64.943 gange tillykke fra Djøf

Det store optag af nye studerende på de videregående uddannelser er godt for Danmark og det danske arbejdsmarked, siger Henning Thiesen, formand for Djøf

- Der bliver talt meget om, at den teknologiske udvikling kommer til at overflødiggøre mange jobfunktioner de kommende år. Det er min klare overbevisning, at en solid uddannelse er det bedste afsæt for at kunne gribe og forme sin egen fremtid, uanset hvordan teknologierne udvikler sig og påvirker arbejdsmarkedet. Det siger Henning Thiesen, formand for Djøf, og fortsætter:

- Derfor vil jeg gerne sige tillykke til de mange nye studerende, der er blevet optaget på en af de videregående uddannelser. Og tillykke til Danmark og det danske arbejdsmarked med, at uddannelsesinstitutionerne igen i år tilbyder et meget stort antal unge mulighed for at dygtiggøre sig inden for de fag, de har valgt.

På det samfundsvidenskabelige område – djøf-uddannelserne – er optaget rekordhøjt med 10.996 optagne. Det er en lille stigning på 2 pct., svarende til 257 ekstra studerende.

- Jeg kan kun sige til de studerende, at de har valgt en spændende og særdeles meningsfuld uddannelsesretning, hvor vi kan se, at der også de kommende år vil være stor efterspørgsel på deres kompetencer. De vil blive nogle af fremtidens nøglemedarbejdere, der kommer til at spille en central rolle i at gribe og forme den teknologiske udvikling, siger Henning Thiesen.

Han kommer med et lille hip til en stor del af den uddannelsespolitiske debat, der er meget fokuseret på de tekniske uddannelser:

- Det handler nemlig ikke om, at vi alle skal blive mini-ingeniører, men at der i høj grad også er brug for medarbejdere, der kan analysere komplekse udfordringer og skabe løsninger i samarbejde med andre fagligheder

Henning Thiesen opfordrer de nye studerende til ikke at frygte fremtiden, men til tværtimod at fokusere på at dygtiggøre sig og nyde studielivet.

- Det betyder også, at regeringen og Folketinget skylder de studerende at sikre uddannelsesinstitutionerne nogle rammer, så de kan tilbyde undervisning af høj kvalitet, ligesom der er brug for, at de studerende har ro om deres økonomi i studietiden. Der har været talt meget om at forringe de studerendes SU-vilkår. Det vil være en meget dårlig ide, som vi klart vil fraråde, slutter Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.