7 ud af 10 statskroner til scenekunst udbetales i hovedstaden

En ny analyse udarbejdet af landsforeningen Danmark på Vippen viser, at 69 pct. af alle statsstøttekroner til dansk scenekunst udbetales i Region Hovedstaden. Det er endnu et eksempel i rækken af emner, hvor en uforholdsmæssig stor andel af statsskattepengene udbetales i hovedstadsområdet, siger foreningens formand Kim Ruberg.

Når statens støtte til teater, ballet, opera mm. uddeles, er det Region Hovedstaden, der modtager langt de fleste støttekroner, nemlig 69 pct. Region Midtjylland modtager 15 pct., mens regionerne Syddanmark, Nordjylland og Sjælland modtager hhv. 8, 6 og 2 pct. til scenekunst. Det viser en analyse, som Danmark på Vippen udgiver i forbindelse med en konference om fremtidens scenekunst, som Kulturministeriet afholder mandag.

”Det er jo helt tydeligt, at der skal ske ændringer i støttestrukturen, hvis man fra politisk side vil holde fast i visionen om et Danmark i balance. Vi har brug for kultur i hele landet, og vi har alle krav på, at vores skattepenge fordeles efter en vis grad af rimelighed. Og hvis vi skal holde flere dele af landet attraktive, skal der altså også være mulighed for, at teatre uden for storbyerne kan udvikle sig,” siger Kim Ruberg, formand i Danmark på Vippen.

Teatre uden for hovedstaden skal have en større bid af kagen
Analysen viser bl.a., at udbetalingerne til Det Kongelige Teater og Det Københavnske Teatersamarbejde tilsammen udgør 50 pct. af al støtten. Til sammenligning modtager de store institutionsteatre, herunder landsdelsscenerne i Aarhus, Odense og Aalborg, tilsammen 20 pct. af støtten. I tallene indgår ikke turnevirksomhed.

”Selvfølgelig skal vores hovedstad have stærke nationale scener, som skal have støtte til at lave store og omkostningstunge opsætninger. Men man må stille spørgsmålstegn ved, om det virkelig er til gavn for scenekunsten i hele Danmark, at så forholdsmæssigt stor en del af støtten går til hovedstaden,” siger Kim Ruberg.

Derfor anbefaler Danmark på Vippen, at Kulturministeriet foretager en gennemgang af den geografiske fordeling af støtte til alle områder inden for scenekunst i Danmark, og at man lægger frem, hvad der lige nu gøres for at sikre, at uddelingen af støtte foregår på så geografisk objektivt et grundlag som muligt.

En del af en større tendens
”Analysen ser desværre ud til at være endnu en bekræftelse af vores indtryk af, at uanset hvilke emner, vi undersøger, så kommer en uforholdsmæssig stor del af statsstøttekronerne hovedstadsområdet til gavn,” siger Kim Ruberg og henviser til Danmark på Vippens tidligere analyser om fordelingen af statslige arbejdspladser, uddannelsespladser, støtte til museer mm.

”Disse analyser viser alle, at en stor andel af vores skattepenge udbetales i hovedstadsområdet i et omfang, der langt overstiger de 10-15 milliarder kroner, der har været genstand for så stor opmærksomhed og diskussion i forbindelse med de fejlslagne forhandlinger om udligning mellem kommunerne,” siger Kim Ruberg.

Lene R. Børgesen
Projektleder Danmark på Vippen
Mail: lene@danmarkpaavippen.dk

Formand Danmark på Vippen

Balance Danmark bidrager til den samlede udvikling af Danmark ved at udarbejde løsningsorienterede analyser om vækst og udviklingsmuligheder, som gavner hele landet.