i Aalborg.

2010: Mejeridirektør Jonna Mortensen fra Arla Foods, Bislev Mejeri.

2009: Fabrikschef Bjarne Henriksen fra NOPA A/S i Hobro.

2008: Daglig leder Mona Hagbard Maaløe Mortensen fra Plejecenter Thulebakken i Aalborg.

Afdelingsformand Lederne Himmerland
Steen Knørr
E-mail: steen.knoerr@lederne.dk

Pressekonsulent hos Lederne