80 mio. kr. til kliniske forsøg, der skal forbedre patientbehandlingen

Novo Nordisk Fonden har bevilget støtte til 11 større kliniske forskningsprojekter, der har til formål at sikre de bedste patientbehandlingsmetoder.

Hvad er den optimale timing for åben hjertekirurgi for børn med medfødte hjertefejl? Det bliver nu undersøgt i et nationalt samarbejde mellem læger ved Rigshospitalet, Odense Universitetshospital og Aarhus Universitetshospital. I et andet samarbejde mellem Rigshospitalet og Aarhus Universitetshospital ønsker læger at klarlægge, hvorvidt partikelterapi eller strålebehandling er den mest optimale behandling af hoved-halskræft.

Disse forsøg er to blandt 11 nye patientnære kliniske forsøg, der gennemføres i de kommende år på baggrund af nye bevillinger fra Novo Nordisk Fonden. Bevillingerne er en del af fondens forskningsprogram ‘Investigator Initiated Clinical Trials’, som blev uddelt første gang sidste år.

”Novo Nordisk Fonden ønsker med dette program at styrke muligheden for at gennemføre kliniske forsøg i Danmark for at forbedre behandlingen af patienter. Vi har modtaget mange kvalificerede ansøgninger, og vi glæder os til at følge projekterne i de kommende år,” siger Niels-Henrik von Holstein Rathlou, Head of Research and Innovation Grants, Novo Nordisk Fonden.

Blandt de 11 bevillinger er også støtte til et nationalt samarbejde mellem Hvidovre Hospital, Odense Universitetshospital, Aarhus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital. Her ønsker læger at klarlægge, hvorvidt der er en risiko forbundet med at afkorte tiden for antibiotikabehandling af patienter med lungebetændelse. Ved at afkorte behandlingstiden reduceres forbruget af antibiotika og dermed også risikoen for udvikling af resistens. Netop antibiotikaresistens er en alvorlig trussel mod folkesundheden generelt.

Bevillingerne til ‘Investigator Initiated Clinical Trials’ er uddelt på baggrund af ansøgninger indsendt til Novo Nordisk Fonden efter opslag i åben konkurrence. Ansøgningerne er evalueret af fondens Komite for Klinisk og Translationel Medicin. Der var indkommet i alt 47 ansøgninger og ansøgt om totalt 416 mio. kr.

Se bevillingslisten med navne på alle bevillingsmodtagerne her.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Novo Nordisk Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med to formål; at udgøre et stabilt fundament for den erhvervsmæssige og forskningsmæssige virksomhed, som drives af selskaberne i Novo Gruppen, og at yde støtte til videnskabelige, humanitære og sociale formål.

Professor Lene B. Oddershede bliver chef for Novo Nordisk Fondens uddelinger til naturvidenskabelig og teknisk forskning11.10.2018 12:10Pressemeddelelse

Professor og centerleder Lene B. Oddershede, Københavns Universitet, skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens nye indsats, der skal være med til at styrke forskning inden for naturvidenskab, tekniske videnskaber og interdisciplinaritet. Novo Nordisk Fonden meldte i juni i år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger frem mod år 2023 og samtidig vil udbrede sin støtte til flere områder. Naturvidenskabelig og teknisk videnskabelig forsk­ning har stor betydning for fremskridt inden for sundhed og bæredygtighed. Samtidig er tværfaglig forskning vigtig, da mange store videnskabelige gennembrud finder sted i grænsefladerne mellem fagfelter. Lene B. Oddershede siger: ”Jeg glæder mig til at være med til styrke forskningen inden for de naturvidenskabelige og tekniske videnskaber. Som forsker har jeg arbejdet i grænseområdet mellem fysik, medicin og biologi, og jeg håber, at jeg kan bruge min viden fra både national og international forskning til at sikre, at Novo Nordisk Fo

Hanna Line Jakobsen skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens uddelinger til sociale og humanitære formål2.10.2018 14:00Pressemeddelelse

Hanna Line Jakobsen, udviklingsdirektør i Unicef Danmark og forhenværende præsident i Røde Kors i Danmark, bliver chef for Novo Nordisk Fondens sociale og humanitære område og dermed for udmøntningen af fondens nye strategi på området. Fonden planlægger at øge sin støtte til sociale og humanitære indsatser betragteligt i de kommende år. Fonden ønsker at medvirke til at forbedre livskvalitet og livsmuligheder for udsatte børn og unge gennem ud­dannelse, udvikling af kompetencer samt sundhedsindsatser. ”Jeg har i mere end 20 år arbejdet med indsatser for udsatte børn og unge, og jeg er stærkt motiveret af at finde løsninger, som giver dem både en god barndom og en god indgang til voksenlivet. Derfor er jeg også begejstret for at skulle stå i spidsen for fondens nye strategi på det sociale og humanitære område og derigennem bidrage til at skabe konkrete forbedringer i børn og unges livsmuligheder,” siger Hanna Line Jakobsen. Hanna Line Jakobsen kommer fra en stilling som udviklingsdirektø