8. marts med soulet hiphop, nydansk kvindekamp og kussesump

Stortalentet Iris Gold er en af de musikere, som indtager scenen til KVINFOs 8. marts-fejring i Store Vega, sammen med en række andre kunstnere og skarpe debattører.

Iris Gold har rødder både på Christiania, i London og på Jamaica og har med sin ”hippie-hop”-blanding af soul, pop og hiphop spillet sammen med kæmpenavne som Robbie Williams og Taylor Swift.

Publikum skal også holde godt fast i stolene, men af helt andre årsager, når fire af Danmarks skarpeste debattører bringer Den Nydanske Kvindekamp i centrum på 8. marts. Geeti Amiri, Khaterah Parwani, Natasha Al-Hariri og Halime Oguz har taget kampen privat og politisk, har modet til at være uenige med alt og alle, inklusive hinanden, og alligevel insisterer de på at stå sammen i deres fælles kamp

Mangfoldighed og lige udfoldelsesmuligheder er også Heidi Rottbøll Andersens ærinde, blot fra en helt anden indfaldsvinkel. Hendes rådgivningsvirksomhed Living Institute arbejder sammen med nogle af Danmarks største virksomheder på at skabe en mere inkluderende arbejdspladskultur.

Senere glider fejringen af kampdagen direkte ned i Kussesumpen. Teaterforestillingen af samme navn var en kæmpe succes, der spillede for fulde huse på Teatret ved Sorte Hest i 2017 og er lige nu på turne landet rundt. I VEGA leverer de en specialudgave, hvor de spidder det moderne kvindeliv.

Aftenens værter er frivilligildsjælen Yasmin Mahmoud og hendes også lidt kendte bror Abdel Aziz, som hun har taget med på slæb. Sammen vil de gøre 8. marts til en engageret, tankevækkende og underholdende aften.

Aftenen i VEGA er arrangeret i samarbejde med Roskilde Festivalen, der blandt andet har kurateret aftenens musikprogram, og der er flere fantastiske navne i vente, som bliver offentliggjort i de kommende uger.

Har man svært ved at gå hjem efter det festfyrværkeri, er der efterfest på Ideal Bar med DJ Nannalicious.

Billetter fås på ticketmaster, men vær hurtig! Der er rift om billetterne, og hvert år går mange forgæves.

Presseansvarlig

Vanen tro markerer KVINFO 8. marts med en stor fejring i VEGA, der samler nogle af de vigtigste både kunstnere, videnspersoner og debattører, som har markeret sig på kønsfronten i året, der gik.