95 initiativer får glæde af gratis julemad fra føtex
føtex-varehuse landet over giver en hjælpende hånd til velgørende formål, når varehusene uddeler deres overskudsvarer til værdigt trængende juleaftensmorgen. I alt får 95 initiativer glæde af uddelingerne

Imens julefreden så småt sænker sig over Danmark, er der stadig liv og aktivitet i føtex-varehusene juleaftensmorgen. I de tidlige morgentimer gennemgår føtex-medarbejdere nemlig varehusets hylder for overskudsvarer, der skal uddeles til velgørende formål over hele landet. Uddelingerne kommer til at glæde 95 initiativer landet over – herunder Kirkens Korshær, Red Barnet og Hus Forbi.
-Jeg er virkelig stolt over, hvor mange gode initiativer vores varehuse har fundet hver især over hele landet. Vi kender alle glæden ved at give noget videre til andre, og i de her dage kan vi være med til at gøre en stor forskel og sikre, at flere får en rigtig glædelig jul, fortæller Thor Skov Jørgensen, der er direktør for føtex.
Overskudsvarerne er varer, som ikke kan holde sig efter juledagene. Det er både klassiske julevarer og helt almindelige fødevarer, men fælles for dem alle er, at de ikke fejler andet, end at de ikke er blevet solgt, når føtex lukker den 23. december.
Erfaringer fra de seneste år
Traditionen med at uddele overskudsvarer startede i føtex Vanløse, hvor frivillige medarbejdere i 2016 åbnede dørene for udsatte familier juleaftensmorgen og uddelte deres overskudsvarer til de fremmødte. Sidste år udvidede føtex-kæden initiativet, og seks af de store varehuse samlede derfor overskudsvarer fra de øvrige butikker og uddelte dem til familier, der havde brug for en ekstra hånd. I år er alle føtex-varehusene, med nogle få undtagelser, gået sammen med lokale organisationer, der kan få glæde af overskudsvarerne.
-Vi er overvældet over de tilbagemeldinger, vi har fået fra nær og fjern fra folk, der har haft gavn af vores juleuddeling de seneste år. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi har haft mulighed for at udvide initiativet i år, så vi kan nå ud til endnu flere mennesker i år, tilføjer Thor Skov Jørgensen.
Udover initiativerne, der finder sted juleaftensmorgen, samarbejder føtex året rundt med WeFood, der er verdens første supermarked med overskudsmad og drevet af Folkekirkens Nødhjælp.
Om føtex’ juleuddeling den 24. december
- Overskudsvarerne er mad, som ikke er blevet solgt, når føtex lukker butikken den 23. december, og som ikke kan holde sig til efter juledagene.
- I alt doneres der madvarer til 95 initiativer
- føtex lukker den 23. december kl. 21.00 og holder lukket 24-26. december. føtex åbner den 27. december kl. 8.00.
- De lokale initiativer kan findes på føtex’ hjemmeside: https://www.foetex.dk/mere-foetex/vores-holdninger/juledonationer/c/juledonationer
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto lancerer Danmarks første klimamærkning og tester kundernes lyst til at handle mere klimavenligt8.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som den første butikskæde i Danmark vil Netto hjælpe kunderne med at træffe mere klimabevidste valg gennem en klimamærkning af fødevarer. Det sker i en pilottest i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne guider kunderne til de mindre klimabelastende alternativer. Ambitionen er, at det kan bidrage til en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen, som kan medvirke til at reducere Danmarks samlede CO2-udledning.
Nu gemmes tobakken væk i alle butikker: I føtex, Bilka og Netto har det resulteret i 116 mio. færre solgte cigaretter31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erfaringerne viser, at det virker at skjule smøgerne. Siden Salling Group som de første i 2018 valgte at gemme cigaretterne væk på eget initiativ, er der røget 116 mio. færre cigaretter over disken i føtex, Netto og Bilka. Den 1. april skal tobakken være gemt i samtlige butikker, kiosker og tankstationer, og Salling Group glæder sig over, at alle gennem den nye lovgivning skal bidrage til ambitionen om en røgfri generation i 2030.
Så er føtex i luften med hjemmelevering af dagligvarer19.3.2021 08:35:00 CET | Pressemeddelelse
føtex åbner for hjemmelevering af dagligvarer i hele hovedstadsområdet. Det sker efter en ambitiøs, omfattende og succesfuld testfase. Dermed kan alle københavnere få leveret dagligvarer helt hjem foran hoveddøren fra den velkendte supermarkedskæde, der har ambitioner om at skabe landets bedste online-tilbud, når det kommer til hjemmelevering, med særlig fokus på både service, kvalitet og pris.
Salling Group gennemfører køb af Tesco Polen16.3.2021 13:24:04 CET | Pressemeddelelse
Med de polske konkurrencemyndigheders endelige godkendelse af Salling Groups køb af Tesco Polen har parterne i dag gennemført closing på aftalen. Med opkøbet fordobler Netto sin forretning i Polen, og arbejdet med at omdanne de 300 opkøbte butikker går nu i gang.
Over en halv million danskere kan nu bekæmpe madspild med Netto+-appen10.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Alle brugere af appen Netto+ får nu et bedre overblik over gode tilbud, der kan medvirke til mindre madspild. Det sker direkte på telefonen, hvor man kan se hvilke varer, den lokale Netto-butik sælger til en lavere pris, fordi varens ”bedst før”-dato nærmer sig. Man kan dermed spare penge og samtidig sikre, at færre fødevarer går til spilde.
Mærkværdige tendenser sender Corona øl og mel i indkøbskurven5.3.2021 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det seneste år har rykket rundt på danskernes indkøbsseddel og forbrugsvaner, hvor efterspørgslen på eksempelvis manitobamel, økologi, hårfarve og specialøl er steget markant.
Glædeligt med genåbning – men vigtigt at huske alle hensyn25.2.2021 14:05:00 CET | Pressemeddelelse
Med en forestående genåbning af store dele af samfundet er det endnu vigtigere, at alle følger de retningslinjer og anbefalinger, der er. For at sikre det fortsat lave smittetryk vil føtex, Netto og Bilka skærpe og håndhæve reglerne endnu skarpere
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum