CyklistforbundetCyklistforbundet

5B på Nordre Skole i Viborg vinder Alle Børn Cykler 2021

Det blev til mange dage på cyklen, da 91.681 skoleelever i september dystede om flest cykeldage i Cyklistforbundets årlige cykeldyst, Alle Børn Cykler. Obs. Se lokale tal nederst.
VINDERSMIL: Cyklistforbundet overraskede 5B på skolen, da det stod klart, at klassen havde vundet Alle Børn Cykler 2021

91.681 elever fra 4.320 klasser over hele Danmark cyklede med, da Cyklistforbundet i samarbejde med Novo Nordisk og Jyske Bank inviterede til to ugers børnemotionskampagne i september.

Nu er regnskabet gjort op, og til sammen cyklede børnene hele 390.404 dage.

- Det er vigtigere end nogensinde at bakke op om børns cykling. Børn lever meget stillesiddende liv i dag. Cyklen byder sig til som en sjov og god måde at få mere bevægelse og dermed mere sundhed og trivsel ind i børns hverdag, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

I år blev det de 23 elever i 5B på Nordre Skole i Viborg, der løb med hovedpræmien. Klassen cyklede sammenlagt 276 dage, og alle cyklede de med hjelm hver dag.

- Det er godt at se den store opbakning til cykling med hjelm, siger Klaus Bondam.

Jo flere dage eleverne i en klasse cykler i den to uger lange kampagne, desto større er chancen for at vinde kampagnens landsdækkende cykeldyst.

For at bakke op om brug af cykelhjelm giver cykling med hjelm dobbelt point i den afsluttende lodtrækning om årets hovedpræmie, som er sponsoreret af HF Christiansen: en lækker mountainbike fra MBK eller Centurion til alle børn og deres lærer i vinderklassen.

Sunde børn cykler selv

Viborg Kommune har været en af 31 samarbejdskommuner på kampagnen. Det er andet år i træk, at en skole i Viborg Kommune cykler af sted med 1. præmien i Alle Børn Cykler.

Skolechef i Viborg Kommune, Hasse Valdemar Mortensen, siger:

Det er superflot og godt gået af både elever, lærere og forældre. Vi ønsker, at flere skal være fysisk aktive, og her er cyklen er et fantastisk redskab, siger Hasse Valdemar Mortensen.

KAMPAGNEN KORT

• Alle Børn Cykler 2021 kører hvert år i de første to uger i september og henvender sig til alle klassetrin

• Eleverne deltager på klassebasis i en landsdækkende cykeldyst, hvor det gælder det om at cykle flest dage til skole og i fritiden

• Lærerne får adgang til undervisningsmaterialer, der med cyklen og cykling i centrum kan inddrages i den faglige undervisning i dansk, matematik, biologi og andre fag

• Kampagnen gennemføres i samarbejde med Novo Nordisk Danmark og Jyske Bank

• Årets 31 samarbejdskommuner er: Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Brønderslev, Dragør, Egedal, Frederiksberg, Frederikshavn, Frederikssund, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Holstebro, Horsens, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, København, Lejre, Lyngby Taarbæk, Odense, Randers, Roskilde, Skanderborg, Slagelse, Svendborg, Sønderborg, Vallensbæk, Viborg og Aalborg.

• Læs mere på www.alleboerncykler.dk

ÅRETS RESULTATER

Resultater på kommunalt og skoleniveau - se http://kortlink.dk/2d8f6

Regionale resultater Antal elever Cykeldage Hjelmdage

Region Hovedstaden

Region Midtjylland

Region Syddanmark

Region Sjælland

Region Nordjylland

I ALT

Kampagneleder i Cyklistforbundet, Mai-Britt Aagaard Kristensen, mobil 40 70 83 67

Kommunikationskonsulent i Viborg Kommune, Britt Roslyng, tlf: 87 87 10 06

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.