Deloitte

78 pct. af verdens forbrugere har en smartphone i lommen

Del

Selv udviklingslandene er i dag blevet digitale nationer

København, 25. maj 2016

Fra København til Kenya, Buenos Aires til Beijing. Den mobile revolution har det seneste årti gjort verden til én stor, digital markedsplads. Det viser en ny stor undersøgelse foretaget af Deloitte. I dag ejer hele 78 pct. af verdens forbrugere en smartphone, mere end halvdelen ejer en tablet, mens tæt på hver tiende allerede har investeret i en såkaldt wearable device.

- De nye tal viser en ekstremt stor udbredelse af mobile teknologier over hele kloden. For blot 10 år siden var der næppe nogen, der ville have troet, at næsten 4 ud af 5 globale forbrugere i dag går rundt med en smartphone i lommen, siger medieekspert i Deloitte Frederik Behnk.

På flere områder er udviklingslandene faktisk foran Vesten, når det gælder mobile teknologier.

- I vækst- og udviklingslandene har hele 81 pct. af forbrugerne en smartphone mod kun 76 pct. i Vesten. Samme tendens ser vi med smartwatches og andre af de såkaldte wearable devices. Kun når det gælder tablets, er vi stadig lidt foran, men det er blot et spørgsmål om tid, siger Frederik Behnk.

En af grundene til mobilteknologiernes store udbredelse uden for de vestlige lande er muligheden for at foretage betalinger via telefonen, mener Frederik Behnk:

- I Vesten er det blot hver femte forbruger, der anvender mobile betalinger, mens det i vækst- og udviklingslandene er det næsten halvdelen. Mens vi altså holder stædigt fast i Dankort og kreditkort herhjemme, er mange betalingssystemer rundt om i verden født ind i den mobile tidsalder. Her er betalinger over smartphonen den naturligste ting.

Ud over mobilbetalinger er forbrugerne i udviklingslandene også meget mere flittige til at tjekke deres telefon end vi danskere.

- I Danmark beskylder vi ofte hinanden for at stirre ned i telefonen i stedet for at være til stede i lokalet, men i udviklingslandene står det altså langt værre til. Her har 49 pct. tjekket beskeder på deres telefon senest 5 minutter efter, de er vågnet. Det har kun 31 pct. herhjemme, siger Frederik Behnk.

Ifølge undersøgelsen er Singapore verdens førende mobile nation efterfulgt af Polen, USA, Australien og Italien.

Om undersøgelsen:

Deloittes "Global Mobile Consumer Trends” er en kortlægning af digital adfærd blandt 49.500 respondenter i 31 lande, der tilsammen repræsenterer 70 pct. af verdens befolkning.

Nøgleord

Kontakter

Frederik Behnk
Tlf. +45 30 93 44 26
fbehnk@deloitte.dk

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Frederik Behnk er Director i Deloitte og ekspert i medier og telekommunikation.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum