Danmarks ErhvervsfremmebestyrelseDanmarks Erhvervsfremmebestyrelse

63 mio. kr. til innovationssamarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner skal fremme succesfuld innovation i hele landet

Udvikling af nye produkter, services og løsninger er en central drivkraft for virksomhedernes konkurrenceevne. Og succesfuld innovation bygger ofte på et tæt samarbejde mellem bl.a. virksomheder og videninstitutioner. Derfor åbner Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu for en indsats til i alt 63 mio. kr., som har til formål at styrke innovationssamarbejde.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse vil med indsatsen hjælpe flere små og mellemstore virksomheder til succesfuld innovation. Indsatsen skal blandt andet understøtte små og mellemstore virksomheders adgang til viden fra og samarbejde med uddannelses- og videninstitutioner.

Indsatsen rammer direkte ned i små og mellemstore virksomheders (SMV'ers) behov. I et globalt marked, hvor det ofte ikke er nok at konkurrere på pris alene, er det afgørende, at virksomhederne løbende formår at udvikle sig og finde nye løsninger. Men danske SMV’er halter efter internationalt. Danmark ligger bl.a. under EU-gennemsnittet i forhold til andelen af innovative SMV’er. Det skal der gøres noget ved, lyder det fra erhvervsfremmebestyrelsen.

”Som SMV-virksomhed er vi nødt til konstant at udvikle vores forretning, hvis vi skal kunne konkurrere. Et tæt samarbejde med blandt andre kunder, leverandører og videninstitutioner er her af afgørende betydning, hvis vores innovation skal lykkes,” siger Dorte Zacho Martinsen, direktør i SMV-virksomheden BM Silo ApS og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Virksomhederne skal møde en sammenhængende erhvervsfremmeindsats, hvor virksomhedernes efterspørgsel er i centrum. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse vil derfor lægge stor vægt på, at kommende indsatser er koordineret med indsatser i regi af fx Innovationsfonden og gerne bygger videre på eksisterende indsatser, som viser gode resultater og er efterspurgte af virksomhederne.

Faktisk viser erfaringerne fra de eksisterende innovationsfremmeprojekter, at projekter vedr. innovationssamarbejde generelt skaber stor værdi for virksomhederne, og at projektoperatørerne næsten ikke kan følge med virksomhedernes efterspørgsel på innovationssamarbejde.

”Projekter med fokus på innovationssamarbejde er blandt de projekter, som har opnået de bedste resultater. Flere af projekterne har private virksomheder ”stående i kø” for at komme med. En større del af disse projekter udløber imidlertid i løbet af i år og næste år. Nu skaber vi muligheder for at velfungerende og efterspurgte indsatser kan forlænges, samtidig med at også nye projekter kan komme i betragtning,” siger Per Michael Johansen, rektor ved Aalborg Universitet og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Målgruppe og indsatsen

Indsatsen retter sig mod operatører, som kan øge antallet af innovative SMV’er via støtte til udvikling af nye produkter og løsninger i samarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner. Ansøgere kan både være eksisterende operatører, som ønsker at udvide og videreføre deres innovationssamarbejde, og operatører, som ønsker at gennemføre nye indsatser for at understøtte innovationssamarbejde.

Bestyrelsen lægger bl.a. vægt på, at virksomhedernes individuelle behov bliver bærende i indsatsen, at operatøren kan dokumentere et virksomhedsbehov efter indsatsen, en sammenhæng med eksisterende indsatser samt at indsatsen kan sættes hurtigt i gang.

• Der afsættes op til 63,3 mio. kr. til at styrke innovationssamarbejder mellem virksomheder og videninstitutioner. Heraf kommer 48,3 mio. kr. fra EU’s Regionalfond, og 15 mio. kr. kommer fra de decentrale erhvervsfremmemidler.
  • Projektperioden er frem til udgangen af september 2022.
  • Fristen for at indsende ansøgning er 12. november 2019 kl. 12.00, og det er forventningen, at ansøgere får besked om tilsagn eller afslag fra Erhvervsstyrelsen i starten af december.
  • Information, elektronisk ansøgningsskema og praktiske informationer findes på https://regionalt.erhvervsstyrelsen.dk/innovationssamarbejder-mellem-virksomheder-og-videninstitutioner

• Du kan læse mere om indsatsen på www.erhvervsfremmebestyrelsen.dk
  • Hvis du er potentiel operatør og vil vide mere om indsatsen, herunder hvordan du søger, er du velkommen til at kontakte Gert Elstrøm Kristoffersen på 35 29 13 15 og gerkri@erst.dk eller Olav Sønderskov på 35 29 19 55 og olason@erst.dk.

Virksomheder på tværs af landet får nu bedre adgang til kvalificerede medarbejdere1.10.2019 08:34:43 CESTPressemeddelelse

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har netop besluttet at støtte 10 nye projekter i bl.a. Nordjylland, Sjælland og på Bornholm, der skal være med til at sikre danske virksomheders adgang til kvalificeret arbejdskraft. I alt afsættes knap 80 mio. kr. til opkvalificering af arbejdsstyrken med fokus på de behov og udfordringer, virksomhederne står over for rundt om i Danmark.

Stor satsning til gavn for klima og øget bundlinje: Flere virksomheder skal med på den grønne dagsorden30.9.2019 09:04:41 CESTPressemeddelelse

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer 95 mio. kr. i et markant løft af grøn og cirkulær omstilling i små og mellemstore virksomheder. Den grønne investering skal understøtte virksomhederne i deres omstilling til bæredygtige, grønne forretningsmodeller. To stærke partnerskaber skal sikre, at indsatsen kan rulle ud i alle dele af Danmark – og med blik for de forskellige muligheder og udfordringer, som virksomhederne står overfor forskellige steder i landet.