Aalborg skraber bunden og bør gøre mere for virksomhederne

Det står sløjt til med erhvervsvenligheden i Nordjylland. Seks af regionens 11 kommuner er dumpet ned ad på Dansk Byggeris rangliste over erhvervsvenlighed i 2018. Seks af kommunerne ligger nu i den helt tunge ende blandt de 30 mindst erhvervsvenlige kommuner.

Der er dog også lyspunkter. Thisted er en rigtig erhvervsvenlig kommune og ligger i top ti på en sjetteplads. Kommunen har forbedret sig hele 15 pladser siden sidste år. Brønderslev er hoppet 26 pladser op ad listen til en 54. plads.

- Der er grund til at ønske tillykke til Thisted, som er et forbillede for de øvrige kommuner i Nordjylland. Erhvervsvenlighed handler om prioriteringer, og Thisted har forstået at skrue på de rigtige knapper for at give gode vilkår for virksomhederne, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

I Thisted Kommune er det eksempelvis gratis for virksomhederne at få behandlet en byggesag, og sagsbehandlingstiden er kort. Kommunen anvender ikke uddannelsesklausuler og har en partnerskabsaftale med Dansk Byggeri om at få flere unge til at tage en erhvervsuddannelse. De kommunale anlægsinvesteringer er steget, og der er kommet flere virksomheder til kommunen.

Det er gået tilbage for Aalborg Kommune
Aalborg lå i den tunge ende sidste år, og rutsjeturen fortsætter i år, hvor kommunen med landets fjerdestørste by er rykket fra en plads som nummer 77 til en plads som nummer 82 ud af de 98 kommuner.

- Det er trist at se, at en så stor og vigtig kommune som Aalborg er så lidt erhvervsvenlig. Det er ikke i orden at rode rundt i bunden, når andre storbykommuner som Odense og Århus er i stand til at gøre det meget bedre, og begge ligger i den bedste tredjedel som nummer 36 og 42. Jeg ser frem til at mødes med kommunen til en snak om, hvordan vi kan hjælpe hinanden med at forbedre vilkårene for virksomhederne, siger Henrik Holm.

Aalborgs dårlige placering på Dansk Byggeris rangliste over kommunernes erhvervsvenlighed skyldes blandt andet, at behandlingstiden for byggesager er steget. Det samme er tilfældet for administrationsgebyret for erhvervsaffald. Ligesom kommunen får færre nye ledige i arbejde, og antallet af private virksomheder i kommunen er faldet i forhold til sidste år.

Nogle kommuner er gode på enkelte områder
Thisted kommune udmærker sig ved at være bedst i hele landet, når det gælder hurtigt og billigt behandling af byggesager. Thisted er også bedst til at udlicitere tekniske driftsopgaver.

Sådan er kommunerne i Nordjylland placeret på ranglisten

Kommune

Ændring

Nordjylland

Thisted

Morsø

Hjørring

Brønderslev

Vesthimmerland

Frederikshavn

Mariagerfjord

Jammerbugt

Aalborg

Læsø

Rebild

Fakta om kommuneanalysen
Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsforhold og udarbejdet en rangliste over erhvervsvenlighed.

Analysen er baseret på 30 forskellige parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle viser, hvor erhvervsvenlige, de enkelte kommuner er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71, hkh@ncc.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09, phw@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job

Der oprettes næsten 4.000 flere lærepladser i byggeriet end for fem år siden11.7.2018 06:45pressemeddelelse

Vejen til en læreplads i bygge- og anlægsbranchen er blevet betydelig kortere for dem, der ønsker at uddanne sig til håndværker. En opgørelse fra Dansk Byggeri estimerer, at der i 2018 oprettes godt 3870 flere lærepladser i byggeriet i forhold til 2014. Det er dejligt at se, at den høje beskæftigelse smitter af på antallet af praktikpladser, siger underdirektør Louise Pihl.