Sex & SamfundSex & SamfundSex & Samfund

8. marts: Lyt til en kvinde

I anledning af Kvindernes Internationale Kampdag 2020 går HUN SOLO, DJBFA og Sex & Samfund sammen for at udfordre kønsskævheden i dansk musik med Talk, Kampagne og Koncertevent.

- Vi skaber en festlig, musikalsk fejring af Den Internationale Kvindedag på Hotel Cecil i København med masser af stærk musik skabt af kvinder og sender et fælles budskab om empowerment til kvinder, piger og femmes, siger Nana Jacobi fra HUN SOLO.

På plakaten er bl.a. kunstneren Aura Dione, som med sin særegne, karakterfulde stemme og stil har haft store internationale hits, Kajsa Vala, en rasende dygtig guitarist og sangskriver, der har gjort sig bemærket både som 'new folk' solist og som medlem af Psyched Up Janis, og Stine Grøn, kendt fra det hypede og anmelderroste band Irah - nu på vej med sit første solomateriale.

Ubalance i dansk musik

Selvom vi skriver 2020, er der stadig en stor ubalance i dansk musikliv. Der spilles langt færre kvindelige end mandlige musikere i radioen, og langt færre kvinder end mænd står på landets scener og spiller deres musik live. Det er også en udfordring i forhold til at tiltrække nye, unge kvindelige talenter til branchen:

- En af konsekvenserne ved den meget ringe repræsentation af kvinder i musik er, at unge piger mangler rollemodeller at spejle sig i. Netop fordi det er blandt eksponerede musikere, at unge ofte finder inspiration og rollemodeller, siger Anna Lidell, forkvinde for DJBFA/ komponister og sangskrivere.

Unødigt fokus på kvindekroppen

Kvindelige artister udsættes også ofte for anmeldelser med uhensigtsmæssigt stort fokus på kroppen. Anmeldelser, hvor deres fysiske fremtoning kommer i fokus på bekostning af dan faglige vurdering deres musik.

- De udfordringer er der alt for mange kvinder, der møder i deres arbejdsliv. Men ingen kvinder skal opleve at blive fortalt, hvordan man bør se ud eller ikke se ud for at blive taget alvorligt som kunstner, kvinde eller menneske, siger Sex & Samfunds nationale chef, Lene Stavngaard.

Én af de barrierer, som kvindelige kunstnere kan opleve, er et uproduktivt fokus på at skulle leve op til stereotype kvindeidealer. Kvindelige kunstnere kan for eksempel opleve, at deres smukke ydre rummer en problematik i forhold til at blive taget alvorligt som producere eller sangskrivere. Andre får at vide, at de ikke er lækre nok til at have stjernepotentiale eller bliver af pladeselskabet bedt om at tabe sig eller lyve sig yngre, end de er.

Få KODA-midler til kvinder

I 2011 kortlagde en rapport, udarbejdet af konsulenthuset NIRAS, kønsbalancen i dansk rytmisk musikliv til at være hhv. 80% mandlige og 20% kvindelige aktører. Fordelingen på festivaler, radio og spillesteder viser ofte en endnu større skævvridning.

Det kan ses, når rettighedsmidlerne fordeles; hver gang KODA i 2018 udbetalte 100 kr. i rettighedsmidler, gik 89 kr. til mænd og kun 11 kr. til kvinder i 2018. De seneste tre år har ikke én eneste kvindelig kunstner været at finde på top 10-listerne over de mest spillede kunstnere i landets radioer.

Kampagne, Talk og Koncert 8. marts

Som optakt til d. 8. marts sætter en kampagne skabt af Sex & Samfund derfor spot på, hvordan og hvorfor kvindekroppen i 2020 stadig spiller en fremtrædende rolle i modtagelsen af kvinders musik.

Og på selve dagen inviteres alle interesserede til talken “Lyt til en kvinde”.

Herefter er der HUN SOLO koncert med aftenens fem solister, og siden lounge med unge DJs fra DJ-kollektivet Future Female Sounds - en nonprofit organisation der arbejder med empowerment til unge kvinder ved at oplære og coache dem som DJs.

AFTENENS PROGRAM 8. MARTS HUN SOLO PÅ HOTEL CECIL:

17.30: Døre åbner til TALK

18.00 TALK: Entré - gratis

19.30: Døre åbner til KONCERT

20.00 KONCERT: Entré -175 kr (inkl. gebyr)

22.15: Drinks og DJ's

Thea Gregersen, presseansvarlig i Sex & Samfund, mobil 29 71 42 22
Nana Jacobi, med-direktør, HUN SOLO, mobil 20 81 91 33
Anna Lidell, forkvinde i DJBFA, mobil 21 85 87 01

Ny kampagne: Danske unge er dårlige til at snakke om sex med hinanden28.9.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Danmark har fået en ny samtykkelov, men den kan ikke stå alene. Nu er det vigtigt at starte samtalen blandt unge om sex og grænser, for mange af dem mangler ’sprog’ i den seksuelle kommunikation og har svært ved at tale om sex, grænser og lyst med hinanden. Det viser en undersøgelse fra Sex & Samfund og RFSU, som nu lancerer en ny digital kampagne for at hjælpe unge med at kommunikere bedre uden for og i sengen.