Fransk mindsteløn skaber uro hos danske transportvirksomheder
Den 1. juli 2016 trådte Loi Macron – den franske mindsteløn – i kraft på transportområdet. Det betyder, at alle ikke-franske transportvirksomheder, der kører cabotagekørsel eller internationale ture til eller fra Frankrig skal kunne bevise, at de overholder reglerne for den franske mindsteløn. Men de franske myndigheder er endnu ikke på plads, og der er fortsat en række ubesvarede spørgsmål i den franske lovgivning.
- At Frankrig vælger at indføre mindsteløn for cabotage og international transport, er ikke uventet. Det ændrer dog ikke ved, at vi mener, at nationale særregler på transportområdet er den forkerte vej at gå. Vores udgangspunkt vil altid være, at vi skal etablere fælles europæiske regler på transport- og logistikområdet. Ambitionen må være at sikre så flydende transportstrømme som muligt, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD og fortsætter:
- Vi er de seneste uger blevet kimet ned af medlemmer, der alle spørger, hvad de skal forholde sig til. På den ene side vifter de franske myndigheder med store bøder for selv små administrative fejl, på den anden side er de franske regler hullede som en si, og vi kan ikke få klare svar fra myndighederne, siger Karen Roiy.
Hun understreger, at hun i branchen har hørt om danske transport- og logistikvirksomheder, der i værste fald kommer til at skulle betale flere hundreder tusinder kroner ekstra bare i at håndtere de administrative opgaver. Hun efterspørger generel handling og behov for, at der fra dansk side sættes politisk ind for at få reddet udfordringerne ud.
-Ét er at indføre nye regler, som man som virksomhed skal forholde sig til og rette ind efter. Et andet er, at myndighederne ikke er klar men vælger at håndhæve reglerne alligevel. Det rammer sektoren skævt og kan i yderste konsekvens betyde, at enkelte transport- og logistikvirksomheder vælger at flytte deres transporter, siger Karen Roiy.
EU-Kommissionen har på samme baggrund sendt en åbningsskrivelse til Frankrig. Baggrunden for sagen er de administrative byrder i forbindelse med dokumentation af mindsteløn ved lastbiltransporter i Frankrig. EU-Kommissionen mener for eksempel, at det franske krav om en national agent er en unødvendig administrativ byrde, der strider mod gældende EU-lovgivning. Vejgodstransportens brancheorganisation, ITD, bifalder EU-Kommissionens skridt for at komme de administrative byrder til livs.
- Vi er positive over, at EU-Kommissionen nu tager indledende skridt til at kritisere de administrative byrder, der er forbundet med krav til dokumentation ved kontrol af fransk mindsteløn. Det franske krav om, at virksomheder skal finde sig en agent i Frankrig, som myndighederne kan kontakte i det tilfælde, at man som virksomhed bliver kontrolleret, er i sig selv er en økonomisk og administrativ byrde. Vi ser kravet om agenter som et forsøg på at tilbagespole det indre marked, og for vores medlemmer kommer det både til at koste tid og penge. Det rammer i sidste ende kunden og dermed væksten i Europa, siger Karen Roiy.
ITD vil rette henvendelse til transport- og bygningsministeren for at få ministeren til at tage sagen op med de franske myndigheder.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt:
Kaspar Wederkinck Olesen
Pressechef
ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Mobil: +45 6020 8676
Mail: kwo@itd.dk
Information om ITD - International Transport Danmark
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata25.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og indgivet en formel klage over den manglende transparens.
Inger Støjberg gæster ITD’s vognmandsarrangement21.3.2025 07:28:31 CET | Pressemeddelelse
Når ITD – International Transport Danmark – den 24. maj slår dørene op for årets første Åbent Vognmandsmøde, bliver det med prominent politisk deltagelse. Danmarksdemokraternes partiformand, Inger Støjberg, er hovedtaleren og vil adressere de udfordringer, transportbranchen står over for.
Vejafgift: ITD klager til EU-kommissionen over ulovlig bødepraksis18.3.2025 14:25:11 CET | Pressemeddelelse
Siden den nye kilometerbaserede vejafgift trådte i kraft, har staten spyttet uretmæssige bøder ud i hobetal. ITD – International Transport Danmark – kan nu offentliggøre, at praksissen bag bødeudstedelsen de facto er ulovlig. ITD’s direktør, Stefan K. Schou, kalder bruddet på EU-lovgivning for en skandale.
Vejafgift: Vognmænd oversvømmes af bøder12.2.2025 22:40:34 CET | Pressemeddelelse
En aktindsigt fra Færdselsstyrelsen viser, at der i perioden fra den 9. til 14. januar er udstedt 2.978 bødeforlæg for ikke korrekt betalt vejafgift i Danmark. ITD – International Transport Danmark – råber alarm og påpeger, at systemfejl kvæler vognmændene.
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum