6 millioner kroner til stærkere indsats for udsatte unge

Hjælp til udsatte børn og unge skal komme hurtigt og ramme rigtigt. Det kræver viden om, hvordan de unge selv oplever mødet med kommunen, hvordan de oplever den sociale indsats og livet som sådan. Dét kræver anderledes redskaber og ny læring til socialrådgiverne. Derfor støtter TrygFonden nu et projekt om at udvikle en ny efteruddannelse til socialrådgivere med seks millioner kroner.

Projektet Vidensbaseret Socialrådgivning er udviklet af Institut for Socialt Arbejde på Professionshøjskolen Metropol. Planen er at følge en gruppe udsatte unge i alderen 15-18 år og deres sagsbehandlere over to år med projektstart 1. april 2014. Projektet skal munde ud i en helt ny form for efteruddannelseskursus til socialrådgivere, der skal sætte dem i stand til at inddrage den unge selv i indsatsen og igangsætte en kvalificeret indsats, der matcher og følger den unges behov.

“TrygFonden har stort fokus på at forbedre børns og unges trivsel - både personligt, socialt og fagligt. Det er bl.a. sket via etableringen af TrygFondens Børneforskningscenter, men ny viden er først noget værd for børnene, når den bliver brugt i konkrete indsatser. Derfor ønsker vi at støtte det faglige miljø på professionshøjskolen Metropol i at udvikle en ny efteruddannelse til socialrådgiverne”, siger Merete Konnerup, områdechef for trivsel i TrygFonden.

Professionshøjskolen Metropol er begejstret for bevillingen til projektet. Det er første gang, at Metropol får så mange midler fra en fond til forskning:

“Sammen kan vi yde et stort bidrag til at afdække, hvordan ny viden kan omsættes til gavn for udsatte unge, og sende et klart signal, der anerkender de professionelles kolossalt vigtige rolle i arbejdet med udsatte unge. Der er tale om et meget perspektivrigt projekt, som vi vil lægge mange kræfter i, og som passer som fod i hose med Metropols strategi”, siger rektor på Metropol Stefan Hermann.

Smartphones, video og sikker viden

I Danmark har vi en lang tradition for at yde hjælp til socialt udsatte børn og unge gennem støtte i hjem, skole, familiepleje eller døgninstitution. Ikke desto mindre findes der næsten ingen forskning, der løfter sløret for, om de unge reelt bliver hjulpet. Den mangel på viden om effektive indsatser er udgangspunktet for projektet. Det handler om feedback fra den unge til sagsbehandleren - og omvendt hurtig mulighed for svar tilbage - og feedback fra fagfæller til socialrådgiver, der kan styrke vedkommende i sin måde at samtale med unge udsatte på. Her kommer den moderne digitale verden ind i billedet. En app udviklet til de unges smartphones skal give dem nem adgang til at melde tilbage om oplevelser og problemer.

Smartphones som feedbackredskab er én del af tre dele i Vidensbaseret Socialrådgivning. Del to er brugen af video til optagelse af samtaler mellem sagsbehandleren og en ung, som et panel af supervisere kan give feedback på. Tredie del af projektet handler om at undervise socialrådgivere i, hvordan de væbnet med solid viden kan stille konkrete krav til fx opholdssteder - altså bruge videnskab til at kvalificere praksis og deres arbejde med udsatte børn og unge.

De tre nytænkende elementer fra smartphone-, video- og vidensdelene skal til slut samles i et efteruddannelseskursus for socialrådgivere, så de kan gøre det endnu bedre for udsatte unge.

Vidensbaseret Socialforvaltning er et pilotprojekt, og bevillingen løber over to år fra 2014 til 2016.

Løbende formidling af undersøgelsen og mere info:

Aktiviteter og resultater fra Vidensbaseret Socialrådgivning vil løbende kunne følges på projektets Metropol-site, der er på vej. Du kan også læse om projektet på Trygfonden.dk

Kontakt:
Frank Cloyd Ebsen, forsknings- udviklingsleder, Institut for Socialt Arbejde, Metropol, tlf.: 72 48 71 33 / mail: freb@phmetropol.dk

Anne Trap-Lind, videnskabsjournalist og presseansvarlig for projektet tlf. 23 23 01 64 / mail: atli@phmetropol.dk

Merete Konnerup, områdechef for trivsel, TrygFonden, tlf.: 21 68 52 18 / mail: mek@trygfonden.dk