Aarhus taber terræn i DI´s erhvervsklimaundersøgelse

Det skal være skidt, før det bliver godt, sådan kan man vælge at tolke Aarhus’ placering i DI´s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse 2017. Aktiviteten i byen er høj med mange nye bygge- og trafikprojekter og nye borgere, der strømmer til. Men de lokale virksomheders tålmodighed er sat på prøve på flere områder, ikke mindst når det gælder trafikforholdene i byen.

Aarhus Kommune er i år placeret på en 85. plads ud af de 96 kommuner, der er med i undersøgelsen, en tilbagegang på syv pladser. Aarhus holder sig dog stadig foran København, mens både Aalborg og Odense ligger bedre end Aarhus.

- Der er mange ting at glæde sig over i Aarhus. Det er positivt, at arbejdsstyrken er meget veluddannet, og at der bliver registreret mange nye virksomheder. På begge områder kan man slå op i statistikken og se, at Aarhus her ligger lunt i top 10 på landsplan. Det bekræfter indtrykket af, at der er gode muligheder for udvikling og vækst i kommunen, siger formand for DI Østjylland Anders Strange.

- Det er mit klare indtryk, at de lokale virksomheder værdsætter den høje aktivitet i byen. Men et af de steder det kniber, er på trafikområdet. De meget langstrakte byggeprojekter omkring letbanen og evindelige trafikpropper til, fra og rundt i Aarhus påvirker virksomhederne hver eneste dag. Vi mangler klare visioner for byen og en langsigtet planlægning af infrastrukturen, der gør, at byen er attraktiv i mange år fremover. Som tingene er nu, risikerer vi at miste momentum, siger Anders Strange.

Han mener også, at de udfordringer, der har været med de store bunker i byggesagsafdelingen, stadig spiller ind. Der er sket klare fremskridt, når det gælder sagsbehandlingstiden. Bunkerne er blevet mindre, men virksomhederne har ikke nødvendigvis opdaget det endnu. Der kan gå flere år imellem, at en virksomhed har brug for at få behandlet en byggeansøgning, så det kan tage tid at ændre opfattelsen.

- Men jeg hører stadig fra virksomheder, at det er svært at få klare svar, der holder hele vejen fra den første administrative kontakt til den endelige politiske behandling. De historier florerer i byen og får måske andre virksomheder til at give kommunen en dårlig karakter på det punkt, siger Anders Strange.

Det er netop på de to områder - infrastruktur og sagsbehandling, at kommunen scorer dårligst. Virksomhederne har vurderet de kommunale veje til en plads som nr. 95 i landet. Og kommunens håndtering af virksomhedernes byggeansøgninger som nr. 92.

- De trafikale udfordringer vi ser lige nu i forbindelse med, at letbanen skal gøres færdig, får jo en ende på et tidspunkt. Men jeg fornemmer, at virksomhederne her sender et signal, der stikker dybere. De savner i højere grad og helt generelt at blive taget mere alvorligt af Aarhus Kommune. Både når det drejer sig om at få medarbejdere til og fra arbejde, og når der skal varer ind og ud af byen. Vi er ikke overbeviste om, at infrastrukturen, der skal understøtte byens store vækst, er helt gennemtænkt. Vi tvivler simpelthen på, at der bliver plads til fremtidens trafik, siger DI Østjyllands formand.

- Helt aktuelt har hele hurlumhejet i Aarhus Kommune, med afskedigelse af den tekniske direktør og mistankerne om misbrug af kommunale kroner i dele af den tekniske forvaltning, formentlig også påvirket virksomhedernes overordnede vurdering. Det er dog bemærkelsesværdigt, at en af de største fremgange i Lokalt Erhvervsklimaundersøgelsen 2017 går på kommunens åbenhed for brug af private virksomheder, når kommunale opgaver sendes i udbud. Her springer Aarhus fra en 90. plads til en plads som nr. 76. Det kunne tyde på, at virksomhederne bifalder den oprydning, der er sat i gang i kommunen, siger Anders Strange.

Han roser samtidig den daglige kontakt mellem virksomhederne og kommunen.

- På rigtig mange områder gør Aarhus Kommune jo det rigtige. Jeg oplever en stor velvilje fra den øverste politiske ledelse og den centrale administration, lige som der er en ambitiøs erhvervshandlingsplan i høring lige nu. Nu håber jeg bare, de gode ord vil sive ned igennem hele organisationen og manifestere sig i en bedre service og bedre forhold for virksomhederne, siger formand for DI Østjylland Anders Strange.

FACTS OM LE 2017:

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, mjnp@di.dk, tlf.: 2924 7009 eller pressekoordinator Helen Jensen, heje@di.dk, tlf.: 2124 4702.

Adm. koordinator Vinnie Røslau