7 ting, du skal vide om skat, inden du ser årsopgørelsen

Der er kun få dage til, at Skattestyrelsen åbner for adgangen til årsopgørelsen for 2018 og dermed giver besked til over 4,5 mio. danskere, om de skal have penge tilbage i skat, eller om de skal betale restskat. BDO giver gode råd til, hvordan man bedst muligt forbereder sig.

Sidste år fik næsten tre ud af fire penge tilbage i skat. Alligevel gyser mange ved tanken om det første kig på årsopgørelsen, men det er der faktisk ingen grund til.

"Når det gælder lønmodtagere, studerende og pensionister har vi nemlig verdens måske bedste skattesystem," lyder det fra Henning Boye Hansen, der er skatteekspert i BDO. "Og hvis du forbereder dig bare en lille smule, behøver gennemgangen af årsopgørelsen ikke tage lang tid," tilføjer han.

1. Skat er ens eget ansvar

Det er dit eget ansvar, at du får alle tal med på årsopgørelsen. Det gælder både på indtægts- og på fradragssiden.

"Har du haft en indkomst, som ikke automatisk er indberettet, skal du selv tilføje beløbet på årsopgørelsen, og gør du ikke det, kan det koste en bøde. Bødestørrelsen afhænger af indkomstens art, men er der tale om sort løn, kan den samlede regning nemt lyde på mere end det, der blev tjent," fortæller Henning Boye Hansen og tilføjer
"Og når det gælder fradrag, hjælper ingen kære mor, hvis du glemmer et sådant og ikke får det rettet indenfor forældelsesfristen."

2. Hjælp til hukommelsen

Udfordringen med at få alle indtægter og fradrag med på årsopgørelsen kan i mange tilfælde løses ved at løbe posteringerne på lønkontoen i det forgangne år igennem og notere de indsætninger og hævninger ned, som har været af mere ekstraordinær karakter.

"Fejl og mangler i årsopgørelsen skyldes nemlig ofte, at vi ikke kan huske, hvad vi foretog os sidste år," fortæller Henning Boye Hansen, "Det kan en sådan gennemgang afhjælpe," tilføjer han.

3. Prøv www.fradragstesten.dk

Mange frygter, at de overser en fradragsmulighed, fordi de ikke kender reglerne. Til dem er der hjælp at hente. BDO har nemlig udviklet er særlig fradragstest. Den rummer ikke alle fradrag, men dækker de mest almindelige.

Testen rummer i år tre nye fradrag - nemlig fradrag for tab på bitcoins, fradrag for tab på lukkede anpartsselskaber og fradrag ved arbejde i udlandet.

"Sidste år var der 65.000, som tog testen," fortæller Henning Boye Hansen.

4. Vent ikke med rettelser / tilføjelser

Selvom der ikke gælder nogen umiddelbar deadline for at foretage rettelser og/eller tilføjelser til årsopgørelsen, så kan det alligevel godt betale sig at gøre det hurtigt. Dels for at undgå, at du glemmer det, men også fordi skattevæsenet – for rettelser/tilføjelser, der foretages senest den 28. marts - kan nå at tage højde for disse inden udbetalingen af overskydende skat sker den 5. april 2019.

"Det er to rigtig gode grunde til at gøre det med det samme," mener Henning Boye Hansen.

5. Ingen rentegodtgørelse til overskydende skat

Går du med forhåbninger om, at du sammen med en pæn overskydende skat også modtager en pæn rentegodtgørelse, så glem det. Rentegodtgørelsen til dem, der har lånt statskassen penge i 2018, lyder på 0,0 %.

"Nogle vil sikkert mene, at det er uretfærdigt, at der ikke gives rentegodtgørelse ved overskydende skat, når man nu skal betale renter i tilfælde af restskat, men det har man altså bestemt politisk," forklarer Henning Boye Hansen.

6. Højere rentetillæg til restskat

Får du restskat er det en god idé at betale den hurtigst muligt. Frem til 1. juli skal du betale en dag-til-dag rente på 2,2 % p.a. Venter du til efter sommerferien – eller lader du restskatten indregne i forskudsskatten for 2020 – kommer du til at betale et fast rentetillæg på 4,2 %.

"Det er noget højere satser end sidste år, hvor de lød på henholdsvis 1,7 % p.a. og 3,7 %," fortæller Henning Boye Hansen.

7. Tjek forskudsopgørelsen for 2019

Når du nu alligevel skal kigge på dine skattepapirer, så tjek også lige din forskudsopgørelse for 2019, hvis du ikke allerede har gjort det.

"Ved at sammenligne tallene i årsopgørelsen for 2018 med tallene i forskudsopgørelsen for 2019, kan du normalt hurtigt se, om der er noget, der skal rettes," udtaler Henning Boye Hansen.

For yderligere information kontakt venligst:

Chefkonsulent Henning Boye Hansen, tlf. 2088 6250 eller hbh@bdo.dk