Aarup-elever kæmper om finaleplads i fynsk cykelturnering

CYKELTURNERING: Knap 100 elever fra Aarupskolen kæmper sammen med Ådalskolen ved Bellinge om en plads i finalen i GF Fondens skoleturnering for elever i 6. klasse.

KÆMPER FOR AARUP: Aarup-eleverne Emilie, Viktor, Oliver og Karoline gør sig klar til manøvreøvelserne. (Foto: GF Fonden)

- Det er rigtig gode hold, vi er oppe imod. Men vi har trænet og eleverne er topmotiverede, så mon ikke, vi har en chance, siger Sune Nielsen, der er lærer for 6.B på Aarupskolen.

Der er kamp til stregen i GF Fondens Skoleturnering, der foregår på Thorvald Ellegaard Arena i Odense. Cirka 30 frivillige fra Cykling Odense står på hver turneringsdag klar til at guide eleverne godt igennem dagens udfordringer. Og de giver eleverne en rigtig god oplevelse.

- Ofte ser vi, at eleverne er meget tilbageholdende, når de skal op på cyklerne for første gang. Men de finder hurtigt ud af, at de kan meget mere end de tror, og det er dejligt, når de får rykket nogle grænser,  fortæller Sune Nielsen videre.

- En dag på cykelbanen er en dag med fællesskab og successer, og så er det en dag, hvor eleverne lærer en masse om styre cyklen på en trafiksikker måde. Især er manøvreøvelserne gode, for her lærer eleverne, hvornår det er mest sikkert at cykle langsomt ,og hvornår det er mest sikkert at cykle hurtigt.

Sjovt og lærerigt - og altid med cykelhjelm

På Aarupskolen gør man meget ud af trafiksikkerheden, og det er en selvfølge, at eleverne bruger cykelhjelm. På træningsdagen, hvor vi møder eleverne, har 75 Aarup-elever medbragt deres egen cykelhjelm, og der er ingen, der klageer over, at det er irriterende at have cykelhjelm på.

- Det er lige så naturligt at tage cykelhjelm på, som det er at huske at tage en jakke på, lyder det fra Karoline og Emilie.

Sammen med Viktor og Oliver er de enige om, at GF Fondens Skoleturnering er en mega-sjov måde at være sammen på - og samtidig lære på

- Og så er det dejligt at komme væk fra den normale hverdag og komme ud og bevæge sig, lyder det fra elever, der krydser fingre for en plads i finalen den 15. maj.

GF Fondens Skoleturnering har cirka 900 deltagere, og det er fjerde gang, Aarupskolen stiller op. Til de bedste hold er der præmier på henholvis 1.500, 1.000, 750 og 500 kroner.

Pernille Andersen, konsulent GF Fonden

Mobil: 23 63 17 17, pern@trafiksikker.dk