7 ud af 10 deltagere i nationale debatprogrammer arbejder i København

Næsten 70 pct. af alle deltagere i fire nationale debatprogrammer har arbejdssted i landsdelen Byen København. Det viser en ny undersøgelse, som Danmark på Vippen har lavet. ”De såkaldt landsdækkende medier er med til at skævvride vores land,” siger formand i Danmark på Vippen Kim Ruberg.

Langt størstedelen af deltagerne i Deadline, Debatten, NEWS & Co. og Presselogen kan blot hoppe på cyklen og køre direkte fra arbejde til studiet, når de er inviteret til at medvirke i en af de fire debatudsendelser på nationalt tv.

Et gennemsnit på 68 pct. af alle deltagerne i Deadline og Debatten (DR2) og NEWS & Co. og Presselogen (TV2 NEWS) arbejder nemlig i landsdelen Byen København, hvor der vel at mærke bor 13 pct. af befolkningen. Det viser en ny analyse fra landsforeningen Danmark på Vippen, som har undersøgt 20 udsendelser fra hvert af de fire programmer fra efteråret 2017.

”Det er jo helt skævt, at vigtige spørgsmål om Danmark, der er relevante for hele befolkningen, skal diskuteres af så snæver en kreds. De såkaldt landsdækkende medier er med til at skævvride vores land,” siger Kim Ruberg, formand i Danmark på Vippen.

Skal afspejle fordelingen af befolkningen

I undersøgelsen er folketingspolitikerne kategoriseret ud fra, hvilken valgkreds de repræsenterer. Hvis de kategoriseres med arbejdssted på Christiansborg, hvor de som bekendt bruger mange af deres arbejdsdage, bliver andelen af deltagere med arbejdssted i Byen København 86 pct. for både Deadline, Debatten og NEWS & Co. og 77 pct. for Presselogen. Altså et gennemsnit på 84 pct. for de fire programmer.

”Selvfølgelig skal der være studier i København. Men det er ikke enten-eller. Det skal være både-og. Og fordelingen skal afspejle befolkningsfordelingen. Der er masser af meningsdannere og eksperter uden for hovedstaden, og det vil være en gevinst for hele samfundsdebatten, hvis de kommer mere til orde,” siger Kim Ruberg.

Danmark på Vippen opfordrer derfor til, at de stats- og licensfinansierede programmer bliver optaget rundt i hele landet. Bl.a. foreslår foreningen, at politikerne i det kommende medieforlig gør det til en del af public serviceforpligtelsen, at programmer som disse skal optage en fastlagt andel af sine udsendelser, f.eks. svarende til befolkningsfordelingen, uden for hovedstaden.

Afstanden er afgørende

Det vil have afgørende betydning både for den geografiske balance i debatten og for dem, der arbejder langt fra København, og som derfor har langt til studierne. Borgmester i Varde Kommune, Erik Buhl (V), har flere gange sagt nej til at deltage, da det rent praktisk ikke har kunnet lade sig gøre:

”Jeg kan ikke på fornuftig vis sidde i Deadline kl. 22.30 i København og være til et møde i Varde kl. 8.00 den efterfølgende morgen. Det hænger simpelthen ikke sammen,” siger Erik Buhl.

Lene Rudolph Børgesen
Projektleder Danmark på Vippen