800.000 danskere skal på arbejde i weekenden

Mere end hver tredje tænder for arbejdsmailen på lørdage og søndage

København, 20. maj 2016

Når det gælder job og karriere, er danskerne i højere og højere grad ’på’ derhjemme. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger hele 44 pct., at de tjekker arbejdsmailen på lørdage og søndage. 20 pct. gør det konsekvent hver eneste weekend.

- Grænsen mellem arbejdsliv og privatliv er i dag langt mere udvisket end tidligere. Mange bruger weekenden til at få samlet op på hængepartier på jobbet eller holde øje med, om chefen har sendt beskeder, der haster, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal.

I alt får 28 pct. af danske medarbejdere stillet en bærbar PC til rådighed på jobbet, som de kvit og frit kan tage med hjem og bruge privat. Et privilegie, men også en forpligtelse, mener Kim Domdal:

- Jeg tror, meget få ledere kræver, at man som medarbejder svarer på e-mails i weekenden. Når det så er sagt, kan der sagtens være en indirekte forventning om, at man alligevel er ’på’, hvis man har fået udleveret en gratis PC og telefon.

Det er dog langt fra kun i weekenden, at danskerne tænder op for arbejdsmailen.

- 19 pct. tænder for arbejdsmailen hver eneste hverdagsaften. Yderligere 13 pct. gør det næsten hver aften, og 9 pct. gør det et par gange om ugen. Igen er det et signal om, at der sker en tydelig sammenblanding af privatliv og arbejdsliv. Og så viser det naturligvis, at mange medarbejdere er uhyre ambitiøse.

Skønt det i sidste ende er medarbejdernes eget valg, om de logger på derhjemme, opfordrer Kim Domdal alligevel til, at man har en åben snak på jobbet om krav og forventninger:

- Vi har ikke rigtig en kulturarv for, hvordan vi bruger e-mails uden for arbejdstid, og i hvilket omfang man forventes at svare på dem. Netop derfor bør man også lave nogle klare aftaler med sin arbejdsgiver, så man i hvert fald er klar over, præcis hvad der bliver forventet.

Hvor tit tjekker du arbejdsmailen derhjemme enten på din computer, tablet eller smartphone i weekenden?

- Hver weekend: 20 pct.

- Næsten hver weekend: 10 pct.

- Af og til: 14 pct.

- Sjældent: 13 pct.

- Aldrig: 18 pct.

- Ikke adgang til arbejdsmail/ved ikke: 25 pct.

Hvor tit tjekker du arbejdsmailen derhjemme enten på din computer, tablet eller smartphone på en hverdagsaften?

- Hver aften: 19 pct.

- Næsten hver aften: 13 pct.

- Et par gange om ugen: 9 pct.

- Af og til: 11 pct.

- Sjældent: 11 pct.

- Aldrig: 15 pct.

- Ikke adgang til arbejdsmail/ved ikke: 22 pct.

Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

kdomdal@deloitte.dk

Kim Domdal

Kim Domdal er partner i Deloitte og rådgiver virksomheder om ledelse, HR og Performance Management.