7 ud af 10 finansansatte arbejdede fra privaten under corona-nedlukningen

Effektiviteten har været høj og trivslen forsvarlig i finanssektoren under corona-nedlukningen, hvor 7 ud af 10 ansatte fast arbejdede fra hjemmet. Det viser tre parallelle undersøgelser gennemført blandt virksomheder og medarbejdere i sektoren.

Tre store undersøgelser fra henholdsvis Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Finansforbundet og Forsikringsforbundet kortlægger det finansielle arbejdsmarked under corona-nedlukningen, hvor 7 ud af 10 ansatte løste deres arbejdsopgaver fra privaten.

Og det gjorde de effektivt, lyder det fra virksomhederne i en undersøgelse fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).

I undersøgelsen svarer 54 procent af virksomhederne, at de er ’meget tilfredse’ med effektiviteten hos de medarbejdere, der har haft fast hjemmearbejde under nedlukningen.

”Virksomheder og medarbejdere har håndteret krisen konstruktivt. Jeg tror, at den store grad af effektivitet især skyldes, at arbejdsgivere og medarbejdere begge har udvist ekstra fleksibilitet under krisen. Medarbejdere, der fx også har skulle passe børn og hjælpe med lektielæsningen, har haft mulighed for at løse deres arbejdsopgaver udenfor normal arbejdstid,” siger Mariane Dissing, adm. direktør FA.

Har arbejdet selvstændigt
Også blandt de ansatte har der været tilfredshed med arbejdet trods den uvante situation.

I en undersøgelse blandt Forsikringsforbundets medlemmer svarer 8 ud af 10, at de har været i stand til at udføre deres arbejdsopgaver tilfredsstillende.

”Det er sket ved hjælp af virtuelle møder og nye måder at gøre tingene på. De har arbejdet selvstændigt og kunnet udføre opgaverne uden at være afhængige af en leder. Tilliden fra ledelsens side var også på plads. I vores undersøgelse svarer 88 procent, at de har oplevet stor tillid fra ledelsen til, at opgaverne løses tilfredsstillende hjemmefra,” fortæller Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet.

Ansvar for samfund og kunder
Finansforbundet har gennemført en lignende undersøgelse blandt sine medlemmer, som primært er ansat i landets penge- og realkreditinstitutter.

I undersøgelsen svarer 79 procent, at de i ’høj grad’ eller ’meget høj grad’ har været i stand til at udføre deres arbejdsopgaver tilfredsstillende hjemmefra, og den gennemsnitlige arbejdstid er ikke faldet – bl.a. via mere selvstændig planlægning af arbejdet.

”Medarbejdere og ledelser i finanssektoren har alle taget et stort ansvar for samfund og kunder i den helt ekstraordinære situation. Der har været et meget stærkt og fælles fokus på at håndtere udfordringerne i at skulle arbejde ret markant anderledes, end de fleste er vant til, men alligevel få opgaverne løst. Og det er de blevet. Også under helt nye arbejdsvilkår, hvor man som medarbejder på nogle områder er blevet sat mere fri og selv har grebet ansvaret, selvom mange på den anden side også har savnet kontakten til kolleger. Derfor kan vi også bruge erfaringerne fra krisen til at tage nogle af de positive elementer i f.eks. den øgede fleksibilitet og selvstændige arbejdstilrettelæggelse med videre fremad”, siger Michael Budolfsen, næstformand for Finansforbundet.

Alle tre undersøgelser er gennemført i slutningen af april og starten af maj 2020.

I Forsikringsforbundets undersøgelse har 2.443 af deres medlemmer deltaget, mens 72 virksomheder har deltaget i FA’s undersøgelse. De 72 virksomheder dækker ca. 43.400 medarbejdere i finanssektoren. I Finansforbundets undersøgelse har 3.200 medlemmer deltaget.

Mariane Dissing, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, via Mads Krøll, 20447599

Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, via Kristian Lind, 61204214

Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet, via Lars H. Knudsen, 22643554