80’er fænomenet er tilbage: miljøvenlige sodavandsmaskiner er populære som aldrig før

80’er fænomenet, sodavandsmaskiner, hitter som aldrig før. Der er flere årsager til, at sodavandsmaskinerne er blevet så populære. Miljø og besparelser er to af de primære. Selvom genbrug og genanvendelighed har været på alles læber de sidste par år, er det kun er halvdelen af alle plastikflasker som genanvendes.

Sodavandsmaskiner er langt mere miljøvenlige

“Plastik” og “dåser” er blevet skældsord i miljødebatten. Selvom der er kommet et større fokus på genbrug og genanvendelse, er plastik og metal to af de ting der forurener mest. Vi drukner i skrald – og ifølge en undersøgelse lavet af SodaStream har menneskeheden kreeret hvad der svarer til en bunke af skrald, der er seks gange så stor som Storbritannien. Og selvom Danmark har sat fokus på miljøet i løbet af de seneste par år, er vi bestemt ikke et helligt folkefærd. Ifølge Ritzau smider hver dansker 37 kilo plastik ud hvert eneste år. Her er det specielt emballage, der er den største synder stærkt efterfulgt af cigaretskodder.

En tydelig tendens som ses som følger af miljøkrisen, er at forbrugerne i stigende grad overvejer deres vaner – også når det kommer til dagligvarer. I den forbindelse viser undersøgelser, at mange vælger, at bytte dåsesodavanden ud med en sodavandsmaskine, da sodavandsmaskiner er langt bedre for miljøet, end både sodavand i plastikflasker og dåser. Ifølge den officielle danske SodasStream-forhandler KitchenOne.dk har én genanvendelig flaske med sodavand 50-60 lavere indvirkning på miljøet, hvorfor der med sodavandsmaskiner kan spares mange tons plastik om året – og den gennemsnitlige dansker kan reducere de 37 kilo plastikaffald markant. Disse informationer kommer fra en omfattende undersøgelse af SodaStream, i dag ejet af Pepsi.

Highend sodavandsmaskiner hitter

Danskerne tager miljøet seriøst, og sodavandsmaskiner har oplevet deres renæssance. Det var dog allerede i 80’erne at Sodavandsmaskinerne for først gang blev et hit i det danske køkken. Nu er trenden igen at finde som fast inventar hos mange. Ifølge Kasper Witt, direktør for KitchenOne.dk, er det specielt highend sodavandsmaskiner der hitter. Mange danske forbrugere sætter designet i fokus, og sodavandsmaskinen fra f.eks. det skandinaviske mærke Aarke, er for mange kunst på køkkenbordet. Kasper Witt tilføjer ydermere, at de hos KitchenOne har oplevet mere end en tredobling i salget af high end sodavandsmaskiner i løbet af de seneste tre år.

Læs mere om historien bag sodavandsmaskinen her.

Markedet for gadgets har fået en ny spiller4.12.2019 13:36:01 CETPressemeddelelse

Det klassiske ordsprog; “Aldrig gå ned på udstyr” har aldrig været mere aktuelt end i nutidens samfund. Nye techvirksomheder skyder frem, og der bliver udviklet nye produkter, som forbrugeren kan bruge hver dag for, at gøre livet lidt lettere. Nu er der kommet en ny spiller på det danske gadgetmarked, som satser på at kunne levere gadget til en overkommelig pris for forbrugeren. Den nye spiller er Fair24.dk, og forsøger nu at gøre op med høje priser på teknologiprodukter. Ny konkurrence på det danske gadgetmarked kan gavne forbrugeren, da det vil kunne presse prisen på kvalitetsvarer. Velkendte brands til en overkommelig pris Fair24 inventar af produkter består af velkendte brands indenfor gadgetverden. Appleprodukter er stadig populære hos danskerne, og hos fair24 kan man få tilfredsstillet sit behov for den amerikanske techvirksomheds mange gode produkter. Fair24 sælger blandt andet den seneste generations AppleTV (5. generation), som er 4K kompatibel, så man kan streame i allerhøjes