96.000 danskere så landbruget med egne øjne

Søndagens Åbent Landbrug, hvor 64 gårde over hele landet åbnede dørene, fik 96.012 danskere til at bruge en fridag på at blive klogere på moderne landbrug. Landbrug & Fødevarer, der står bag arrangementet, glæder sig over den store opbakning.

Der blev sparket traktordæk, kørt på halmrutchebane, klappet kalve, aet kyllinger, hilst på grise og indåndet masser af frisk landluft, da 96.012 danskere søndag den 17. september valgte at bruge dagen på at se, røre og lugte til landbruget.

Det glæder formand for Landbrug & Fødevarer, Martin Merrild, at så mange danskere igen i år har brugt deres søndag på at besøge et landbrug.

- Jeg er glad for den store tilstrømning af gæster. Men jeg er mest stolt over det store arbejde, landmændene ligger i arrangementet. Først og fremmest de familier, der er værter, men også de mange frivillige, der hjælper til på sådan en dag, siger Martin Merrild.

Han besøgte selv tre af de 64 landbrug, der i dag åbnede stalddørene. Først Frijsenborg Gods, i selskab med Carsten Bach, miljø, landbrugs- og fødevareordfører for Liberal Alliance. Dernæst Go-Gris I/S i Østbirk ved Horsens, hvor også beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen kiggede forbi og blev vist rundt i staldene af medejer Jonas Würtz.

- Det er skønt at gå som gris herinde. De har altid en komfortabel temperatur, lige meget om det er vinter eller sommer udenfor det sørger klimaanlægget for. Jeg vil rigtig gerne vise vores dyr frem. Især for dem inde fra Aarhus centrum, der ikke har været i en svinestald før. For når de med egne øjne ser, hvordan dyrene lever, så er det nemmere at forklare, hvorfor vi gør, som vi gør. Jeg er enormt stolt af den produktion, vi har, af det kød, vi leverer til slagterierne og af vores dygtige medarbejdere, siger Jonas Würtz.

Også ministeren var imponeret af de moderne faciliteter hos Go-Gris.

- Det er opløftende at se et moderne landbrug og opleve, at der er nye generationer på vej med mod på at gå ind i landbruget. Og så er det godt, at erhvervet sikrer, at der er mest mulig åbenhed ved at invitere danskerne indenfor i stalden, siger Troels Lund Poulsen.

En af de danskere, der havde valgt at tage imod invitationen og bruge søndagen på at besøge et landbrug, var Line Hvidberg Hansen fra Østbirk, der sammen med sin mand og to børn var taget på besøg hos Go-Gris.

- Det er første gang, vi er inde i en svinestald, og derfor stillede børnene rigtig mange spørgsmål, som for eksempel hvorfor der er så mange fluer på grisene. Her var rundviserne rigtig gode til at give svar, så vi har lært meget om, hvordan grisene lever, sagde hun.

I 2018 vil der være Åbent Landbrug søndag den 16. september.

Vedhæftede billeder er til fri afbenyttelse. Fotograf: Claus Haagensen

Henvendelser om Åbent Landbrug kan ske til projektleder Jan Morre på 2488 3919 eller pressekonsulent Mille Marie Christensen på 6170 2047.

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo