Kendt komiker skal få flere unge til at blive slagtere

Del
Massiv mangel på slagterelevpladser i dagligvarekæderne og slagterbutikker, er en tikkende bombe under dagligvarehandlen. Lige nu er der 240 ledige elevpladser. Derfor er Danmarks ledende dagligvarekæder Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked gået sammen med DI, Fødevareforbundet NNF og Danske Slagtermestre om en fælles kampagne: Meat Your Future. Den skal give flere unge appetit uddannelsen som slagter

Hvor elevpladser ellers er en mangelvare i dansk erhvervsliv, så har danske supermarkedskæder og slagterbutikker det modsatte problem - nemlig en massiv mangel på elever:

"Forbrugernes efterspørgsel på de gode fødevareoplevelser er stærkt stigende, hvilket stiller krav om flere faglærte inden for ferskvarefaget. I dag melder hele dagligvarebranchen om ledige elevpladser og mangel på faglærte slagtere over hele landet, og det er en stor udfordring, når eleverne ikke tiltrækkes af branchen", siger HR businessmanager Desirée Breel i Dagrofa.

Branchen står sammen
Derfor er Danmarks ledende dagligvarekæder Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked nu gået sammen med DI, Fødevareforbundet NNF og Danske Slagtermestre om en fælles kampagne, Meat Your Future, der skal give flere unge appetit på at blive slagter:

"Vi ønsker flere faguddannede slagtere i Kvickly, SuperBrugsen og Irma. For at kunne få det, skal vi have mange flere i gang med uddannelsen. Kampagnen sammen med vore kolleger i branchen er ét af midlerne," siger Morten Lynge Lauridsen, teamchef hos Coop.

Kampagnen samler de kerneaktører på tværs af dansk dagligvarehandel, som ellers plejer at være konkurrenter. Men det er også nødvendigt:

"Der er behov for et større tryk, og det kan bedst opnås ved et fælles, koordineret samarbejde. Det er på den baggrund, at den nye kampagne er sat i værk, med det formål at få flere unge til at søge ind på slagteruddannelsen," siger Jon Skålerud, HR seniormanager hos Dansk Supermarked.

Kendt komiker kampagnens frontmand
Frontfigur for kampagnen er komikeren, radio- og TV-vært Simon Jul. Han er uddannet slagter, og har en særlig stolthed og kærlighed til slagterfaget. Den vil han gerne give videre til unge uddannelsessøgende:

"Jeg elsker gode råvarer og godt håndværk. Det der fascinerer mig er, at se en dygtig slagter forfine kød til de ypperste produkter, som vi gør i min restaurant Spis Min Gris," siger Simon Jul.

Som en del af kampagnen ændres slagteruddannelsens navn fra detailslagter til gourmetslagter. At være slagter, handler nemlig ikke længere bare udskæring af hele dyr, men også om at sammensætte måltidsløsninger og rådgive kunderne om produkterne og tilberedningen. Navneskiftet understreger kvaliteten ved faget og appellerer til flere unge.

"Slagterfaget bidrager direkte til de gourmetoplevelser alle - og især unge - jo i dag er på jagt efter. Meat Your Future bygger på det og kan forhåbentligt give flere unge appetit på at blive slagter, "siger Leif Wilson Laustsen, formand for Danske Slagtermestre.

Målet med kampagnen er at uddanne 300 flere slagterelever hvert år fra 2018. Dermed får branchen rette niveau af faglært arbejdskraft:

"Vi har et ambitiøst sigte med kampagnen, som indeholder en række involverende aktiviteter. Det skal sikre, at vi får vendt udviklingen. Vi glæder os meget til dialogen med de unge og til at byde flere velkomne på landets slagteruddannelser," siger forbundskonsulent Pia Antonsen, Fødevareforbundet NNF.

Kampagnen Meat Your Future er udarbejdet af bureauet Bruun & Partnere og går i luften lørdag den 1. oktober. Og samme dag åbner tilmeldingen til uddannelsen som gourmetslagter.

Se mere her:
http://www.meatyourfuture.dk

Yderligere information
Forbundskonsulent i Fødevareforbundet NNF Pia Antonsen: tlf. 23 82 89 31
HR business manager i Dagrofa Desirée Breel: tlf. 23 46 93 02
Teamchef i COOP Morten Lynge Lauridsen: tlf. 52 21 38 23
HR senior manager i Dansk Supermarked Jon Skålerud: tlf. 21 54 99 12
Formand for Danske Slagtermestre Leif Wilson Laustsen: tlf. 23 25 14 06

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Invitation til pressen: Finalen i produktprisen og Irma-prisen på Coops hovedkontor i Albertslund28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 3. september skal fem kyndige dommere finde dette års vindere af Produktprisen samt en vinder af den nye Irma-pris, som afholdes i samarbejde mellem Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem og Kvickly og SuperBrugsen. For 12. år i træk kårer vi landets bedste, lokale produkter fra knap 100 passionerede gastronomer i kategorierne Mad, Drikke og Konfekture, samt årets innovative produkt, der hylder produkter med et fremtidigt potentiale. Et ekspertpanel bestående af nogle af Danmarks mest anerkendte kokke og fagfolk vil smage og vurdere alle tilmeldte produkter ud fra kvalitet, innovation og lokal historie. Hundredvis af produkter er smagt, og dommerne har nu udvalgt tre produkter i hver kategori, som nu skal dyste om titlen som vinder af Produktprisen 2025 på scenen på Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund. Et nyt ben i Produktprisen: Irma-prisen Som noget nyt i år, er det nu også muligt at vinde Irma prisen. Vinderen af denne pris får mulighed for at få en plads på hyl

Ny direktør skal stå i spidsen for Coop Tradings nordiske indkøbssamarbejde23.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Anders Kind er udnævnt som ny CEO for Coop Trading A/S og det nordiske indkøbssamarbejde. Anders tiltræder officielt rollen i oktober 2025 og overtager posten fra Michael la Cour, der – som tidligere annonceret – har accepteret en ny international stilling hos IKEA i Sydøstasien. Med udnævnelsen af Anders Kind som ny direktør går Coop Trading og det nordiske indkøbssamarbejde ind i et nyt og spændende kapitel i arbejdet med at levere private brand produkter af højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Coop Trading spiller en central rolle i udviklingen og indkøbet af private brands til de mange nordiske forbrugere på vegne af Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge og SOK i Finland. Anders har solid ledelseserfaring fra detailbranchen og stærke resultater med at skabe og drive vækst, forbrugervækst og -værdi og samarbejde på tværs af landegrænser. Anders kommer fra rollen som CEO i DollarStore & Big Dollar og har 20 års erfaring med indkøb, kategori og logistik fra Rusta AB, ICA, Coo

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye