Aalborg og Hjørring har flest bygninger med et højt energiforbrug

Over halvdelen af de nordjyske skoler, rådhuse, jobcentre, sportshaller og andre kommunale bygninger har dårlig isolering, utætte vinduer og et højt varmeforbrug. Samtidig opvarmes flere kommunale bygning med naturgas. Energikrisen bør få alle de nordjyske kommuner til at sætte fart på energirenoveringen, lyder opfordringen fra DI Byggeri Nordjylland.

686 kommunale bygninger i Aalborg og 269 i Hjørring har et højt energiforbrug. Det svarer til, at lidt over 60 procent af de to kommuners bygninger har et energimærke D, E, F eller G. I hele Nordjylland har 2.053 kommunalt ejede energimærkede bygninger et højt energiforbrug. Det svarer til 63 procent.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri over kommunale bygningers energimærke.

- Det er jo rigtig mange bygninger i Nordjylland, hvor der i realiteten er brug for fx nye vinduer, isolering, nyt tag eller andet, der kan være med til at spare på energien. Vi står midt i en energikrise, og det her viser med alt tydelighed, at det langt fra er nok at skrue ned for varmen i de offentlige bygninger. Der skal energirenoveres, og det skal gå stærkt, siger formand for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen.

I Vesthimmerland har 215 kommunale bygninger et højt energiforbrug. I Thisted og Frederikshavn er det henholdsvis 186 og 150 kommunale bygninger. Det svarer i de tre kommuner til mellem 64 og 70 procent af de kommunalt ejede bygninger.

- Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at kommunerne i Nordjylland har en masse utidssvarende bygninger, der ikke kan undgå at have fx et alt for højt varmeforbrug, konstaterer formand Michael Jørgensen, DI Byggeri Nordjylland.

I Aalborg og Mariagerfjord er der i begge kommuner 85 bygninger, der opvarmes med naturgas. I Morsø og Hjørring gælder det henholdsvis 45 og 41 kommunalt ejede bygninger. Samlet set i hele Nordjylland opvarmes hver ottende kommunalt ejede bygning med naturgas.

- Ligesom alle andre med naturgasfyr skal kommunerne også i gang med at skifte varmekilde. Når man alligevel skal i gang med det, er det oplagt at se på hele bygningens energiforbrug og behov for isolering, nye vinduer eller andet, som kan gøre, at bygningen samlet set bruger mindre energi. Den billigste energi er nu engang den, vi ikke bruger, og det er også bedst for klimaet, siger Michael Jørgensen, formand for DI Byggeri Nordjylland og uddyber:

- Hvis der for alvor skal sættes gang i energirenoveringen af kommunernes bygninger, så er det nødvendigt, at politikerne på Christiansborg laver en plan for, hvor hurtigt kommunerne skal være i mål med at spare på energien i de mange tusinde bygninger, som de ejer. Det håber jeg, at hele Christiansborg vil se på efter valget.

Fakta om energimærker:
Energimærket er baseret på et beregnet forbrug, som er en indikator for bygningens energimæssige kvalitet. Energimærkning udføres af en energikonsulent, som måler bygningen op og undersøger kvaliteten af isolering, vinduer og døre, varmeinstallation m.v. Energikonsu­lenten placerer bygningen på en skala fra A til G, hvor A er den bed­ste energiklasse, mens G betyder at bygningen har et højt energiforbrug. Kilde: Energistyrelsen.

Formand for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen, telefon 21 24 34 55
Regional konsulent for DI Byggeri Nordjylland Dennis Jensen, telefon 20 65 52 02