Danske Spil A/SDanske Spil A/S

8 ud af 10 danskere: Idrætsforeningerne er en vigtig del af den danske kultur

Idrætsforeningerne er ikke blot en vigtig del af den danske kultur, foreningerne skaber også større forståelse på tværs af samfundslag og kulturer. Det viser en ny undersøgelse, YouGov har lavet for Danske Spil og DGI.

Idrætsforeninger er ikke blot et sted, hvor børnene lærer at svømme, hvor far spiller tennis, og hvor mor møder andre løbe-entusiaster. Idrætsforeningerne er en vigtig del af den danske kultur – det mener hele 82 procent af danskerne.

Danske Spil og DGI har i samarbejde med YouGov lavet en ny undersøgelse, der belyser danskernes holdning til idrætsforeningerne. Udover at være en vigtig del af kulturen, så mener 75 procent, at idrætsforeningerne er vigtige for at skabe større forståelse for hinanden på tværs af samfundslag og kulturer. Og godt 80 procent peger på, at idrætsforeningerne er vigtige for at holde os sunde og raske.

”Tallene viser, at der er stor forståelse for, at idrætsforeningerne er en grundsten i det danske samfund. Både i forhold til den tillid, der opbygges på tværs af sociale skel og livssituationer og i forhold til at holde Danmark i bevægelse. Det er vi i DGI glade for, at befolkningen bekræfter,” siger Søren Brixen, adm. direktør i DGI.

Mangfoldighed og inspiration

At idræt handler om meget mere end at blive dygtigere og udfordre sig selv underbygges af Danmarks største breddeidrætsevent, DGI Landsstævne i Aalborg den 29. juni-2. juli, hvor over 25.000 deltager.

Landsstævnet hylder mangfoldigheden, både blandt deltagerne, hvoraf 47 procent er under 25 år, og i de mere end 25 idrætter og 400 aktiviteter. Et af målene er at inspirere både idrætsforeninger, trænere og udøvere til nye aktiviteter, og på den måde bliver en del af idrætsforeningernes kultur.

”Undersøgelsens resultater passer meget præcist i forhold til, at deltagelsen i landsstævnet er stigende. Det er moderne at være motionist i alle aldersgrupper, og man dyrker en større mangfoldighed af idrætter,” siger Søren Brixen.

Idrætsforeninger giver tilbage til samfundet

Idrætsforeninger har ikke kun stor betydning for den danske kultur som helhed, men er ifølge hver anden dansker også katalysator for samvær og aktiviteter i lokalsamfundet. Derudover mener hver femte, at idrætsforeningerne har en vigtig rolle i forhold til at give demokratiske værdier videre til medlemmerne.

Hos Danske Spil, som i 2016 leverede 1,1 milliarder kroner tilbage til Danmarks idræts- og kulturprojekter igennem Udlodningsmidlerne, glæder man sig over, at Udlodningsmidlerne kommer danskerne til gode på den måde.

”Danske Spil er sat i verden for at tjene penge og skabe underholdning, aktiviteter, glæde og sammenhold på tværs af samfundslagene via vores overskud. Vi er både glade og pavestolte over, at vores overskud bidrager til alle de mangfoldige kultur- og idrætsprojekter rundt omkring i hele landet,” siger Danske Spils administrerende direktør Susanne Mørch Koch.

Faktaboks om Udlodningsmidlerne:

Udlodningsmidlerne er overskuddet fra Danske Lotteri Spil, der er det datterselskab i Danske Spil, der bl.a. udbyder Lotto. I 2016 var overskuddet på 1,1 milliarder kroner. De 1,1 milliarder kroner fordeles mellem de seks ministerier (Undervisningsministeriet, Børne- og Socialministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Kulturministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet), ligesom DGI og DIF får omkring 30 procent af Udlodningsmidlerne.

Faktaboks om undersøgelsen:

Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Danske Spil og DGI i foråret 2017. 3034 personer har deltaget

For yderlige information:

Marie Grabow Westergaard, pressechef i Danske Spil, tlf. 30851734