Årets Lokale Vare 2016 er jordbærlikør
Jordbærlikør fra Fary Lochan Destilleri a/s i Farre ved Give tæt på Vejle har imponeret dommerne og taget prisen foran otte andre finalister og 126 tilmeldte lokale varer i konkurrencen om den eftertragtede pris.
Det gav da også kamp til stregen, da dommerne skulle bedømme så forskellige finalevarer som havregryn, øl og likør, der hver især scorede højt på flere af kriterierne om smag, råvareoprindelse, emballagedesign samt historien bag produkt og virksomhed.
Dommernes begrundelse for sejren til Jordbærlikør fra Fary Lochan Destilleri er bl.a., at produktet er en gentænkning af en dansk tradition for likør med lokale bær – en gentænkning, som hilses velkommen:
Wow, det smager overraskende godt. Den har en tydelig og ægte jordbærsmag i god balance med alkohol.
Her er det virkelig lykkedes at hælde jordbær på flaske og forlænge følelsen af dansk sommer for voksne.
Mere end blot en konkurrence
Med prisen følger 50.000 kr. og muligheden for at komme på Coops hylder for Lokale Varer.
”Vi er fantastisk glade for at vinde i konkurrence med så mange andre, meget dygtige producenter. Pengene vil vi bruge til at producere meget mere jordbærlikør,” siger Anne Birgitte Jørgensen, Tine Toft Laursen, Morten Jørgensen og Thomas Smidt-Kjærby, Fary Lochan.
Det er anden gang, at Årets Lokale Vare kåres, og hele 61 ud af de 123 varer, der var tilmeldt sidste års konkurrence, har indgået en aftale med Coop om at komme på hylderne for Lokale Varer.
”Det er et imponerende tal, og i Madkulturen er vi glade for og stolte over, at indsatsen på området for lokale varer nytter. Flere gode lokale varer gavner både producenter og forbrugere, og prisen for Årets Lokale Vare skal understøtte denne særlige type varer, der dyrker det lokale og arbejder ud fra principper, som vi mener, er med til at sikre bedre mad. At næsten halvdelen af sidste års tilmeldte varer i dag har en aftale med Coop er glædeligt og forhåbentlig noget, vi ser gentaget i år”, siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
Salget af lokale varer stiger
Ifølge Coop stiger salget af lokale varer, og forventningen er, at salget fortsat vil stige de kommende år.
”Vores kunders interesse for lokale danske varer er kun stigende, og vi forventer, at den tendens vil fortsætte de kommende år. Derfor er vores største udfordring, at finde nye spændende lokale varer. Årets Lokale Varer 2016 har vist, at kvaliteten og udbuddet vokser,” siger chef for Lokale Varer i Coop, Christian Christensen.
Læs mere på cooplokalevarer.dk og på madkulturen.dk
For yderligere information:
Christian Christensen, chef for Lokale Varer, Coop, tlf.: 51 59 36 17
Malene Mosbæk, projektleder, Madkulturen, tlf.: 29 28 84 20
OM ÅRETS LOKALE VARE
Konkurrencen
Alle godkendte fødevareproducenter af lokale kvalitetsvarer kan deltage. Lokale fødevareprodukter, der er tørvarer inkl. drikkevarer, som ikke kræver opbevaring på køl eller frost, kan deltage i konkurrencen – dog ikke røgvarer, dyremad og babymad. Varen skal være produceret lokalt, mens lokale og danske ingredienser vægtes højt ved bedømmelsen.
Lokale fagpersoner og forbrugere i ni landsdele i Danmark udvælger finalister blandt de mange smagsoplevelser, som lokale producenter tilmelder. De ni lokale vindere deltager i den nationale konkurrence og honoreres med 5.000 kr.
Vinderen af den nationale finale modtager en præmie på 50.000 kr. og får retten til at bruge Årets Lokale Vare 2016-logo på vinderproduktet. Alle finalister bliver tilbudt rådgivning om, hvordan deres produkt kan udvikles og evt. komme på hylderne i Coop.
Bedømmelseskriterier
Produktets smag og den sanselige oplevelse, det giver, vægtes højt, men der lægges også stor vægt på emballage og råvareoprindelse samt den gode historie og passion bag produktet.
Dommere
Det nationale dommerpanel:
Claus Holm – kok og produktudvikler
Christine Bille Nielsen – madskribent og kok
Jesper Clement – forsker i design af mademballage og forbrugeradfærd, CBS
Dorte Storper – direktør i VIFU og projektleder i Smagen af Danmark
Judith Kyst – direktør i Madkulturen
Christian Christensen – chef for Lokale Fødevarer i Coop
Landsdele og lokale vindere
Syd- og Sønderjylland: Jordbærlikør fra Fary Lochan Destilleri (national vinder)
Nordjylland: Jubilæumssalt fra Læsø Salt
Midt- og Vestjylland: Stauning – Young Rye fra Stauning Whisky
Østjylland: Njord Gin, Destilled Mother Nature fra Spirit of Njord
Fyn og Øhavet: Stikkelsbærmarmelade fra Broholm Slot
Nordsjælland og København: Økologiske Grovvalsede Havregryn fra Mangholm
Midt og Vestsjælland: Æblemjød med Havtorn fra Snoremark
Sydsjælland og Lolland-Falster: Krenkerup Doppel Bock fra Krenkerup Bryggeri
Bornholm: Økologisk Havtornsaft fra Høstet, Havtorn Bornholm
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Fakta Tyskland holder kæmpe genåbningsfest i Aventoft30.7.2025 14:38:31 CEST | Pressemeddelelse
Opdatering: På grund af højvande genåbner broerne først i løbet af weekenden, men åbningstilbuddene Fakta Spotmarket i Aventoft syd for grænsen gælder fortsat fra fredag morgen
Coop relancerer ikoniske kaffemærker30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en stolt og mere end 100 år lang historie inden for kaffe, tager Coop nu et stort skridt for at styrke sine kaffebrands og øge salget. Det gælder to af Danmarks mest kendte kaffebrands, Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe. Fælles er, at alle kaffer relanceres med ny og forbedret kvalitet i et nyt design.
Ny direktør skal stå i spidsen for Coop Tradings nordiske indkøbssamarbejde23.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Anders Kind er udnævnt som ny CEO for Coop Trading A/S og det nordiske indkøbssamarbejde. Anders tiltræder officielt rollen i oktober 2025 og overtager posten fra Michael la Cour, der – som tidligere annonceret – har accepteret en ny international stilling hos IKEA i Sydøstasien. Med udnævnelsen af Anders Kind som ny direktør går Coop Trading og det nordiske indkøbssamarbejde ind i et nyt og spændende kapitel i arbejdet med at levere private brand produkter af højeste kvalitet til den lavest mulige pris. Coop Trading spiller en central rolle i udviklingen og indkøbet af private brands til de mange nordiske forbrugere på vegne af Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge og SOK i Finland. Anders har solid ledelseserfaring fra detailbranchen og stærke resultater med at skabe og drive vækst, forbrugervækst og -værdi og samarbejde på tværs af landegrænser. Anders kommer fra rollen som CEO i DollarStore & Big Dollar og har 20 års erfaring med indkøb, kategori og logistik fra Rusta AB, ICA, Coo
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:20:56 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
Coop sender ny ”FordelsBar” på Danmarksturné18.6.2025 10:15:36 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne vil i løbet af juni kunne møde en helt ny bar 17 forskellige steder af landet ved Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount. Her kan man få en gratis kop barista-kaffe, møde Coops nyvalgte ungeminister Amalie Smidt - eller andre udvalgte unge fra Coop - og få en uformel snak om de unikke muligheder, man kan opnå ved de daglige indkøb, hvis man har en fordelskonto i Coop. Fordelskontoen bruger mange tusinde medlemmer af Coop hver dag. Men mange kender ikke mulighederne – det vil sommer-touren forsøge at råde bod på. Med kontoen kan man spare op til 15 procent hver gang man køber nogle af Coops mest populære mærker, f.eks. Änglamark, Irma og Thise. Den fungerer sådan: Opret din FordelsKonto i Coop appen Vælg et fast månedlig beløb på mellem 100 og 7.000 kr., som du vil overføre til din FordelsKonto Vælg de varemærker, du ønsker at få ekstra bonus på Når du handler i Coops butikker, betaler du med din FordelsKonto i appen og får automatisk bonus på de varemærker, som du har
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum