Brug af privat NemID til erhverv gør indberetning nemmere for små og mellemstore virksomheder
Langt størstedelen af de danske virksomheder kan se frem til at spare tid ved computeren, når de skal indberette til de offentlige myndigheder. Virksomhedsejere, der ejer en enkeltmandsvirksomhed, eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform, kan nemlig fremover bruge deres private NemID til digital selvbetjening på bl.a. Virk og Digital Post frem for et erhvervs-NemID.
Erhvervsminister Brian Mikkelsen:
”I Danmark opstartes der omkring 165 nye virksomheder hver dag, og mange af dem har potentialet til at blive Danmarks nye guldæg, hvis vi formår at hjælpe dem på vej. Vi skal gøre det så nemt og enkelt som muligt at drive virksomhed i Danmark, så de små virksomheder hurtigere kommer ud over rampen og skaber vækst og udvikling."
"I de små virksomheder er det ofte ejeren selv, der læser Digital post, søger refusion ved sygdom eller giver en fuldmagt til en revisor. For dem vil det derfor gøre det administrative arbejde lidt lettere, når de fremadrettet kun behøver at anvende ét nøglekort.”
Ud over adgangen til digital indberetning og digital post med privat NemID, bliver det desuden mere overskueligt at udstede fuldmagter til revisorer og andre rådgivere. Det kommer fx landmænd til gavn, når de får hjælp fra en landbrugskonsulent eller håndværkeren, som får hjælp af en revisor.
Minister for offentlig innovation Sophie Løhde udtaler:
”Vi imødekommer nu et længe efterspurgt ønske fra virksomhederne, som vil lette arbejdet med administration og derved frigøre tid til at drive reelle kerneopgaver for over en halv million virksomheder i Danmark."
"Det er til gavn for alle, at vi gør den digitale kontakt med de offentlige myndigheder i hverdagen lettere og dette et endnu et godt eksempel på, hvordan vi kan forbedre den offentlige sektor.”
Virksomhedsejere kan, fra 20. februar 2017, bruge privat NemID, hvis de ejer en enkeltmandsvirksomhed, eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform. Medarbejdersignaturen er stadig relevant i virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.
Kontakt
- Presserådgiver i Erhvervsministeriet Sara Ringgaard Price, tlf. 91 39 94 07, srp@em.dk
- Pressechef i Finansministeriet Kristian Wederkinck Olesen, tlf. 25 26 27 55, krole@fm.dk
Fakta
- Der findes i dag cirka 600.000 virksomheder. Det forventes at ca. 515.000 vil kunne få glæde af den nye løsning, hvilket svarer til ca. 85 procent. Konkret betyder det, at alle enkeltmandsvirksomheder og mere end 75 pct. af alle danske ApS og Iværksætterselskaber kan benytte den nye it-løsning. Det forventes, at den nye løsning vil lette erhvervslivets byrder i størrelsesordenen 93 mio. kr. årligt.
- Den nye løsning virker automatisk. Det vil sige, at hvis du fx har en enkeltmandsvirksomhed, kan du bruge dit private nøglekort næste gang, du skal tjekke din digitale virksomhedspost.
- Løsningen er henvendt til både nye og eksisterende virksomheder. Hvis man har fuld tegningsret i virksomheden, kan man bruge sit private NemID på virksomhedens vegne.
- Løsningen virker på langt de fleste offentlige digitale selvbetjeningsløsninger bl.a. Virk, herunder Digital Post, fra den 20. februar. Det forventes, at flere og flere private udbydere som fx forsikringsbranchen vil tilslutte sig løsningen hen ad vejen.
- NemID medarbejdersignaturen vil fortsat være et rigtig godt digitalt værktøj for virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.
- Mere end 4,7 millioner danskere har NemID.
- Sammenlagt bruger danskerne dagligt NemID ca. 2 mio. gange til alt fra bankforretning til at skrive børn op i daginstitution.
Information om Erhvervsministeriet
Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet
Danske maritime virksomheder skal ikke bidrage til Ruslands krigsmaskine7.2.2025 16:22:23 CET | Pressemeddelelse
Repræsentanter fra danske maritime organisationer har i dag været til møde hos erhvervsministeren for at drøfte håndtering af den russiske skyggeflåde.
Nu ruller milliarderne til danske iværksættere6.2.2025 08:59:12 CET | Pressemeddelelse
Med implementeringen af tre initiativer i Iværksætteraftalen fra 2024 sikrer regeringen, at innovative virksomheder får bedre adgang til risikovillig kapital gennem Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Ny analyse: Unge med høj afhængighed af sociale medier har lavere trivsel6.2.2025 07:58:33 CET | Pressemeddelelse
I alt 3.445 børn og unge har deltaget i undersøgelsen, som blandt andet bygger på målinger af skærmtid fra deltagernes telefoner, hvilket giver et mere præcist udgangspunkt end tidligere undersøgelser, som typisk har anvendt selvrapporterede data.
Milliarder på vej til Ukraines genopbygning22.1.2025 12:10:24 CET | Pressemeddelelse
Der er nu indgået aftale om et vindmølleprojekt på 64 vindmøller til genopbygningen af kritisk, grøn infrastruktur i Ukraine. Projektet har potentialet til at levere grøn og sikker strøm til 700.000 husstande i Ukraine.
Ny millionindsprøjtning til ukrainske iværksættere13.1.2025 10:01:45 CET | Pressemeddelelse
3 mio. kr. skal styrke udviklingen af kompetencer blandt ukrainske flygtninge i Danmark, når de skal springe ud som iværksættere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum