Dansk Supermarked Group og Sainsbury’s afslutter strategisk gennemgang af Netto UK

Netto UK blev lanceret i 2014 for at afprøve det voksende discountmarked i Storbritannien. Dansk Supermarked Group og den britiske detailhandelsvirksomhed Sainsbury’s har efter den indledende periode med butiksåbninger på forsøgsbasis valgt at afslutte sit joint venture.
Administrerende direktør for Dansk Supermarked Group Per Bank siger:
- Sammen med Sainsbury’s igangsatte vi afprøvningen af Netto UK med henblik på at skabe et grundlag for at vurdere fremtidige scenarier ved prøveperiodens afslutning. Selv om vi er meget tilfredse med butikkernes salgsudvikling, står det samtidig også klart for begge parter, at en udrulning ville kræve betydeligt større skala over en kort periode for at blive rentabel og opnå langsigtet profitabilitet. Netop skaleringen af forretningen har været en udfordring på grund af begrænset tilgængelighed af velegnede butiksplaceringer, og derfor har vi sammen med Sainsbury’s besluttet at afslutte vores joint venture.
- Med denne beslutning forbliver vi fra Dansk Supermarked Groups side fuldkommen tro mod vores grundlæggende princip om kun at drive og udvikle rentable forretningsområder og butikker. Beslutningen betyder samtidig, at både vi og Sainsbury’s kan fokusere yderligere på andre muligheder inden for vores respektive virksomheder. Vi har oprigtigt nydt samarbejdet med Sainsbury’s og ser frem til at bruge den læring og indsigt i vores virksomheder, som samarbejdet har givet os, til at skabe ekstra værdi for vores kunder og ejere fremover, siger Per Bank.
Mike Coupe, administrerende direktør for Sainsbury’s, siger om beslutningen:
Netto er en fremragende retailer med dygtige ledere og kolleger, og vi har lært meget om discountmarkedet fra denne testfase. Markedet har udviklet sig markant, siden vi for tre år siden første gang drøftede muligheden for at åbne butikker på forsøgsbasis. Vi har siden lanceret Sainsbury’s strategi for 18 måneder siden med henblik på at imødegå den skiftende dynamik i markedet.
- På den baggrund har vi sammen med Dansk Supermarked Group gennemført en detaljeret gennemgang af mulighederne for Netto UK, og i den forbindelse blev det klart, at vi hastigt skulle vækste forretningen for, at den kunne blive en succes på længere sigt. I betragtning af de udfordringer, vi har oplevet i forhold til at sikre en ejendomspipeline og de investeringer, det ville kræve, har vi truffet den svære beslutning om ikke at forfølge muligheden videre og i stedet fokusere på andre dele af vores forretning, herunder de muligheder, vi vil have efter overtagelsen af Home Retail Group, siger Mike Coupe.
Det er planen, at de 16 Netto UK butikker vil holde åbent hen over sommeren, hvorefter virksomheden forventes afviklet i løbet af august.
Om Netto
Netto driver flere end 1.300 butikker i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland og Storbritannien. Det er den største kæde i Danmark baseret på antal butikker, kunder og markedsandel. Desuden Netto er den eneste ikke-tyske retailer på dagligvaremarkedet i Tyskland, mens kæden i disse år vokser betydeligt i både Sverige og Polen.
Antal Netto-butikker:
Danmark: 459
Tyskland: 348
Polen: 357
Sverige: 156
UK: 16
I alt: 1336
Om Sainsbury’s
Sainsbury’s blev grundlagt i 1869 og driver i dag knap 1.400 butikker - 601 supermarkeder og 773 conveniencebutikker – og beskæftiger omkring 161.000 medarbejdere over hele Storbritannien. Med over 25 millioner kundetransaktioner hver uge er virksomheden en af de traditionelle ”Big 4” retailere i Storbritannien.
Kontakter
Mads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Innovation Day 2025 med historisk stor præmie: Salling Group søger nye og innovative nonfood-produkter31.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group, Danmarks største detailvirksomhed, inviterer endnu en gang kloge og kreative hoveder til Nonfood Innovation Day på hovedkontoret i Aarslev, Aarhus, hvor et helt nyt og kundevendt format introduceres.
Salling Group hugger toppen af ananasen21.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum