Naturvidenskabernes HusNaturvidenskabernes Hus

Aarhus-virksomheder bakker op om Girls’ Day in Science

Del

Rekordmange danske piger deltager i den landsdækkende kampagnedag Girls’ Day in Science, der skal inspirere piger til i langt højere grad at satse på en karriere indenfor naturvidenskab, teknologi eller IT. Alene i Aarhus byder ni virksomheder og institutioner i år ind med arrangementer.

Fotobyline: Hempel
Fotobyline: Hempel

Onsdag den 2. oktober slår arrangørerne til Girls' Day in Science dørene op til den landsdækkende kampagnedag, der har som mål at øge andelen af piger og kvinder inden for naturvidenskab, teknologi og IT. Det er syvende år i træk, at Girls' Day in Science finder sted.

Sidste år deltog 1.700 piger i kampagnedagens mange arrangementer rundt omkring på danske virksomheder og uddannelsesinstitutioner. I år er tallet steget til over 3200. Der er dermed tale om et rekordstort deltagerantal. 

Girls’ Day in Science er et godt initiativ, som Google gerne vil bakke op om, fortæller Mads Ager, udviklingschef og leder af Googles kontor i Aarhus, der er en af af de ni Girls Day in Science-arrangører i Aarhus.

"Vores udviklingsafdeling i Aarhus har lige nu en overvægt af mænd, og det kunne vi godt tænke os at ændre. Derfor håber vi via arrangementer som Girls’ Day in Science at være med til at tiltrække flere kvinder til matematiske og naturvidenskabelige fag - og på sigt også til Google,” siger Mads Ager, udviklingschef og leder af Googles kontor i Aarhus, og tilføjer:

”Vi synes selv, at Google er en spændende arbejdsplads, som har meget at byde på. Vi arbejder kreativt med vigtige emner til gavn for mennesker over hele verden. Girls’ Day in Science er en god mulighed for at kommunikere det til nogle af de unge, som vi måske om 5-10 år skal rekruttere. Hvis bare én af de piger, som vi har besøg af, beslutter sig for at uddanne sig inden for tech og måske endda ender med søge job hos os, er dagen en succes.”

Stor opbakning i Aarhus
I alt 61 danske virksomheder og uddannelsesinstitutioner byder i år ind med events som led i Girls’ Day in Science, hvor grundskole- og gymnasiepiger inviteres til at undersøge og opleve, hvad STEM-fag og STEM-uddannelser indeholder.

Både større og mindre virksomheder i Aarhus deltager i kampagnedagen. Hos Bytelab A/S i Aarhus er systemudvikler Camilla Frederiksen tovholder for virksomhedens Girls’ Day in Science-arrangement. Hun siger:

”Virksomheder oplever generelt en mangel på kvalificeret arbejdskraft, blandt andet med IT-specialister. Kvinderne er et kæmpestort uudnyttet potentiale, og derfor vil vi rigtig gerne være med til at motivere pigerne til at vælge en IT-faglig uddannelse. Vi tror på, at vi gennem en programmeringsworkshop kan inspirere og motivere pigerne til at turde vælge IT-faget på trods af mulige fordomme og i stedet se dets muligheder. Som kvindelig IT-udvikler kan man faktisk godt gå i kjole, og en IT-virksomhed kan sagtens have et både lyst og venligt arbejdsmiljø, hvilket de forhåbentligt erfarer i vores workshop, som afholdes i vores egne lokaler," siger Camilla Frederiksen.

Girls' day in Science viser meningen med STEM-fagene
Det er Naturvidenskabernes Hus’ netværk for skole-virksomhedssamarbejde, Tektanken, der står bag kampagnedagen. Konstitueret direktør, Maiken Lykke Lolck, er glad for og stolt af, at så mange bakker op om den vigtige dagsorden:

”Det er ude i virkeligheden og i mødet med rollemodellerne, at pigerne for alvor kan se og opleve, at man kan gøre en kæmpe forskel med naturvidenskabelige kompetencer,” siger hun og slår fast:

”Selvom pigerne er i overtal på de videregående uddannelser samlet set, så er de fortsat i undertal på de tekniske og naturfaglige uddannelser. Og det et problem. Vores samfund bygger i stigende grad på teknologi. Derfor har vi brug for flere, der både kan udvikle og betjene ny teknologi. I den udvikling har vi brug for både piger og drenge. Pigerne går også glip af nogle virkelig spændende job med muligheder for at gøre en forskel. Og det er ærgerligt.”

Karina Esmine Ibsen, projektleder for Girls’ Day in Science i Naturvidenskabernes Hus, supplerer:

”Til Girls’ Day in Science sætter vi teknologien og naturvidenskaben i perspektiv. Undersøgelser peger på, at uddannelser og fag med en tæt kobling til stærke samfundsmæssige og menneskelige værdier tiltaler mange piger og kvinder. De ønsker en uddannelse og en karriere inden for et meningsfuldt fagområde, hvor de kan gøre en positiv forskel og skabe sig en stærk identitet,” siger Karina og pointerer videre:

”Når pigerne kommer afsted på Girls Day in Science uden drengene ser vi, at de kommer på banen og opdager, at de netop med en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse kan gøre en forskel.”

Hos Google skal 30 piger fra Viby Gymnasium opleve, at hverdagsproblemer kan løses med kreativ matematik. Bytelab får besøg af 20 elever fra Viby Skole, der skal arbejde med matematik til at designe, udvikle og programmere deres egen web-app, der skal sammenligne benzinbiler med elbiler.

I Aarhus foregår Girls’ Day in Science hos:

Google
Vestas
BKI Foods
Navitas
Aarhus Universitet
Vitrolife
Bytelab
Aarhus Universitet iNANO
Science Museerne

FAKTA 

Om piger og uddannelse

I Danmark har vi brug for, at flere tager uddannelser inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Virksomhederne mangler medarbejdere med de kvalifikationer, og kvinder er underrepræsenteret inden for området. I en verden, der bliver stadig mere teknologisk funderet, har vi brug for, at både kvinder og mænd kan betjene og tage del i udviklingen af ny teknologi. 

Optagstal på STEM-Uddannelserne for 2019 

Tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at kvinder udgør 32 procent af de optagne på STEM-uddannelserne bredt set, hvilket er en fremgang på 1 procentpoint i forhold til 2018. På nogle uddannelser inden for IT er antallet af kvinder dog markant lavere end en tredjedel. 

STEM er en samlebetegnelse for uddannelser, der ligger inden for Science, Technology, Engineering og Math.  

Find optagstallene her.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der mellem 2008 og 2018 er sket næsten en fordobling af antallet af STEM-studerende, imens optaget på videregående uddannelser generelt er steget med 55 procent. Men selvom der er sket en markant stigning i STEM-studerende, viser tallene samtidig, at fordelingen på omkring 70 procent mænd og 30 procent kvinder 
på STEM-uddannelserne er uændret i samme periode. 

Find statistikken her.

Girls’ Day in Science 2019 

Girls’ Day in Science sætter fokus på, at der er mange piger ikke har kendskab til de mange muligheder i STEM og derfor fravælger en IT-faglig, teknologisk eller naturvidenskabelig retning i deres uddannelses- og karrierevalgGirls’ Day in Science har fokus på succesoplevelser, så pigerne får tiltro til egne evner og dermed åbner øjnene for en fremtid med STEM.

Den 2. oktober slår 61 virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner over hele landet dørene op for over 3200 piger fra grundskoler og gymnasier på Tektankens kampagnedag, Girls’ Day in Science. Det er syvende gang, at Girls Day in Science finder sted.

Til Girls’ Day in Science bliver pigerne inviteret indenfor for at deltage i praktiske og virksomhedsrelaterede workshops. Pigerne møder kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab.
 
Se alle arrangører på www.tektanken.dk. Sortér på Girls Day in Science under Undervisningstilbud.

Om Naturvidenskabernes Hus og Tektanken 

Som samfund har vi behov for, at flere unge inspireres til at tage en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab. Det er  hovedformålet med Tektanken, et landsdækkende netværk mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der faciliteres af Naturvidenskabernes Hus.  

Gennem Tektanken gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller på faglige virksomhedsbesøg. 

Girls’ Day in Science er Tektankens landsdækkende kampagnedag.  

Foruden de seks kernevirksomheder Danfoss, Grundfos, Novozymes, Coloplast, Microsoft og Haldor Topsøe tæller netværket mere end 500 virksomheder. 

Tektanken er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Nordea-fonden, Lundbeckfonden og Fremstillingsindustrien. 

www.nvhus.dk

Kontakter

Maiken Lykke LolckKonstitueret direktør

Maiken er konstitueret direktør og udviklingschef i Naturvidenskabernes Hus

40 58 40 64mll@nvhus.dk

Bjørn Kock LærkedahlKommunikationschef

Bjørn er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus

51194944bkl@nvhus.dk

Billeder

Fotobyline: Hempel
Fotobyline: Hempel
Download
Fotobyline: Hempel
Fotobyline: Hempel
Download
Fotobyline: Hempel
Fotobyline: Hempel
Download
Fotobyline: Terma
Fotobyline: Terma
Download

Links

Information om Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus
P.E. Eriksens Vej 1
8850 Bjerringbro

51194944http://www.nvhus.dk

NATURVIDENSKABERNES HUS

Gennem TEKTANKEN bygger vi bro mellem skoler og virksomheder og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.

NATURFAGSMARATON er en fest for fællesskab, sammenhold og gode ideer. Kreativt og innovativt undervisningsforløb for 5. og 6. klasse med spændende opgaver og en sjov, lokal konkurrencedag.

Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.

WWW.NVHUS.DK

Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum