Wonderful Copenhagen

Ny undersøgelse: Krydstogtturisme er milliardforretning for Danmark og skaber ca. 1.900 jobs

Del
Hvad bruger krydstogtpassagerer penge på, når de besøger Danmark? Hvor mange af gæsterne bliver her, efter krydstogtet er slut, og hvor tilfredse er de med besøget? Det giver en ny undersøgelse svar på.

Krydstogtturismen er en milliardforretning for Danmark, hvor en række havnebyer landet over får turistkroner i kassen, når de tager imod krydstogtskibe. Alene i 2016 har Danmark fået besøg af 866.000 krydstogtgæster, som har en beregnet samlet samfundsøkonomisk effekt på ca. 1,35 mia. kr. 

Når det omregnes til beskæftigelse, viser det, at krydstogtturismen skaber job til næsten 1.900 danskere i 2016 – heraf 70 pct. inden for hotel- og detailhandel. Det fremgår af ny undersøgelse, hvor det økonomiske udbytte af krydstogtturismen på tværs af de ni havne i Danmark, der tager imod krydstogtskibe, beregnes, og hvor forbrug og tilfredshed blandt krydstogtpassagerer i København kortlægges.

Krydstogtbranchen oplever fremgang på landsplan, men København er landets største destination for krydstogt og her, hovedparten af gæsterne går i land. Alene i 2016 er 740.000 krydstogtgæster gået i land i København.

”Fremgangen i krydstogtturismen er vigtig for København, fordi den skaber vækst og arbejdspladser og giver os mulighed for at vise vores by frem for et købestærkt internationalt publikum. Og så er jeg meget glad for, at København trækker internationale krydstogtskibe til Danmark, som også skaber omsætning og job i resten af landets krydstogthavne,” siger Frank Jensen, Københavns overborgmester.   

Mange af gæsterne kommer igen
Det er krydstogtnetværket Cruise Copenhagen Network, der samler alle aktørerne fra de ni danske krydstogtdestinationer fra Skagen til Rønne, der har fået lavet undersøgelsen. Undersøgelsen er udarbejdet af det internationale konsulenthus G.P. Wild/BREA, der beregner effekt af krydstogt for både krydstogtdestinationer og rederier verden over. I undersøgelsen indgår både det direkte forbrug, turister og besætningsmedlemmer har, og den indirekte effekt, som dette forbrug skaber hos leverandører og andre virksomheder, der får omsætning afledt af krydstogtturisternes forbrug.

”Nu har vi for første gang et samlet tal på, hvad krydstogtturismen i Danmark bidrager med på landsplan. Samtidig har vi målt tilfredsheden hos krydstogtgæsterne i København, hvor størstedelen af gæsterne går i land. Og med den meget store tilfredshed med besøget er der både basis for at udvikle krydstogtforretningen yderligere og samtidig stor sandsynlighed for, at mange af gæsterne kommer igen som turist på et senere tidspunkt. Det samme gælder i øvrigt også besætningsmedlemmerne, hvor 60 pct. svarer, at de er meget interesseret at besøge København igen som privatperson,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor krydstogtnetværket er forankret.

Bliver i flere dage
København har en central position i forhold til krydstogter i Østersøen og Skandinavien, der gør, at mange krydstogtgæster både starter og slutter deres tur i den danske hovedstad. Ifølge undersøgelsen tilbringer ca. 90 pct. af dem gennemsnitligt over 2,5 dag her før eller efter turen – heraf 12 pct. uden for hovedstaden. Denne gruppe af krydstogtgæster bruger primært penge på overnatning, forplejning og shopping.

For de øvrige krydstogtgæster, der er på transit og kun er her en enkelt dag, er det for tre ud af fires vedkommende første gang, de er i København. Her bliver der primært brugt penge på sightseeingture og anden transport og shopping.

Ud over gæsterne om bord på skibene, kommer der også et stort antal besætningsmedlemmer, der også bruger penge – primært på shopping – i de byer, de besøger, om end i mindre målestok end turisterne. Alene i 2016 er der samlet ankommet ca. 289.000 besætningsmedlemmer til de danske krydstogthavne.

Tæt på 100 pct. tilfredshed
Hvad synes krydstogtgæsterne så om deres besøg? Blandt dem, der kun er her kort tid, svarer 94 pct., at besøget i København svarede til – eller oversteg – deres forventninger.

Den store tilfredshed er endnu større hos dem, der både starter og slutter krydstogtet her, hvor hele 97 pct. var meget tilfredse med besøget.

Ifølge undersøgelsen er der især stor tilfredshed med servicen hos butiksansatte og en oplevelse af venlighed fra de lokales side.

De danske krydstogthavne, der er samlet i Cruise Copenhagen Network hos Wonderful Copenhagen, er: København, Aarhus, Aalborg, Helsingør, Fredericia, Kalundborg, Hundested, Skagen og Rønne (inkl. det øvrige Bornholm).

Kontakter

Cruise Copenhagen Network / Wonderful Copenhagen
Uffe Hartmann, Head of Corporate Communications
ufh@woco.dk
Mobil: 2173 9890


Overborgmester Frank Jensen
Rikke Egelund, pressechef
EB2F@okf.kk.dk
Mobil: 3147 9497

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

CopenPay er tilbage i hovedstaden: I år tre gange så stort og nu med belønning af turister, der rejser her-til med tog12.5.2025 09:10:13 CEST | Pressemeddelelse

Wonderful Copenhagen skyder 2. sæson i gang af nudging-initiativet henvendt turister, CopenPay, som sidste år gik verden rundt med over 4.850 internationale medieomtaler. Nu kommer CopenPay tilbage i en 2025-version. Denne gang med tre gange så mange deltagende aktører og i dobbelt så lang periode som første udgave sidste år og med nye tiltag.

Ny rekord: Hovedstadens turisme skabte dansk eksport for over 31 mia. kr. i 20247.2.2025 08:49:58 CET | Pressemeddelelse

Nu foreligger opgørelsen af turisternes overnatninger i Danmark i 2024, og her står turismen i hovedstaden med en vækst på 5 pct. En vækst, der er båret af internationale gæster. Dermed endte turismen i Danmarks hovedstad sidste år med en samlet omsætning på over 57 mia. kr., og heraf er over 31 mia. kr. udenlandsk valuta fra internationale gæster. Den store omsætning resulterer i et stort skatteprovenu, ikke mindst til staten. Det estimeres, at det samlede skatteprovenu fra hovedstadens turismen sidste år lå på 18,5 mia. kr. ”Ud over det store samfundsøkonomiske bidrag, så kommer turisterne jo for at opleve vores hovedstad, så de lægger stor omsætning, som har afgørende betydning for bl.a. vores restauranter, vores kulturinstitutioner og butikkerne. Og på den måde er de vigtige for at holde byen levende og attraktiv for os alle. Så det er rigtig glædeligt, at vi fastholder væksten på vores internationale markeder, på trods af en usikker verden og en benhård konkurrence med de andre eu

Stort år for internationale kongresser i hovedstaden: 85.000 globale eksperter på vej – til stor værdi for danske virksomheder13.1.2025 07:39:17 CET | Pressemeddelelse

Over 85.000 eksperter fra hele verden kommer til Danmarks hovedstad i det nye år. Det gør de i forbindelse med, at de deltager i en fagspecifik videnkongres inden for eks. medicinalområdet eller grønne løsninger. Og det er områder, hvor danske virksomheder og danske forsknings- og videnmiljør har en stærk international position, som de kan styrke med ny viden, nye investeringer og nye samarbejder i forbindelse med kongresserne. ”Det er altid positivt, når vi tiltrækker videnkongresser til vores hovedstad. Det er ikke kun en gevinst for hovedstaden, det er en motor for erhvervsturismen i hele Danmark og et vigtigt bidrag til hele vores samfund. Det gælder selvfølgelig for omsætningen, som kongresserne genererer i Danmark, og kongresserne virker også som globale platforme for danske virksomheder inden for dansk erhvervslivs vigtigste styrkepositioner. Det skal vi være stolte af, for det er vigtigt for dansk turisme,” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin. Ny rekord for

Nyt navn og udvidet formål: Krydstogtnetværk styrker fokus på hele landet og bæredygtig udvikling24.5.2024 10:27:01 CEST | Pressemeddelelse

Krydstogtturismen i Danmark, der har sine rødder i Københavns mangeårige succes, er i disse år ved at udvikle sig til at omfatte hele landet. Denne udvikling kommer fra en stigende popularitet hos de danske destinationer uden for hovedstaden. For at støtte denne vækst har netværket for den danske krydstogtbranche besluttet at ændre sit navn fra CruiseCopenhagen til Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Ønsket om et styrket nationalt fokus, samt netværkets opgave med bæredygtig omstilling, blev samtidig indskrevet i vedtægterne. Beslutningerne blev taget på netværkets årlige generalforsamling, som netop er blevet afholdt på Home of Carlsberg i København. ”I en tid, hvor krydstogtturismen vokser markant over hele landet, er det glædeligt, at vi nu får et navn, der mere tydeligt afspejler vores identitet som hele Danmarks krydstogtnetværk. Det er unikt, at hele værdikæden, der er involveret i et krydstogtanløb i Danmark, er samlet i vores netværk. Det skaber unikke, effektive og mindevæ

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye