8 ud af 10 danskere er online 24/7

Arbejdslivet flyder sammen med fritiden for langt de fleste danskere. 78 pct. kan ikke holde øjnene fra arbejdsrelaterede mails og sms’er, når de holder fri. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA

Den digitale afhængighed, hvor alle grænser mellem job og fritid flyder ud, er en kilde til stress for flere og flere mennesker. Af samme årsag har Uddannelses- og Forskningsminister Søren Pind netop forbudt sine medarbejdere at skrive mails og sms’er til hinanden om søndagen i håb om, at det kan skabe en bedre balance mellem arbejdsliv og fritid.

En ny befolkningsundersøgelse blandt 2.000 danskere, som Userneeds har lavet for IDA, viser, at ministeren har fat i noget. I undersøgelsen svarer blot 20 pct., at de først tager sig af arbejdsrelaterede mails og sms’er, de modtager i fritiden, når de er tilbage på jobbet igen. Langt hovedparten, sammenlagt 78 pct., svarer, at de læser dem og vurderer om de skal håndteres her og nu eller svarer så hurtigt som muligt. Det til trods for, at blot 23 pct. i samme undersøgelse svarer, at det er et krav eller det forventes, at de er online også i fritiden.

Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA, mener, at tallene er skræmmende læsning og gift i forhold til at opnå en sund balance mellem arbejde og fritid.

”Arbejdsrelateret stress er en folkesygdom. Og når så mange af os ikke selv formår at sætte grænser op for at værne om vores sundhed, så ringer alarmklokkerne. Vi kan alle opleve at have sager eller perioder, hvor man må give den ekstra skalle, men det må aldrig tage overhånd og blive en del af ens arbejdskultur, at man er online 24 timer i døgnet 365 dage om året. Både krop og hjerne har godt af, at vi kobler af – det er i både arbejdsgiveren og medarbejdernes interesse,” siger Juliane Marie Neiiendam.

Juliane Marie Neiiendam opfordrer flere arbejdspladser til at formulere en politik på området, så medarbejderne altid ved, hvad der forventes.

Hvad gør du typisk du ved mail, sms eller lignende du modtager fra din arbejdsplads i din fritid?

Direktør/ Topleder

Funktionær uden lederansvar

Faglært/ Ufaglært

I alt

Jeg læser dem, når jeg er tilbage på arbejde

14%

23%

19%

20%

Jeg læser dem og vurderer om jeg skal svare med det samme, eller om det kan vente til jeg er tilbage på arbejde

79%

67%

67%

Jeg svarer så hurtigt som muligt

24%

6%

8%

16%

11%

Ved ikke

1%

100%

Kilde: Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA

Er det et krav fra din arbejdsgiver at du læser og svarer på vigtige mails i fritiden?

Direktør/ Topleder

Funktionær uden lederansvar

Faglært/ Ufaglært

Ja det er et krav