Efter EUD-reform: 20 % færre voksne starter på en erhvervsuddannelse
20 % færre voksne har søgt ind på en erhvervsuddannelse i dette skoleår sammenlignet med årene før reformen. Det fremgår af et nyt notat fra EVA, som er en del af en større evaluering af voksensporet i den nye erhvervsuddannelsesreform. Evalueringen har fulgt voksensporet fra reformens ikrafttræden i august 2015 og følger udviklingen frem til 2018.
Notatet giver det første fulde og samlede overblik over aktiviteten på euv efter det første år med reformen. I alt er der i skoleåret 2015-16 registreret 16.209 optagne elever på 25 år og derover, og da aktivitetsniveauet i årene 2010-14 har ligget stabilt på omkring 20.000 elever, er der tale om et fald på 20 %:
”Det er et markant fald, og et resultat der går imod reformens intention, om at euv skulle gøre det mere attraktivt for voksne at tage en erhvervsuddannelse. Så alt i alt er reformen ikke kommet godt fra start i forhold til at få flere voksne til at blive faglærte” forklarer Michael Andersen, chefkonsulent hos EVA.
Især er der færre mænd og personer over 40 år, der har søgt en euv. Kvinder udgør 58 % af de optagne i skoleåret 2015-16, og kun 38 % af euv-elever er personer over 40 år. Der er ifølge Michael Andersen nærliggende forklaringer på, at færre voksne starter på euv:
”Vi ved fra en tidligere undersøgelse fra foråret, at reformens skærpede indholdskrav og markante fokus på afkortning af de voksnes uddannelsestid kan have påvirket optagetallet på euv i negativ retning. Det har også spændt ben for optaget, at de voksne først har fået vurderet deres kompetencer i forbindelse med den såkaldte realkompetencevurdering, efter de er startet på uddannelse. Den regel er nu ryddet af vejen, idet ministeriet ophævede reglen fra sommeren 2016. Lad os håbe, at skolerne griber bolden og får kommunikeret den gode nyhed ud til virksomhederne og potentielle ansøgere” uddyber Michael Andersen.
For yderligere oplysninger
Kontakt kommunikationskonsulent Emilie Welcher-Ulholm, 9356 4364, ewu@eva.dk
Om undersøgelsen
Notatet bygger på registerundersøgelse af aktiviteten på euv det første skoleår 2015-16 (fra 1. august 2015 – 30 juni 2016). Notatet er en opfølgning på tidligere EVA udgivelse fra maj 2016, der så på aktiviteten på euv fra 1. august 2015- 31. marts 2016. Der henvises til det notat for analyse af baggrunden for aktivitetsudviklingen.
Hent notatet Status over den nye erhvervsuddannelse for voksne, nr. 2, fra oktober 2016
Hent notatet Status over den nye erhvervsuddannelse for voksne, nr. 1, fra maj 2016
Hent projektbeskrivelsen for den samlede evaluering af den nye erhvervsuddannelse for voksne
Nøgleord
Kontakter
Emilie Welcher-UlholmKommunikationskonsulent
Tlf:9356 4364ewu@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum