Å kjøpe bærekraftige klær er viktig for hver fjerde nordmann

YouGov undersøker i sin nye rapport «European Fashion Report 2021» hva over 11000 mennesker i 10 forskjellige europeiske land mener om bærekraftig mote.

Begrepet bærekraft har vunnet innpass i langt de fleste sektorer. Ifølge de europeiske forbrukerne er det imidlertid viktigst i mat- og drikkevare-, energi-, transport- og bilsektoren.

Moteindustrien kommer ifølge European Fashion Report 2021 inn på en 8. plass i rekken av ​​de sektorene der bærekraft er viktigst for forbrukerne. 42 % av forbrukerne fra 10 europeiske land sier at det er viktig for dem å kjøpe etiske og miljøvennlige klær. I Norge er 24 % enige i dette utsagnet, en del under det europeiske gjennomsnittet. Flest italienere (60 %) og spaniere (56 %) er enige i utsagnet, mens færrest dansker (24%) og nordmenn er enige i utsagnet.

Hva legger forbrukerne vekt på når de kjøper klær?

I et europeisk perspektiv er prisen det viktigste kriteriet for forbrukerne når det gjelder kjøp av klær (68 %). Kvaliteten er nest viktigst for forbrukerne (61 %), mens passformen kommer på tredjeplass (56 %).

Bærekraftige aspekter ligger lenger nede på listen. 30 % prioriterer produktets levetid, litt færre, 24 %, prioriterer stoffet (gjenbruk, økologisk, syntetisk ...), mens 15 % prioriterer produktets påvirkning på miljøet.

Rapporten viser imidlertid også at det er flere årsaker til at europeerne ikke kjøper mer etiske og miljøvennlige klær.

Prisen er avgjørende. 34 % mener at det er for dyrt å kjøpe etiske og miljøvennlige klær. I tillegg mener 30 % at det ikke er tydelig hvilke miljøvennlige aspekter som oppfylles, og 28 % sier at det er vanskelig å se hvilke merker som er miljøvennlige.

Klikk her for å lese mer og laste ned hvitboken

Undersøkelsen er basert på intervjuer med 11 483 representativt utvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i september 2021. Herav 1010 i Danmark, 1008 i Finland, 1007 i Norge, 1026 i Sverige, 1048 i Frankrike, 1138 i Italia, 1081 i Spania, 2124 i Tyskland, 1013 i Østerrike og 1015 i Sveits.

Om YouGov

YouGov er et internasjonalt markedsundersøkelses- og dataanalysenettverk. Oppdraget vårt er å levere en kontinuerlig strøm av nøyaktige data om forbrukeres holdning over hele verden, slik at organisasjoner og virksomheter kan bli enda bedre til å betjene de samfunnene som opprettholder dem.

De 17 millionene registrerte medlemmene våre utgjør et sterkt engasjert patentpanel, som daglig leverer tusenvis av datapunkter om forbrukernes meninger, holdninger og atferd. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår ekspertise innen markedsundersøkelser for å få innsikt som kan danne grunnlag for intelligente beslutninger og informerte samtaler.

Med avdelinger i Storbritannia, Nord-Amerika, kontinentaleuropa, Norden, Midtøsten, India og Stillehavsasia har YouGov et av verdens største forskningsnettverk.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Du finner mer informasjon ved å besøke yougov.com.