Fonden for Entreprenørskab

Aalborg-elever bedst i Danmark: Dyreurin kan erstatte vejsalt

Elever fra Vesterkærets Skole i Aalborg vinder stor national skolekonkurrence ved at erstatte vejsalt med miljøvenligt produkt af blandt andet dyreurin.

Nervøsiteten var så stor, at Ronja Vestergaard Buchholtz og Sally Corfitz Hansen næsten ikke kunne gå på scenen til sidste pitch, men det var godt de gjorde det, for en time senere var de kåret som årets vinder af den nationale opfinderkonkurrence Projekt Edison.

Pigerne, som går i 6. klasse på Vesterkærets Skole i Aalborg har arbejdet med en idé, der skal erstatte vejsalt med et mere miljøvenligt alternativ, der blandt andet indeholder dyreurin, som de kan skaffe fra Aalborg Zoo.

Prisoverrækkelsen var finalen på Danish Entrepreneurship Festival - en festival som hylder fremtidens iværksættere - og blev afviklet onsdag i Messe C i Fredericia.

De to piger troede dårligt på, at det var dem, der havde vundet konkurrencen, som mere end 13.000 deltagere fra hele landet i år har af deltaget i.

- Jeg tænkte bare nej, nej, nej, det er ikke sandt, sagde Sally Corfitz Hansen efter sejren.

- Det har været vildt sjovt at være med, og vi har lært en hel masse. Vi vil klart gå videre med idéen, vi skal bare lære lidt mere om produktudvikling, sagde Ronja Vestergaard Buchholtz.

Gruppen vinder 10.000 kroner til klassekassen.

Andenpladsen gik til fem elever fra 7. klasse på Haderslev Realskole, der er i gang med at udvikle en app, der kan skabe forbindelse mellem folk der vil hjælpe og borgere, der har brug for hjælp til at støvsuge, vande blomster eller gå tur med hunden.

Tredjepladsen gik til Julika Fangel Kolls fra Antvorskov, der vil gøre lastbiler mere miljøvenlige ved at lade dem køre på elledninger ligesom togene.

Mere end 13.000 elever fra 250 skoler i 40 kommuner i Danmark, Grønland og Færøerne har deltaget i årets Projekt Edison. Ved lokale finaler er fundet 126 finalistgrupper, som vil være tilstede i Messe C. Årets tema er "Vores by i fremtiden".

Foto: Claus Lillevang

Information om Fonden for Entreprenørskab

Fonden for Entreprenørskab
Ejlskovsgade 3D
5000 Odense C

Om Fonden for Entreprenørskab

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.

Følg pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab

Flere pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab