96,3% af alle, der henvendt sig til Liva i sidste år, var udsat for incest og seksuel overgreb i barndommen.

I dag udkommer evaluering af LIVa – Forening for skadevirkninger mod prostitutions borgerrettede arbejde for 2018.

2018 har været et begivenhedsrigt år. Et nyt kvindekrisecenter, LivaShelter, er åbnet og har oplevet stor efterspørgsel med 205 henvendelser, trods det at krisecentret kun har eksisteret siden efteråret.

LivaRehab har modtaget 337 henvendelser og igangsat 243 forløb. En markant stigning i forhold til 2017, hvor antallet af forløb var 57. Det har altså været et særdeles travlt år, hvor LivaRehabs aktiviteter er øget drastisk, hvilket vidner om, at LIVa er blevet en kendt og anerkendt aktør i forhold til at tilbyde kompetent og professionel hjælp og rådgivning til personer, der har været udsat for vold, seksuelle overgreb og incest.

“Vi er meget bekymrede, fordi udsatte mennesker med senfølger af seksuelle overgreb og incest ikke kan få hjælp hos de andre etableret steder og spørger om støtte hos. Vi er taknemlige for at kunne give dem støtte med et tværfagligt team og mange kan mestre deres liv efterfølgende.Det vidner om at kompetent og professionel hjælp og rådgivning til personer, der har været udsat for vold, seksuelle overgreb og incest, er noget, vi som samfund skal prioritere meget højere” udtaler Livas direktør Flora Ghosh (Telefon: 5371 6100)

Fakta fra Livas årsevaluering, der er udarbejdet af evalueringsinstituttet Analyse og Tal:

- Livas deltager- og beboergruppe består af meget udsatte mennesker, som slås med komplekse problemstillinger. Mange har været udsat for både incest, vold og seksuelle overgreb.

- 96,3 procent af LivaRehabs deltagere har været udsat for incest eller seksuelle overgreb inden de fyldte 18 år. 30,4 procent har været udsat for vold. Vold, seksuelle overgreb og incest kan have voldsomme helbredsmæssige, psykiske og sociale konsekvenser for de mennesker, der udsættes for det.

- Rehabilitering, hjælp og støtte er afgørende for at denne gruppe kan etablere en god tilværelse. Derfor yder LIVa en særdeles vigtig indsats

Rapporten udkommer i dag, tirsdag den 30. April.