8 ud af 10 skader i transportbranchen er under selvrisikoen: Peder Olsen og Søn fra Odense sparede 600.000 kr. på forebyggelse på kun ét år

Meget få virksomheder i transportbranchen arbejder struktureret med at forebygge små og mellemstore skader på deres køretøjer. Men det er der god grund til at lave om på, mener Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark. Der er nemlig rigtig mange penge at spare i at undgå de småskader, der ligger under selvrisikoen. En af de virksomheder, der har oplevet effekten af forebyggelse, er Peder Olsen og Søn fra Odense. På kun ét år reducerede de antallet af skader med 60 procent svarende til mere end en halv million kroner på bundlinjen.

8 ud af 10 skader blandt mellemstore og store transportvirksomheder er så små, at de er under selvrisikoen. Det viser tal fra Codan. Men selvom skaderne kan syne små, når de opstår, er de værd at holde øje med. Småskaderne løber typisk op i rigtig høje beløb på årsbasis, hvis de får lov til at gentage sig.

”I Codan har vi arbejdet systematisk med skadesforebyggelse i transportbranchen i rigtig mange år. Og vi kan se et tydeligt billede af, at mange virksomheder blot betaler for de små skader uden at tænke yderligere over, hvorfor de er opstået, og hvordan de kan undgås i fremtiden. Det er rigtig dyrt på bundlinjen,” siger Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark, og fortsætter:

”Derfor starter vi altid vores forebyggelsesforløb med at vise alle medarbejdere, hvad de enkelte skader reelt koster i kroner og ører. Det er en øjenåbner for de fleste at se, hvor mange penge småskaderne fra landevejene egentlig koster, når det bliver stillet op sort på hvidt.”

Peder Olsen og Søn undgik skader ved hjælp af mentorordninger og chaufførsamtaler

En af de virksomheder, der har arbejdet målrettet med skadesforebyggelse i samarbejde med Codan under Codan Skadestop, er fragt- og vognmandsforretningen Peder Olsen og Søn fra Odense. De startede deres Skadestopforløb i 2019, og allerede efter ét år havde virksomheden reduceret antallet af skader med 60 procent.

Det var langt mere, end hvad Michael Mertov, driftsdirektør hos Peder Olsen og Søn, havde forventet, da han startede samarbejdet med Codan.

”Jeg vidste godt, vi havde mange småskader. Men jeg havde intet overblik over, hvor mange skader vi havde, og hvor meget vi egentlig ville få ud af at gå i gang med forebyggelsesarbejdet med Codan. Jeg havde forventet, at vi ville få 10-15 procent færre skader om året. Jeg havde aldrig drømt om 60 procents skadesreduktion og en besparelse på 600.000 kr. på bare ét år,” siger Michael Mertov.

En fast skadestopingeniør fra Codan har besøgt Peder Olsen og Søn fire gange årligt siden 2019. Herigennem bidrager Codan blandt andet med værktøjer til bedre mentorforløb og skadesamtaler med særligt uheldige chauffører.

”Da vi først fik overblik over vores skader, blev det tydeligt, at det ofte var vores nye medarbejdere og elever, der lavede småskaderne. Derfor måtte vi kigge indad og finde frem til årsagen til, at skaderne opstod, og hvordan de kunne undgås. Her hjalp Codans os for eksempel med at opsætte mentorforløb for alle nye medarbejdere. På den måde kan de rutinerede chauffører gøre dem opmærksomme på nogle af de klassiske fejl, man begår, når man er ny bag rettet,” siger Michael Mertov og tilføjer:

”Det har gjort en stor forskel at arbejde med forebyggelse i samarbejde med Codan. Både for vores økonomi, men også for tonen blandt vores medarbejdere. Vi taler langt mere åbent om skader i dag, og det tror jeg, gør det muligt for os at fortsætte med at nedbringe antallet af skader.”

Du kan læse mere om Codans Skadestopforløb for mellemstore og store transportvirksomheder her.

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag 50% ejet af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% ejet af Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Hver fjerde sommerhusejer har haft en vejrskade det seneste år30.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har fået sommerhussalget til at stige voldsomt. Men med sommerhuskøbene følger ikke kun frisk luft, sand under fødderne og en sikker ferielokation. Udover de seneste ugers kraftige regnskyl, viser en ny undersøgelse lavet for Codan nemlig, at hver fjerde danske sommerhusejer har haft en vejrskade på deres sommerhus inden for det seneste år. Og det er langt flere end blandt normale boligejere. Det bekymrer skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, da det i sidste ende kan få betydning for sommerhusets værdi.

Pas på dig selv i haven: Her er sommerens skøreste skader28.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er sommerferie, og vi har masser af tid i haven og sammen med vores børn. Men der er grund til at være opmærksom, når man går i gang med havearbejdet eller låner børnenes legetøj. Når sommerferien begynder, lægger danskerne sig ikke blot i en solseng eller på et håndklæde i strandkanten og slapper af. Mange benytter også lejligheden til at forskønne haven eller blander sig lidt uheldigt i børnenes leg, oplever Codan Forsikring. "Vi kan godt mærke, at der er gået sommer i den i forhold til de skader, som folk ringer ind med i øjeblikket," siger skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, med et glimt i øjet, "Det gode vejr har naturligt nok fået danskerne ud i haven, men tid i haven kan godt være farlig og resultere i nogle skader, som man måske ikke umiddelbart havde forestillet sig," lyder det. Det udsagn bakker Charlotte Rahbek, som er ledende oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital, op om. "Når det er godt vejr, bruger danskerne mere tid udenfor og i deres haver. Udover det bringe

Vil du udleje dit sommerhus eller bolig? Det kan blive en dyr fornøjelse7.7.2021 07:53:52 CEST | Pressemeddelelse

Er du blandt de mange danskere, som igen i år holder sommerferie indenfor Danmarks grænser og har booket et sommerhus eller en ferielejlighed? Eller måske udlejer du selv? Så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du er dækket. Det har nemlig stor betydning for din forsikringsdækning, hvorvidt du låner eller udlejer din bolig, og om du gør det gennem en udlejningsportal eller på egen hånd.