A-kasse: Vi skal hjælpe iværksættere som Marie fra Løvens Hule

Marie Dyekjær Eriksen, der tirsdag fik en investering i Løvens Hule, blev psykisk syg og røg mellem to stole i dagpengesystemet. DANA glæder sig til den nye reform på dagpengeområdet for selvstændige.

For øjeblikket kan man på DR1 følge en række iværksættere i Løvens Hule, hvor de pitcher deres forretning for fem berømte investorer.

I denne uge mødte vi blandt andet Marie Dyekjær Eriksen fra Dyekjaer Design, der charmerede løverne med sine hjemmelavede blomsterkopper, men bag det charmerende ydre gemmer der sig en voldsom forhistorie med psykisk sygdom, fyring og indlæggelse, fortæller Marie Dyekjær Eriksen i dag via dr.dk.

Røg på kontanthjælp

I 2012 blev Marie fyret fra sit arbejde og indlagt på psykiatrisk afdeling med en psykose. I samme forbindelse røg hun på kontanthjælp og var tæt på at miste sin lejlighed.

Marie Dyekjær Eriksen problem var, at selv om hun arbejdede fuld tid, så gjorde hun det på flere forskellige arbejdspladser og som selvstændig.

- Jeg var faktisk medlem af en a-kasse for akademikere, men da det kom til stykket, kunne de ikke hjælpe mig med at få dagpenge, fordi min arbejdssituation var usædvanlig med en blanding af lønmodtagerarbejde og selvstændig virksomhed, der ikke passede ind i de firkantede rammer, der er stillet op for den slags, fortæller Marie Dyekjær Eriksen.

- Det var et voldsomt pres oven i sygdommen at ryge på kontanthjælp og miste en stor del af sin indkomst på den måde, og hvis ikke jeg havde haft familie, der kunne hjælpe økonomisk, så ville jeg også have mistet min lejlighed, fortsætter hun.

DANA, A-kassen for Selvstændige, har længe kæmpet for bedre betingelser for selvstændige erhvervsdrivende i dagpengesystemet og forsøgt at råbe politikerne op i forhold til de problemer, der findes med systemet.

Dana hilser reform velkommen

- Historien om Marie er et rigtig godt eksempel på, at arbejdsmarkedet er under udvikling og i stadigt højere grad vil komme til at bestå af frie agenter med en mere løs tilknytning til virksomhederne, siger Keith Fobian, der er administrerende direktør for DANA, A-kassen for Selvstændige.

Heldigvis har Christiansborg også fået øje på behovet for ændringer på det område.

- Netop nu er politikerne i gang med at gennemføre en reform af dagpengesystemet, der i højere grad tager hensyn til selvstændige som Marie Dyekjær Eriksen, og hvor det bliver nemmere at opnå ret til dagpenge for dem, der i dag falder mellem to stole. Det er en udvikling, vi i høj grad bifalder hos DANA, fortsætter han.

Marie Dyekjær Eriksen var syg og på kontanthjælp i tre år, hvorefter hun vendte tilbage til arbejdsmarkedet - igen med en blanding af lønmodtagerarbejde og selvstændig virksomhed.

I dag er hun direktør og designer for Dyekjaer ApS, som fik en investering i Løvens Hule, og hun er på vej med en helt ny serie af blomsterkopper designet i samarbejde med Ilse Jacobsen.

Pressekonsulent Nikolaj Henum tlf 2141 9816

DANA er a-kassen for selvstændige. DANA har i dag cirka 25.000 medlemmer. Ud over at være et forsikringsprodukt for selvstændigt erhvervsdrivende i tilfælde af ledighed, tilbyder DANA også dets medlemmer en række andre ydelser så som netværksmøder, foredrag og kurser til brug for at få succes som selvstændig.