8 ud af 10 unge kvinder har afvist en fyr, fordi han var for fuld

Når danske unge fester og mødes i sociale sammenhænge, er der ofte alkohol involveret. Men bliver promillen for høj, kan det have stor betydning for evnen til at charmere sig ind hos det modsatte køn. Det viser en ny undersøgelse blandt 20-25-årige.

Det er særligt blandt mænd, at chancerne for at score er forringet, da hele 8 ud af 10 unge kvinder har prøvet at afvise en fyr, der havde indtaget for meget alkohol. Blandt fyrene er det 6 ud af 10, der har afvist en kvinde, fordi hun var for fuld. Den viser en ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’, og den er baseret på svar fra 809 danskere i alderen 20-25 år.

Når promillen stiger, daler chancerne for at score

Undersøgelsen er lavet i forbindelse med ’Fuld af liv’s nye kampagnefilm ’Spritstiv Speeddate’. Her skal 10 unge mænd speeddate 10 unge kvinder, men som en del af eksperimentet skal mændene drikke alkohol mellem hver date, så de gradvist bliver fuldere. Det ved kvinderne ikke. Det hele bliver filmet undervejs, og mens mændene selv synes, at det kører for dem, oplever kvinderne, at mændene bliver mindre og mindre charmerende i takt med, at promillen stiger.

-I ’Spritstiv Speeddate’ udsætter vi de unge mennesker for et eksperiment, men vores undersøgelse viser, at det, som de unge oplever i filmen, også er udbredt i den virkelige verden. Der er stor risiko for, at du får dumpekarakter af den, du prøver at score, hvis du har drukket for meget alkohol, siger Peter Dalum, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne.

Drik mindre. Oplev mere

I ’Spritstiv Speeddate’ fremgår det klart, at de unge mænd i de første dates starter i et ’sweetspot’, hvor de charmerer kvinderne og får gode point. Når promillen stiger, aftager charmen dog, og kvinderne mister interessen. Det tyder altså på, at man får mere ud af en tur i byen, hvis man holder lidt igen med alkoholen.

Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden, håber, at kampagnefilmen efterlader plads til både et grin og til eftertænksomhed.

-Vi håber, at kampagnen kan være med til at skabe en debat om alkoholkulturen i Danmark og gøre os alle sammen bevidste om, at vi måske ikke er helt så charmerende, når vi bliver fulde, som vi selv går og tror. Når vi drikker mindre, får vi mulighed for flere gode oplevelser, som vi faktisk også kan huske bagefter, siger Mette Meldgaard.

Kampagnefilmen ’Spritstiv Speeddate’ kan ses på YouTube og ’Fuld af liv’-kampagnens Facebookside www.Facebook.com/fuldafliv

Om undersøgelsen

Undersøgelsen bygger på data fra en spørgeskemaundersøgelse blandt 809 danskere i alderen 20-25 år. Data er indsamlet af analysebureaet Epinion i uge 10-11 2017, og analyserne er udarbejdet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-kampagne.

Alkohol er sundhedsskadeligt

Alkohol er forbundet med mere end 60 forskellige sygdomme samt ulykker og omkring 4.000 årlige dødsfald i Danmark. Siden 2007 har alkohol desuden været på WHO’s liste over stoffer, der med sikkerhed er kræftfremkaldende for mennesker.

Om ’Fuld af liv’-kampagnen Alkoholkampagnen ’Fuld af liv’ er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Formålet er at få danske unge til at udsætte deres alkoholdebut og drikke mindre. Læs mere om kampagnen på: https://www.cancer.dk/forebyg/drik-mindre-alkohol/

Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholkampagne ’Fuld af liv’: pd@cancer.dk / tlf. 35 25 75 70 / 30 38 15 02

Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden: mm@trygfonden.dk / tlf. 20 58 56 45