6.-klasser cykler for sikkerheden

SIKKER PÅ CYKEL: I samarbejde med GF Forsikrings fond holder Cykling Odense finale i 6.-klassernes skoleturnering. Det foregår på cykelbanen i Thorvald Ellegaard Arena i Odense den 19. maj, og pressen er inviteret.
Torsdag den 19. maj finder finalen i 6.-klassernes skoleturnering sted. Det foregår i Thorvald Ellegaard Arena i Odense, og pressen er inviteret. (Foto: Arkiv, GF Fonden)

Efter 11 indledende afdelinger med i alt 46 tilmeldte klasser er de fire finalister, der skal dyste i GF Fondens skoleturnering for 6.-klasser, nu fundet. Projektet har blandt andet til formål at klæde børn og unge på til at begå sig sikkert i trafikken på cykel.

- Vi er stolte af at være med til at øge trafiksikkerheden med det her projekt, som på en sjov måde træner børn og unge til at blive bedre trafikanter. I år er Sanderums 6a storfavorit, da de er bedst på 1. og 3. omgang på cykelbanen, samt bedst på kastebanen og Bjerget på E-cykling. Men finalen kan vende op og ned på det hele, og jeg er sikker på, at de unge mennesker har masser af finalenerver, så de er virkelig tunede til at opnå det bedste resultat. Det hele er meget spændende, og jeg glæder mig helt vildt til at overrække præmierne på torsdag, siger Allan Poulsen fra Cykling Odense.

De fire klasser, der deltager i finalen, er:

• Sanderum 6.a med 907,26 point.
  • Giersing 6.a med 968,72 point.
  • Sanderum 6.b med 970,90 point.
  • Giersing 6.c med 975,86 point.

Det er de fire bedste fra hver klasse på 750 m., der kører til allersidst i finalen og skal afgøre de endelige placeringer om at være Danmarks bedste 6. klasse på cykel.

Pressen er velkommen
Arrangementet finder sted torsdag den 19. maj på Thorvald Ellegaards Arena, Bolbro Parken, Thorvalds Vænge 9, 5200 Odense. Programmet for dagen er:

08:45: Ankomst og uddeling af startnummer
09:00: Turneringen starter
11:45-12:45: Turneringen bliver afgjort
13:00: Præmieoverrækkelse ved Skoleledernes næstformand Dorte Andreas og Claus Hanfgarn GF Fyn.

I finalen køres der om pokaler, medaljer og pengepræmier fra GF Fonden til klassens fælleskasse. Beløbene er 1500 kr., 1000 kr., 750 kr., 500 kr.

Der vil på dagen være rig lejlighed til videooptagelse, fotografering og interviews med finalister og arrangører.

***Faktaboks***

Til finalen dyster eleverne i fem discipliner, hvor kun de otte bedste resultater i hver disciplin tæller til klassens resultat. I E-cykling er det gennemsnittet på de tre bedste, der tæller til klassens resultat. De fem discipliner er:

• 250 m på tid på cykelbanen (1 omgang)
  • 750 m på tid på cykelbanen (3 omgang)
  • Balancekørsel 1
  • Præcisionskast på cykel ringspil