90’er mobiler lever endnu

Mobira Talkman, Nokia 8810, Nokia 6110 og Mobira Cityman. De to telefoner i midten er fra 90'erne, og 6110'eren fra 1997 er fortsat aktiv i TDC Groups mobilnet, mens de øvrige ikke længere er i brug. Foto: Nokia.

Med alle de muligheder, der er på en moderne smartphone, kan det virke mærkeligt. Men ikke desto mindre holder nogle danskere stadig fast i deres gamle mobiltelefon tilbage fra 90’erne.

Således viser data fra TDC Groups mobilnet, at der i juni blev registreret 521 aktive mobiltelefoner fra før år 2000. Det er især mobiler fra finske Nokia, der stadig bliver benyttet. Otte af mobilerne i top-10 er produceret af Nokia.

Top-10 over 90’er telefoner i TDC Groups mobilnet:

1. Nokia 6150 (1998)
2. Nokia 5110 (1998)
3. Nokia 6150-Ex (1998)
4. Nokia 3210 (1998)
5. Nokia 6081/NME-2A (1997)
6. Motorola International 2700 (1998)
7. Motorola MC2-41B12 (1998)
8. Nokia 6090 (1999)
9. Nokia 6110 (1997)
10. Nokia 7110 (1999)

Hos YouSee er produktchef Niels Pedersen, der arbejder med indkøb af mobiler, ikke overrasket over, at det er Nokias mobiler, der dominerer.

- Nokia var kongen, da mobiludviklingen for alvor tog fart sidst i 90’erne, og vi så nye funktioner på telefonerne som eksempelvis sms-ordbog og spil. Mange nostalgikere vil nok mindes den første version af Snake, der blev introduceret på Nokia 6110 i 1997, og som endte med at nå ud på 350 millioner telefoner, fortæller Niels Pedersen.

At Nokias mobiler fra den tid var meget populære kom også til udtryk sidste år, da Nokia valgte at relancere Nokia 3310 (fra 2000) i en ny model. Og senest har Nokia denne sommer sendt en retro-udgave af 8810 (fra 1998) på gaden.

- De nye retro-modeller har et design, der er loyalt over for deres forgængere, men med noget mere funktionalitet. For eksempel kan den nye 8810’er gå på nettet. Samtidig har den et af de stærkeste argumenter for en lidt mere simpel telefon; lang batteritid. Og så har den selvfølgelig også Snake, siger Niels Pedersen.

Ældste mobil fra 1991
Den ældste mobiltelefon registreret i TDC Groups mobilnet er Motorola International 1000, som Motorola lancerede i 1991. Den kunne som noget helt nyt dengang køre på den europæiske standard for mobilnet, GSM.

Og netop derfor fungerer den stadig. GSM-netværket, der i 1992 blev introduceret i Danmark, var en fælles europæisk standard udviklet af Groupe Speciale Mobile. I modsætning til den fællesnordiske forgænger, NMT, var GSM-netværket digitalt. Det åbnede bl.a. muligheden for sms og e-mail over mobilen. GSM var et såkaldt 2G-netværk, og selvom vi i dag er nået til 4G og er begyndt at teste 5G, er principperne bag teknologien de samme.

Foruden Motorola International 1000, der har været benyttet i TDC-nettet siden 1992, så er biltelefonen Bosch Cartel MC fra 1992 også i brug fortsat.

Da TDC Group foretog en lignende datakørsel i 2016, var der tre telefoner, der havde været med siden GSM-nettets introduktion i 1992. Men Nokia 6050/NME-1 er tilsyneladende ikke længere i brug.

Fakta:
Ovenstående tekst er blevet udarbejdet på baggrund af oplysninger fra NokiaMuseum.com, The Official Nokia Blog og Wikipedia.

Yderligere oplysninger:
TDC Presse, tlf. 70 20 35 10

TDC Group ændrer sin organisation i Danmark28.6.2018 10:31pressemeddelelse

TDC Groups nye ejere har sat en klar strategisk retning for selskabet med ambitionen om fortsat at være markedsførende med Danmarks bedste infrastruktur og fokus på den digitale transformation, som TDC har været i gang med de seneste år. - Med nye ejere i ryggen vil vi fortsætte de markante investeringer i den danske infrastruktur og digitalisering. Vi vil tage et stort skridt ved at udbygge fibernetværket og etablere en ledende 5G-position for at sikre Danmarks bedste mobilnetværk i fremtiden, siger koncernchef Pernille Erenbjerg og uddyber: - Vi er kommet godt i gang med at eksekvere på den nye vision, og nu er tiden kommet til at etablere den organisation og det ledelsesteam, som bedst vil kunne drive dette arbejde fremover. Etablering af to nye forretningsenheder I den danske forretning i TDC Group etableres med virkning fra 1. august to nye forretningsenheder: En kundefokuseret enhed kaldet OpCo og en netværksfokuseret enhed kaldet NetCo. Begge enheder vil referere til koncernchef

Bert Nordberg ny bestyrelsesformand i TDC A/S18.6.2018 09:54pressemeddelelse

København 18. juni 2018: Det er med glæde, at TDC Group kan meddele, at Bert Nordberg pr. 1. august 2018 tiltræder som formand for TDC Groups bestyrelse. Med mere end 25 års erfaring inden for it-branchen og teleindustrien har Bert Nordberg en bred viden om branchen og stor erfaring med strategisk transformation og infrastruktur. Bert Nordberg har siden 2012 været bestyrelsesformand for Vestas og sidder desuden i en række bestyrelser herunder Electrolux AB, Saab-koncernen, Skandinaviska Cellulosa AB og Essity AB. Før dette havde Bert Nordberg en lang karriere hos Ericsson, hvor han blandt andet var CEO for Sony Ericsson mellem 2009-2012. Bert Nordberg udtaler: "Jeg har fulgt situationen omkring TDC nøje, og jeg er overbevist om, at den strategi, de nye aktionærer har lagt frem, er den rigtige for virksomheden og for Danmark. Jeg er spændt på at komme i gang, og jeg ser frem til samarbejdet med Mike Parton og resten af bestyrelsen samt til at bruge min erfaring til at implementere den n